Remlichten blijven branden na uitschakelen auto
- RedArrow90
- Geregistreerd lid
- Berichten: 786
- Lid geworden op: vr 05 jan, 2007 12:32
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Remlichten blijven branden na uitschakelen auto
Vanmiddag met de 9-5 NG uit 2011 op pad geweest. Twee uur later bedacht ik dat ik nog iets uit de kofferbak wilde pakken, zie ik toevallig dat de remlichten nog branden. Het derde remlicht plus verlichting bij de achterlichten. Het was heel zwak op dat moment maar dat was omdat de accu inmiddels nagenoeg leeg was. Kreeg de auto niet meer open, heb uiteindelijk via de noodsleutel de bestuurdersstoel geopend en de motorkap geopend. Daarna met hulp van de accustarter weer leven in het geheel gekregen.
Maar de remlichten bleven branden, ook na diverse keren aan- en uitzetten van het contact. Ook zijn behoudens de bestuurdersdeur de deuren niet meer te openen. Niet van binnen en niet van buiten. Ook niet nadat ik het geheel met de afstandbediening had afgesloten en weer ontgrendeld.
Omdat de remlichten aan bleven de accuklem losgehaald en na een minuut weer teruggeplaatst. De lampen zijn nu uit, maar de deuren willen nog steeds niet open. Heb ik hier te maken met het HAL9000 spook? En wat kan ik er aan doen? Of is het 'simpel' het relais van de remlichten? Waar zit dat en hoe zou ik dat kunnen controleren?
Ik moet erbij zeggen dat ik vanmiddag met een fietsendrager heb gereden. Omdat de auto 13-polig is en de fietsendrager 7-polig zat er een verloopstekker tussen. Zou die het systeem van slag gebracht kunnen hebben?
Alle tips zijn van harte welkom want nu heb ik het gevoel dat na iedere rit de kans bestaat dat de lampen aanblijven en de accu leeg kunnen trekken. Nu had ik een accustarter bij de hand, maar om die nu iedere rit mee te nemen is ook zoiets.
Maar de remlichten bleven branden, ook na diverse keren aan- en uitzetten van het contact. Ook zijn behoudens de bestuurdersdeur de deuren niet meer te openen. Niet van binnen en niet van buiten. Ook niet nadat ik het geheel met de afstandbediening had afgesloten en weer ontgrendeld.
Omdat de remlichten aan bleven de accuklem losgehaald en na een minuut weer teruggeplaatst. De lampen zijn nu uit, maar de deuren willen nog steeds niet open. Heb ik hier te maken met het HAL9000 spook? En wat kan ik er aan doen? Of is het 'simpel' het relais van de remlichten? Waar zit dat en hoe zou ik dat kunnen controleren?
Ik moet erbij zeggen dat ik vanmiddag met een fietsendrager heb gereden. Omdat de auto 13-polig is en de fietsendrager 7-polig zat er een verloopstekker tussen. Zou die het systeem van slag gebracht kunnen hebben?
Alle tips zijn van harte welkom want nu heb ik het gevoel dat na iedere rit de kans bestaat dat de lampen aanblijven en de accu leeg kunnen trekken. Nu had ik een accustarter bij de hand, maar om die nu iedere rit mee te nemen is ook zoiets.
De meest milieuvriendelijke auto is het exemplaar dat nooit vervangen hoeft te worden.
o.a. Saab 9-5 Aero uit 2011 voor vrouw en kids, Saab 96 V4 uit 1967 voor klassieke rally's en een Saab 92 uit 1954 die ik na 7 jaar klussen weer op de weg heb gekregen.
o.a. Saab 9-5 Aero uit 2011 voor vrouw en kids, Saab 96 V4 uit 1967 voor klassieke rally's en een Saab 92 uit 1954 die ik na 7 jaar klussen weer op de weg heb gekregen.
- rutgerreinier
- Donateur
- Berichten: 5534
- Lid geworden op: za 01 dec, 2007 21:43
- Regio: NL - Provincie Friesland
- Contacteer:
Re: Remlichten blijven branden na uitschakelen auto
Don't go with the flow, drive a SAAB
SAAB 9-3 SportEstate AERO TTiD DIONHPT 230pk 12/2008
SAAB 9-3 SportCabrio ARC 2.0T 210pk 2006
SAAB 9-3 Sport Sedan ARC 1.8t 150pk 2003
MERCEDES A210 Evo AMG 2003
SAAB 9-3 2.0t S 154pk 1999
MOVER voor je caravan nodig? https://www.caravanmovers-degroot.nl/
SAAB 9-3 SportEstate AERO TTiD DIONHPT 230pk 12/2008
SAAB 9-3 SportCabrio ARC 2.0T 210pk 2006
SAAB 9-3 Sport Sedan ARC 1.8t 150pk 2003
MERCEDES A210 Evo AMG 2003
SAAB 9-3 2.0t S 154pk 1999
MOVER voor je caravan nodig? https://www.caravanmovers-degroot.nl/
- RedArrow90
- Geregistreerd lid
- Berichten: 786
- Lid geworden op: vr 05 jan, 2007 12:32
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Remlichten blijven branden na uitschakelen auto
Ik hoorde dat de remlichten waarschijnlijk elektronisch geregeld worden via de ABS pomp, maar d everteller wist dat niet helemaal zeker. Hij dacht aan een massaprobleem. Hoe zou ik dat kunnen checken? En zou de 'positiesensor schakelaar' er iets mee van doen kunnen hebben?
De meest milieuvriendelijke auto is het exemplaar dat nooit vervangen hoeft te worden.
o.a. Saab 9-5 Aero uit 2011 voor vrouw en kids, Saab 96 V4 uit 1967 voor klassieke rally's en een Saab 92 uit 1954 die ik na 7 jaar klussen weer op de weg heb gekregen.
o.a. Saab 9-5 Aero uit 2011 voor vrouw en kids, Saab 96 V4 uit 1967 voor klassieke rally's en een Saab 92 uit 1954 die ik na 7 jaar klussen weer op de weg heb gekregen.
- reiernumans
- Donateur (2x)
- Berichten: 7754
- Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Remlichten blijven branden na uitschakelen auto
Als ik de systeembeschrijving in WIS erop nalees worden de remlichten door de BCM (body control module) aangestuurd met het signaal van de rempedaal positiesensor als input.
"The brake pedal position (BPP) sensor is used to sense the action of the driver application of the brake pedal. The BPP sensor provides an analogue voltage signal that will increase as the brake pedal is applied. The BCM provides a low reference signal and a 5 V reference voltage to the BPP sensor. When the variable signal reaches a voltage threshold indicating the brakes have been applied, the BCM will apply battery voltage to the stop lamp control circuit and center high mounted stop lamp control circuit. When the control circuit is energized the stop lamps are illuminated."
Letterlijke iedere stap in het diagnose proces begint met 'Perform the Diagnostic System Check - Vehicle prior to using this diagnostic procedure.' Uitlezen die handel dus. De meeste professionele apparatuur kan best uitgebreid met de modules in een 9-5NG praten, dus ook een universele garage zou dit voor je moeten kunnen doen. Je kunt dan de foutcodes checken die in de body control module staan, en controleren of de rempedaal positiesensor een logische input geeft voor de BCM om de remlichten mee aan te sturen. Zonder uitlees apparatuur begin je relatief weinig ben ik bang.
"The brake pedal position (BPP) sensor is used to sense the action of the driver application of the brake pedal. The BPP sensor provides an analogue voltage signal that will increase as the brake pedal is applied. The BCM provides a low reference signal and a 5 V reference voltage to the BPP sensor. When the variable signal reaches a voltage threshold indicating the brakes have been applied, the BCM will apply battery voltage to the stop lamp control circuit and center high mounted stop lamp control circuit. When the control circuit is energized the stop lamps are illuminated."
Letterlijke iedere stap in het diagnose proces begint met 'Perform the Diagnostic System Check - Vehicle prior to using this diagnostic procedure.' Uitlezen die handel dus. De meeste professionele apparatuur kan best uitgebreid met de modules in een 9-5NG praten, dus ook een universele garage zou dit voor je moeten kunnen doen. Je kunt dan de foutcodes checken die in de body control module staan, en controleren of de rempedaal positiesensor een logische input geeft voor de BCM om de remlichten mee aan te sturen. Zonder uitlees apparatuur begin je relatief weinig ben ik bang.
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop
Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.
REIERPARTS
Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.
REIERPARTS
- U-Poll
- Donateur (8x)
- Berichten: 3697
- Lid geworden op: do 08 nov, 2007 22:56
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Remlichten blijven branden na uitschakelen auto
Gisteren had ik dit ook! De remlichten bleven branden nadat ik contact uit had gezet en was uitgestapt. Ik moest wat pakken uit de kofferbak - en ja hoor, remverlichtimg aan!
In een vlaag van verstandig denken (af en toe heb ik dat, gelukkig niet te vaak): ik had net een heel kort ritje met buitentemperaturen van rond de 30°C, dan ‘plakt’ mijn rem, komt niet helemaal terug na remmen. Super irritant, rembox is al een keer vervangen, een HAL9000 gerelateerde feature… Tijdens het rijden bij warm weer, totdat de airco eea heeft afgekoeld, met de linkervoet pedaal optillen na remmen. Let wel: wanneer de pedaal ‘plakt’ dan remt het gewoon door! Best veel wrijving bij de remmen…
Anyway, ik heb gisteren (toen ik de remlampen zag) pedaal weer ‘opgetild’… probleem weg.
In een vlaag van verstandig denken (af en toe heb ik dat, gelukkig niet te vaak): ik had net een heel kort ritje met buitentemperaturen van rond de 30°C, dan ‘plakt’ mijn rem, komt niet helemaal terug na remmen. Super irritant, rembox is al een keer vervangen, een HAL9000 gerelateerde feature… Tijdens het rijden bij warm weer, totdat de airco eea heeft afgekoeld, met de linkervoet pedaal optillen na remmen. Let wel: wanneer de pedaal ‘plakt’ dan remt het gewoon door! Best veel wrijving bij de remmen…
Anyway, ik heb gisteren (toen ik de remlampen zag) pedaal weer ‘opgetild’… probleem weg.
Eerst 2CV4'77 en R14'79, toen Saabjes:
99GL '78, 900GL '87, 900C '88, 9000CS Ebony '94, 9-5 Estate 2.0t '02, 9-5 Sport Estate 2.3T Aero Griffin '09, 9-5NG Turbo4 Aero XWD Exklusiv '11 Hirsch
Huidig: 95L V4 '75 Trollewop en Sonett EV '71 Blixten
Volvo XC60 T6 Recharge AWD Inscription
99GL '78, 900GL '87, 900C '88, 9000CS Ebony '94, 9-5 Estate 2.0t '02, 9-5 Sport Estate 2.3T Aero Griffin '09, 9-5NG Turbo4 Aero XWD Exklusiv '11 Hirsch
Huidig: 95L V4 '75 Trollewop en Sonett EV '71 Blixten
Volvo XC60 T6 Recharge AWD Inscription
- RedArrow90
- Geregistreerd lid
- Berichten: 786
- Lid geworden op: vr 05 jan, 2007 12:32
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Remlichten blijven branden na uitschakelen auto
Dank voor de reacties. Een plakkend rempedaal, dat zou toch bij een moderne auto niet mogen voorkomen. Maar goed, ik zal kijken als de remlampen bij ons weer gaan branden of ik ook het pedaal kan liften.
De garage heeft de auto uitgelezen en er stonden heel veel foutmeldingen in omdat de accuspanning te laag geweest was. Ze hebben alles gewist, helaas zonder goed te kijken of er een foutmelding in stond specifiek over de remschakelaar . De laatste tijd lijkt het goed te gaan, maar we rijden in de zomer weinig met de auto omdat we dan met de Saab 96 of de 900 cabrio op pad gaan. Dus we houden het in de gaten en ik heb een sleutel 10 in het handschoenenvakje gelegd zodat ik de min-pool even los kan draaien om de boel te resetten mochten de lampen toch weer blijven branden. Mocht er iets veranderen zal ik hier een update plaatsen.
De garage heeft de auto uitgelezen en er stonden heel veel foutmeldingen in omdat de accuspanning te laag geweest was. Ze hebben alles gewist, helaas zonder goed te kijken of er een foutmelding in stond specifiek over de remschakelaar . De laatste tijd lijkt het goed te gaan, maar we rijden in de zomer weinig met de auto omdat we dan met de Saab 96 of de 900 cabrio op pad gaan. Dus we houden het in de gaten en ik heb een sleutel 10 in het handschoenenvakje gelegd zodat ik de min-pool even los kan draaien om de boel te resetten mochten de lampen toch weer blijven branden. Mocht er iets veranderen zal ik hier een update plaatsen.
De meest milieuvriendelijke auto is het exemplaar dat nooit vervangen hoeft te worden.
o.a. Saab 9-5 Aero uit 2011 voor vrouw en kids, Saab 96 V4 uit 1967 voor klassieke rally's en een Saab 92 uit 1954 die ik na 7 jaar klussen weer op de weg heb gekregen.
o.a. Saab 9-5 Aero uit 2011 voor vrouw en kids, Saab 96 V4 uit 1967 voor klassieke rally's en een Saab 92 uit 1954 die ik na 7 jaar klussen weer op de weg heb gekregen.
- U-Poll
- Donateur (8x)
- Berichten: 3697
- Lid geworden op: do 08 nov, 2007 22:56
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Remlichten blijven branden na uitschakelen auto
Komende dinsdag even testen! Het wordt dan 35°C. Dus in de ochtend laten bakken in de zon en vervolgens stukje rijden. Vette kans dat je een plakkende rem hebt!!
Enne… er zitten wel meer features op een 9-5NG
Enne… er zitten wel meer features op een 9-5NG
Eerst 2CV4'77 en R14'79, toen Saabjes:
99GL '78, 900GL '87, 900C '88, 9000CS Ebony '94, 9-5 Estate 2.0t '02, 9-5 Sport Estate 2.3T Aero Griffin '09, 9-5NG Turbo4 Aero XWD Exklusiv '11 Hirsch
Huidig: 95L V4 '75 Trollewop en Sonett EV '71 Blixten
Volvo XC60 T6 Recharge AWD Inscription
99GL '78, 900GL '87, 900C '88, 9000CS Ebony '94, 9-5 Estate 2.0t '02, 9-5 Sport Estate 2.3T Aero Griffin '09, 9-5NG Turbo4 Aero XWD Exklusiv '11 Hirsch
Huidig: 95L V4 '75 Trollewop en Sonett EV '71 Blixten
Volvo XC60 T6 Recharge AWD Inscription
- Flowe Kitttt99
- Geregistreerd lid
- Berichten: 946
- Lid geworden op: wo 13 dec, 2017 12:09
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Remlichten blijven branden na uitschakelen auto
Gewoon aan de druppellader gooien dan is er niks aan de handRedArrow90 schreef: ↑vr 15 jul, 2022 9:13Dank voor de reacties. Een plakkend rempedaal, dat zou toch bij een moderne auto niet mogen voorkomen. Maar goed, ik zal kijken als de remlampen bij ons weer gaan branden of ik ook het pedaal kan liften.
De garage heeft de auto uitgelezen en er stonden heel veel foutmeldingen in omdat de accuspanning te laag geweest was. Ze hebben alles gewist, helaas zonder goed te kijken of er een foutmelding in stond specifiek over de remschakelaar . De laatste tijd lijkt het goed te gaan, maar we rijden in de zomer weinig met de auto omdat we dan met de Saab 96 of de 900 cabrio op pad gaan. Dus we houden het in de gaten en ik heb een sleutel 10 in het handschoenenvakje gelegd zodat ik de min-pool even los kan draaien om de boel te resetten mochten de lampen toch weer blijven branden. Mocht er iets veranderen zal ik hier een update plaatsen.
Saab 900 Turbo 16 -87 (als eerste auto )
Saab 9-3 1.8t SS -03 als onderdelen magazijn. Iets nodig? Stuur gerust een berichtje )
Saab 9-3 1.8t SS -03 automaat, met Dion kuur
Saab 9-5 NG turbo6 XWD -10
EX:
Caab 9-3 1.8t -06 20 Years edition Hirsch
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -04
Saab 9-3 1.8t SS -03
Saab 9-3 1.8t SS -03 als onderdelen magazijn. Iets nodig? Stuur gerust een berichtje )
Saab 9-3 1.8t SS -03 automaat, met Dion kuur
Saab 9-5 NG turbo6 XWD -10
EX:
Caab 9-3 1.8t -06 20 Years edition Hirsch
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -04
Saab 9-3 1.8t SS -03
- RedArrow90
- Geregistreerd lid
- Berichten: 786
- Lid geworden op: vr 05 jan, 2007 12:32
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Remlichten blijven branden na uitschakelen auto
En ja hoor: vandaag had onze NG ook een plakkende rem. Wat suf (en irritant) is dat zeg! Heel bijzonder dat zo'n luxe en kostbare auto dit soort problemen geeft. Wij autoliefhebbers komen met het met de linkervoet optillen van de rem nog best een eind, maar ieder 'normaal' (wat is normaal?) denkend mens kan daar toch helemaal niets mee
De meest milieuvriendelijke auto is het exemplaar dat nooit vervangen hoeft te worden.
o.a. Saab 9-5 Aero uit 2011 voor vrouw en kids, Saab 96 V4 uit 1967 voor klassieke rally's en een Saab 92 uit 1954 die ik na 7 jaar klussen weer op de weg heb gekregen.
o.a. Saab 9-5 Aero uit 2011 voor vrouw en kids, Saab 96 V4 uit 1967 voor klassieke rally's en een Saab 92 uit 1954 die ik na 7 jaar klussen weer op de weg heb gekregen.
- U-Poll
- Donateur (8x)
- Berichten: 3697
- Lid geworden op: do 08 nov, 2007 22:56
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Remlichten blijven branden na uitschakelen auto
Haha! ... en er is nog veeel meer leuks bij NG's!
Maar bleven de remlichten nou ook branden na 'contact uit' (terwijl de remmen nog plakten)'? ... ik wed van wel!
Maar bleven de remlichten nou ook branden na 'contact uit' (terwijl de remmen nog plakten)'? ... ik wed van wel!
Eerst 2CV4'77 en R14'79, toen Saabjes:
99GL '78, 900GL '87, 900C '88, 9000CS Ebony '94, 9-5 Estate 2.0t '02, 9-5 Sport Estate 2.3T Aero Griffin '09, 9-5NG Turbo4 Aero XWD Exklusiv '11 Hirsch
Huidig: 95L V4 '75 Trollewop en Sonett EV '71 Blixten
Volvo XC60 T6 Recharge AWD Inscription
99GL '78, 900GL '87, 900C '88, 9000CS Ebony '94, 9-5 Estate 2.0t '02, 9-5 Sport Estate 2.3T Aero Griffin '09, 9-5NG Turbo4 Aero XWD Exklusiv '11 Hirsch
Huidig: 95L V4 '75 Trollewop en Sonett EV '71 Blixten
Volvo XC60 T6 Recharge AWD Inscription
- RoelandV
- Geregistreerd lid
- Berichten: 12719
- Lid geworden op: wo 13 jan, 2010 20:15
- Regio: - kies een regio
Re: Remlichten blijven branden na uitschakelen auto
Ja dat is zeker waar... een plotseling geheel lege nieuwe accu, een (bij herhaling) defect stuurslot, een defecte LED-balk op de achterklep,
een tijdrovende update van de navi, een (voor de zoveelste keer) defecte stoelverwarming enz. enz. enz.
Keep on smiling!
-
- Donateur (7x)
- Berichten: 31470
- Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Remlichten blijven branden na uitschakelen auto
Vergeet de afbladderende dashboard knopjes niet of de vrij snel lelijk wordende stoelen. Ook niet helemaal passend bij dit kaliber auto. En dan zijn we nog niet over de XWD begonnen
(al hangt dat ook deels samen met het feit dat sommige mensen daar koppig niets aan willen doen omdat Saab dat niet voorschrijft in de (incomplete) WIS). Maar ook Saab had ten tijde van het faillissement pas 1 jaar ervaring met de 9-5 NG in het praktijkgebruik.
(al hangt dat ook deels samen met het feit dat sommige mensen daar koppig niets aan willen doen omdat Saab dat niet voorschrijft in de (incomplete) WIS). Maar ook Saab had ten tijde van het faillissement pas 1 jaar ervaring met de 9-5 NG in het praktijkgebruik.
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 16
- Lid geworden op: vr 05 mar, 2010 23:54
- Regio: - kies een regio
Re: Remlichten blijven branden na uitschakelen auto
heeft er iemand de oplossing voor de plakkende remmen?
- reiernumans
- Donateur (2x)
- Berichten: 7754
- Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Remlichten blijven branden na uitschakelen auto
Op een V6? Ik heb meermaals meegemaakt dat de blokken nogal vast zitten in de brackets. Boel demonteren, schoonmaken, met schoon vet monteren en je kunt weer.
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop
Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.
REIERPARTS
Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.
REIERPARTS
- 1001760
- Donateur (2x)
- Berichten: 3079
- Lid geworden op: vr 03 mar, 2006 0:36
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Remlichten blijven branden na uitschakelen auto
Hoe open jij de stoel??
Mooi vervelend allemaal.
Misschien anders zo'n schakelaar monteren op dashboard om de stroomkring naar de remlichten te onderbreken?
Niet vergeten weer aan te zetten:
"Engage brake lights before driving"
Saab 9-5 2.3 Turbo aero Estate 04-'06 260 pk
En iets elektrisch
[size=50]ex: 900 turbo 4d '81; 900i LPG 4d '87; 900i LPG 3d '90; 900c LPG 4d '88; 900S NG 3d '94; 900 turbo 5d '92; 9-5 3.0 estate '99; 9-5 aero estate LPG '03; 9-3 SE 1.8i LPG '05, 9-3 SE 1.9 TiD '09; 9-5 1.9 TiD Estate '07[/size]
En iets elektrisch
[size=50]ex: 900 turbo 4d '81; 900i LPG 4d '87; 900i LPG 3d '90; 900c LPG 4d '88; 900S NG 3d '94; 900 turbo 5d '92; 9-5 3.0 estate '99; 9-5 aero estate LPG '03; 9-3 SE 1.8i LPG '05, 9-3 SE 1.9 TiD '09; 9-5 1.9 TiD Estate '07[/size]