NG verkocht - gaat een nieuw leven tegemoet
- U-Poll
- Donateur (8x)
- Berichten: 3697
- Lid geworden op: do 08 nov, 2007 22:56
- Regio: NL - Provincie Utrecht
NG verkocht - gaat een nieuw leven tegemoet
EDIT 20 aug 2022
Om het slot toch maar vast te verklappen: alles is verder prima afgelopen... en de NG is verkocht (zie iets van 7 pagina's verder). En, zoals Marius0404 al voorstelde, dit topic krijgt niet alleen een positief einde, maar ook een positiever onderwerp!
Oorspronkelijke onderwerp "Ding weer stuk - op heenweg vakantie"
-------------------------
Mannen, de stemming zit er wel in: tussen München en Salzburg viel de NG compleet uit. Na een hele dag file, warm weer, stukken hard door, enz. Plotsklaps niets - alsof de accu werd losgehaald tijdens het rijden. Géén codes in het systeem (via OCB stekker), zelfs geen “n/a”.
Herstarten werkte niet, ik vermoed door de bak warmte. Na een uur op de ADAC wachten (die hadden het retedruk), startte de auto wel en kon ik van de snelweg af. Nu in een hotel.
De ADAC vent heeft accu (draaiend) gemeten: 13.6V, ietwat matig. Hij vond het ‘ruiken’, kabels-geur. Hij vermoed dat de alternator kapot (of zeer slecht) is.
Ik ga morgen een paar garages in de buurt bellen (Rosenheim), of ze een alternator hebben en of ze die kunnrn inbouwen.
Zo balen dit.
Mijn vraag aan jullie: weet iemand welke alternator ik heb? Dus het GM nummer. Ik hoop dat het hetzelfde is als Opel spul, want om nu hier iets Saab’s te vinden…
Graag (snel) hulp
PS: het putding is straks te koop
Om het slot toch maar vast te verklappen: alles is verder prima afgelopen... en de NG is verkocht (zie iets van 7 pagina's verder). En, zoals Marius0404 al voorstelde, dit topic krijgt niet alleen een positief einde, maar ook een positiever onderwerp!
Oorspronkelijke onderwerp "Ding weer stuk - op heenweg vakantie"
-------------------------
Mannen, de stemming zit er wel in: tussen München en Salzburg viel de NG compleet uit. Na een hele dag file, warm weer, stukken hard door, enz. Plotsklaps niets - alsof de accu werd losgehaald tijdens het rijden. Géén codes in het systeem (via OCB stekker), zelfs geen “n/a”.
Herstarten werkte niet, ik vermoed door de bak warmte. Na een uur op de ADAC wachten (die hadden het retedruk), startte de auto wel en kon ik van de snelweg af. Nu in een hotel.
De ADAC vent heeft accu (draaiend) gemeten: 13.6V, ietwat matig. Hij vond het ‘ruiken’, kabels-geur. Hij vermoed dat de alternator kapot (of zeer slecht) is.
Ik ga morgen een paar garages in de buurt bellen (Rosenheim), of ze een alternator hebben en of ze die kunnrn inbouwen.
Zo balen dit.
Mijn vraag aan jullie: weet iemand welke alternator ik heb? Dus het GM nummer. Ik hoop dat het hetzelfde is als Opel spul, want om nu hier iets Saab’s te vinden…
Graag (snel) hulp
PS: het putding is straks te koop
Laatst gewijzigd door U-Poll op za 20 aug, 2022 21:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Eerst 2CV4'77 en R14'79, toen Saabjes:
99GL '78, 900GL '87, 900C '88, 9000CS Ebony '94, 9-5 Estate 2.0t '02, 9-5 Sport Estate 2.3T Aero Griffin '09, 9-5NG Turbo4 Aero XWD Exklusiv '11 Hirsch
Huidig: 95L V4 '75 Trollewop en Sonett EV '71 Blixten
Volvo XC60 T6 Recharge AWD Inscription
99GL '78, 900GL '87, 900C '88, 9000CS Ebony '94, 9-5 Estate 2.0t '02, 9-5 Sport Estate 2.3T Aero Griffin '09, 9-5NG Turbo4 Aero XWD Exklusiv '11 Hirsch
Huidig: 95L V4 '75 Trollewop en Sonett EV '71 Blixten
Volvo XC60 T6 Recharge AWD Inscription
- DV 9-3
- Donateur
- Berichten: 1945
- Lid geworden op: za 03 dec, 2016 18:59
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Ding weer stuk - op heenweg vakantie
Ik kan je helaas niet helpen maar voel zeer me je mee, for what it's worth.
Geen vervelender panne dan panne op 'n buitenlandse vakantie. Zeker aan 'n auto waar je kosten noch moeite aan gespaard hebt...
Hopen dat je snel de hulp vindt die je nodig hebt! Sterkte!
Geen vervelender panne dan panne op 'n buitenlandse vakantie. Zeker aan 'n auto waar je kosten noch moeite aan gespaard hebt...
Hopen dat je snel de hulp vindt die je nodig hebt! Sterkte!
Some people see things as they are and say "Why".
I dream things that never were and say "Why not".
Op Instagram: https://www.instagram.com/saab_surplus/
'Het hangaartje van DV 9-3' verzameltopic: viewtopic.php?f=23&t=178434
I dream things that never were and say "Why not".
Op Instagram: https://www.instagram.com/saab_surplus/
'Het hangaartje van DV 9-3' verzameltopic: viewtopic.php?f=23&t=178434
-
- Donateur (7x)
- Berichten: 31470
- Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Ding weer stuk - op heenweg vakantie
Hierbij de partnrs voor 2 liter benzinemotor (afkomstig uit de actuele EPC van Orio):
Generator
M 120 A
13500331
Generator
A 120 A
13502591
Generator
M 140 A
13500332
Generator
A 140 A
13502590
A= Automaat
M= Manueel
Ik weet niet of je handbak of automaat hebt. Amperage is meestal op de generator zelf af te lezen, maar een zwaardere is geen probleem. Een lichtere soms wel. Eventueel kun je mij je chasissnr pb'en of appen dan kan ik kijken wat er exact op zit (voorzover dit bij de NG's exact is bijgehouden tijdens fabricage).
Alle modellen zijn (momenteel) voorradig bij Orio, dus je kunt jouw garage (of een ander service center, zie www.saabparts.com) vragen er met spoed een te laten zenden naar een garage waar ze hem kunnen monteren (als hun diagnose is dat dit het probleem is, anders lijkt 't me zonde van het geld). Dit kan ook een ander adres zijn dan een Saab Service Center!
Ik vermoed dat jij een Automaat hebt met 140 A generator. Om tijd te besparen kun je ook Saabpartners inschakelen, die hebben hem in NL op voorraad (verder kon ik geen bronnen vinden) en kunnen hem wellicht met UPS express next day before 12:00 opsturen, dan heb je hem de volgende dag. Heb ik laatst ingezet naar Frankrijk.
https://www.saabpartners.com/shop/produ ... tegory=243
Andere optie is auto op transport naar Woerden vrees ik.
Sterkte!
Generator
M 120 A
13500331
Generator
A 120 A
13502591
Generator
M 140 A
13500332
Generator
A 140 A
13502590
A= Automaat
M= Manueel
Ik weet niet of je handbak of automaat hebt. Amperage is meestal op de generator zelf af te lezen, maar een zwaardere is geen probleem. Een lichtere soms wel. Eventueel kun je mij je chasissnr pb'en of appen dan kan ik kijken wat er exact op zit (voorzover dit bij de NG's exact is bijgehouden tijdens fabricage).
Alle modellen zijn (momenteel) voorradig bij Orio, dus je kunt jouw garage (of een ander service center, zie www.saabparts.com) vragen er met spoed een te laten zenden naar een garage waar ze hem kunnen monteren (als hun diagnose is dat dit het probleem is, anders lijkt 't me zonde van het geld). Dit kan ook een ander adres zijn dan een Saab Service Center!
Ik vermoed dat jij een Automaat hebt met 140 A generator. Om tijd te besparen kun je ook Saabpartners inschakelen, die hebben hem in NL op voorraad (verder kon ik geen bronnen vinden) en kunnen hem wellicht met UPS express next day before 12:00 opsturen, dan heb je hem de volgende dag. Heb ik laatst ingezet naar Frankrijk.
https://www.saabpartners.com/shop/produ ... tegory=243
Andere optie is auto op transport naar Woerden vrees ik.
Sterkte!
- DionHPT
- Geregistreerd lid
- Berichten: 2703
- Lid geworden op: zo 17 jun, 2012 11:15
- Regio: NL - Provincie Gelderland
- Contacteer:
Re: Ding weer stuk - op heenweg vakantie
Viel hij uit, als in zijnde alle lampjes ook uit?
Of alleen de motor?
Ik heb dit al 2 keer gehad met een NG met de AC Delco E39 ecu namelijk. Ecu kapot als diagnose
Of alleen de motor?
Ik heb dit al 2 keer gehad met een NG met de AC Delco E39 ecu namelijk. Ecu kapot als diagnose
TiD, V6, T5, T7 & T8 tuning addict! Wil je je Saab getuned hebben? Stuur een PM
9-3 SC 2.8T Aero '10
BMW 318is '89 met een B204 motor
9-5 Troll Estate Aut '04
Mini F56 JCW '18
9-3 SC 2.8T Aero '10
BMW 318is '89 met een B204 motor
9-5 Troll Estate Aut '04
Mini F56 JCW '18
- U-Poll
- Donateur (8x)
- Berichten: 3697
- Lid geworden op: do 08 nov, 2007 22:56
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Ding weer stuk - op heenweg vakantie
TOP Sapphire!!! Geweldige info! Ik heb idd een automaat, dus 140A ding. Ik ga morgenochtend zéker de verschillende opties (waaronder natuurlijk SaabPartners) bespreken met (in eerste instantie Taubenberger Autohaus in Rosenheim, ex Saab).
@Dion: echt álles viel uit, in één keer. Best eng. Na dat uur wachten/afkoelen werkte alles weer als vanouds. Opvallend was dat ik ná het uitvallen, en moeizaam weer contact-aan had, ik alle 4 de ramen moest resetten (dicht/open), kenmerk van wegvallen prik - toch?
@Dion: echt álles viel uit, in één keer. Best eng. Na dat uur wachten/afkoelen werkte alles weer als vanouds. Opvallend was dat ik ná het uitvallen, en moeizaam weer contact-aan had, ik alle 4 de ramen moest resetten (dicht/open), kenmerk van wegvallen prik - toch?
Eerst 2CV4'77 en R14'79, toen Saabjes:
99GL '78, 900GL '87, 900C '88, 9000CS Ebony '94, 9-5 Estate 2.0t '02, 9-5 Sport Estate 2.3T Aero Griffin '09, 9-5NG Turbo4 Aero XWD Exklusiv '11 Hirsch
Huidig: 95L V4 '75 Trollewop en Sonett EV '71 Blixten
Volvo XC60 T6 Recharge AWD Inscription
99GL '78, 900GL '87, 900C '88, 9000CS Ebony '94, 9-5 Estate 2.0t '02, 9-5 Sport Estate 2.3T Aero Griffin '09, 9-5NG Turbo4 Aero XWD Exklusiv '11 Hirsch
Huidig: 95L V4 '75 Trollewop en Sonett EV '71 Blixten
Volvo XC60 T6 Recharge AWD Inscription
- U-Poll
- Donateur (8x)
- Berichten: 3697
- Lid geworden op: do 08 nov, 2007 22:56
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Ding weer stuk - op heenweg vakantie
Eerst 2CV4'77 en R14'79, toen Saabjes:
99GL '78, 900GL '87, 900C '88, 9000CS Ebony '94, 9-5 Estate 2.0t '02, 9-5 Sport Estate 2.3T Aero Griffin '09, 9-5NG Turbo4 Aero XWD Exklusiv '11 Hirsch
Huidig: 95L V4 '75 Trollewop en Sonett EV '71 Blixten
Volvo XC60 T6 Recharge AWD Inscription
99GL '78, 900GL '87, 900C '88, 9000CS Ebony '94, 9-5 Estate 2.0t '02, 9-5 Sport Estate 2.3T Aero Griffin '09, 9-5NG Turbo4 Aero XWD Exklusiv '11 Hirsch
Huidig: 95L V4 '75 Trollewop en Sonett EV '71 Blixten
Volvo XC60 T6 Recharge AWD Inscription
- gudmundje
- Donateur
- Berichten: 3155
- Lid geworden op: di 28 mar, 2006 18:00
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Ding weer stuk - op heenweg vakantie
klopt volgens mij. als de batterij eraf is geweest vraagt die om de ramen op en af te doen. Is wel extra balen als je er net een nieuw blok in hebt gelegd. Hopelijk is het snel opgelost. Veel sterkte !U-Poll schreef: ↑zo 24 jul, 2022 19:22TOP Sapphire!!! Geweldige info! Ik heb idd een automaat, dus 140A ding. Ik ga morgenochtend zéker de verschillende opties (waaronder natuurlijk SaabPartners) bespreken met (in eerste instantie Taubenberger Autohaus in Rosenheim, ex Saab).
@Dion: echt álles viel uit, in één keer. Best eng. Na dat uur wachten/afkoelen werkte alles weer als vanouds. Opvallend was dat ik ná het uitvallen, en moeizaam weer contact-aan had, ik alle 4 de ramen moest resetten (dicht/open), kenmerk van wegvallen prik - toch?
2010 9-5 Tid
1999 9-3 VIggen
ex 1986 900 T16 S
ex 2005 9-5 Tid estate
1997 900 NG 2.3i cabrio
ex 1993 900 900i 16
ex 1985 900 Turbo 8
ex 1986 900 Turbo 8
ex 1964 96 TT
ex 1993 900 GT
1999 9-3 VIggen
ex 1986 900 T16 S
ex 2005 9-5 Tid estate
1997 900 NG 2.3i cabrio
ex 1993 900 900i 16
ex 1985 900 Turbo 8
ex 1986 900 Turbo 8
ex 1964 96 TT
ex 1993 900 GT
- Tubbe
- Donateur (3x)
- Berichten: 3613
- Lid geworden op: di 18 jul, 2006 20:26
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Ding weer stuk - op heenweg vakantie
Net zelf veilig thuisgekomen zonder panne dit jaar. Is ook wel weer eens fijn . Succes met alle tips en houd de vakantiespirit hoog.
Ps. Je gaat dat putding echt niet verkopen!
Ps. Je gaat dat putding echt niet verkopen!
SAAB: See, Buy, Fly!
Nu: Ulrika: Saab 9-5 Estate Biopower Vector 2.0t '06, Chilired/Zwart half leder/Prins VSI/Stage 1 & turbometer, vanaf 220k
Toen: Saab 9-5 Estate SE 2.0t '99, Midnight blue/Beige leder/Vialle LPi/Stage LPG 200 pk & turbometer, gereden van 105k-450k+ (†10-1-'19)
Nu: Ulrika: Saab 9-5 Estate Biopower Vector 2.0t '06, Chilired/Zwart half leder/Prins VSI/Stage 1 & turbometer, vanaf 220k
Toen: Saab 9-5 Estate SE 2.0t '99, Midnight blue/Beige leder/Vialle LPi/Stage LPG 200 pk & turbometer, gereden van 105k-450k+ (†10-1-'19)
- Saapie
- Donateur (2x)
- Berichten: 7473
- Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
- Regio: NL - Provincie Groningen
Re: Ding weer stuk - op heenweg vakantie
Volgens mij staat je auto bij een goed solide saab-adres. Ze zullen de storing vast vinden. Mijn optimistische gok is spanningswisselaar / regelaar.
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.
- Marius0404
- Donateur (6x)
- Berichten: 5485
- Lid geworden op: do 22 dec, 2005 11:01
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Ding weer stuk - op heenweg vakantie
Balen!
‘Houd moed, heb lief’ hebben ze bij ons op de gevel hangen.
Ik hoop dat je spoedig leukere berichten kunt schrijven.
‘Houd moed, heb lief’ hebben ze bij ons op de gevel hangen.
Ik hoop dat je spoedig leukere berichten kunt schrijven.
95'74
900T16'90
9000Aero'93
900CV'94
9000Anniversary'97
9-5Aero Estate'02
Gone: 900GLs'81; 900S'90. Sold:900i'85, CV'86 en CV'87, 97'71
900T16'90
9000Aero'93
900CV'94
9000Anniversary'97
9-5Aero Estate'02
Gone: 900GLs'81; 900S'90. Sold:900i'85, CV'86 en CV'87, 97'71
- Efraim
- Geregistreerd lid
- Berichten: 1163
- Lid geworden op: ma 25 mar, 2013 20:17
- Regio: NL - Provincie Drenthe
Re: Ding weer stuk - op heenweg vakantie
Moet stiekem lachen om je frustratie hoewel het natuurlijk helemaal niet grappig is. Hopelijk is het euvel gauw verholpen en kun je snel van een fijne vakantie genieten.
9-5 Aero estate MY04 Laser red
9-5 Aero estate MY02 Steel grey
9-5 Aero estate MY02 Steel grey
- Marius0404
- Donateur (6x)
- Berichten: 5485
- Lid geworden op: do 22 dec, 2005 11:01
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Ding weer stuk - op heenweg vakantie
Nog nieuws?
95'74
900T16'90
9000Aero'93
900CV'94
9000Anniversary'97
9-5Aero Estate'02
Gone: 900GLs'81; 900S'90. Sold:900i'85, CV'86 en CV'87, 97'71
900T16'90
9000Aero'93
900CV'94
9000Anniversary'97
9-5Aero Estate'02
Gone: 900GLs'81; 900S'90. Sold:900i'85, CV'86 en CV'87, 97'71
- gudmundje
- Donateur
- Berichten: 3155
- Lid geworden op: di 28 mar, 2006 18:00
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Ding weer stuk - op heenweg vakantie
2010 9-5 Tid
1999 9-3 VIggen
ex 1986 900 T16 S
ex 2005 9-5 Tid estate
1997 900 NG 2.3i cabrio
ex 1993 900 900i 16
ex 1985 900 Turbo 8
ex 1986 900 Turbo 8
ex 1964 96 TT
ex 1993 900 GT
1999 9-3 VIggen
ex 1986 900 T16 S
ex 2005 9-5 Tid estate
1997 900 NG 2.3i cabrio
ex 1993 900 900i 16
ex 1985 900 Turbo 8
ex 1986 900 Turbo 8
ex 1964 96 TT
ex 1993 900 GT
- Saapie
- Donateur (2x)
- Berichten: 7473
- Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
- Regio: NL - Provincie Groningen
Re: Ding weer stuk - op heenweg vakantie
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.
- U-Poll
- Donateur (8x)
- Berichten: 3697
- Lid geworden op: do 08 nov, 2007 22:56
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Ding weer stuk - op heenweg vakantie
Update - na een zeer intensieve dag! We zijn op de bestemming, maar anders dan gepland.
Korte klap: ik heb na goed overleg met de Duitse oud Saab dealer (Autohaus Taubenberger in Bad Tölz) besloten om de NG daar achter te laten en met een huurauto verder te gaan. Straks, over 2 weken, op de terugweg, wisselen we de auto’s weer.
Lange klap: vroeg in de ochtend, via de telefoon, werd de conclusie getrokken dat alleen de accu De Sjaak was. Omdat het niet 100% zeker was, wilde ik toch dat Saab-vent er naar keek. Geen random accu van ditto garage. Maar goed ook, want eea was toch zorgwekkender! Na openen van de plastic covers van de accu zag (ik) een klein kringeltje rook. De moer van de plus was zo zeikend heet geworden, dat het in het plastic was gesmolten. Echt-niet-goed!!
Er loopt daar [dus] een joekel van een stroom. Normaal zou het systeem dat moeten temperen (ofzo). De garage wilde me eigenlijk niet laten gaan - basta. Ik was het er helemaal mee eens, en zat van de NG. Onveilig! Zeker als je met gezin op vakantie bent. Basta nr 2.
Bij de locale autoverhuur nu voor twee weken een BMW320i (zo’n M-uitvoering) gehuurd… ik krijg nu vast een ban op het SaabForum… maar nou moet ik eigenlijk toegeven dat het werkelijk een superauto is! Heerlijk en vlot rijden en allerlei snufjes! Wel is het achter een stuk kleiner dan een NG en moet ik wennen aan de niet-adaptieve schokbrekers. Maar verder … topding!
Mijn vrouw zegt nu al dat we op de terugweg niet gaan wisselen en gewoon doorijden naar NL
Korte klap: ik heb na goed overleg met de Duitse oud Saab dealer (Autohaus Taubenberger in Bad Tölz) besloten om de NG daar achter te laten en met een huurauto verder te gaan. Straks, over 2 weken, op de terugweg, wisselen we de auto’s weer.
Lange klap: vroeg in de ochtend, via de telefoon, werd de conclusie getrokken dat alleen de accu De Sjaak was. Omdat het niet 100% zeker was, wilde ik toch dat Saab-vent er naar keek. Geen random accu van ditto garage. Maar goed ook, want eea was toch zorgwekkender! Na openen van de plastic covers van de accu zag (ik) een klein kringeltje rook. De moer van de plus was zo zeikend heet geworden, dat het in het plastic was gesmolten. Echt-niet-goed!!
Er loopt daar [dus] een joekel van een stroom. Normaal zou het systeem dat moeten temperen (ofzo). De garage wilde me eigenlijk niet laten gaan - basta. Ik was het er helemaal mee eens, en zat van de NG. Onveilig! Zeker als je met gezin op vakantie bent. Basta nr 2.
Bij de locale autoverhuur nu voor twee weken een BMW320i (zo’n M-uitvoering) gehuurd… ik krijg nu vast een ban op het SaabForum… maar nou moet ik eigenlijk toegeven dat het werkelijk een superauto is! Heerlijk en vlot rijden en allerlei snufjes! Wel is het achter een stuk kleiner dan een NG en moet ik wennen aan de niet-adaptieve schokbrekers. Maar verder … topding!
Mijn vrouw zegt nu al dat we op de terugweg niet gaan wisselen en gewoon doorijden naar NL
Laatst gewijzigd door U-Poll op ma 25 jul, 2022 21:20, 4 keer totaal gewijzigd.
Eerst 2CV4'77 en R14'79, toen Saabjes:
99GL '78, 900GL '87, 900C '88, 9000CS Ebony '94, 9-5 Estate 2.0t '02, 9-5 Sport Estate 2.3T Aero Griffin '09, 9-5NG Turbo4 Aero XWD Exklusiv '11 Hirsch
Huidig: 95L V4 '75 Trollewop en Sonett EV '71 Blixten
Volvo XC60 T6 Recharge AWD Inscription
99GL '78, 900GL '87, 900C '88, 9000CS Ebony '94, 9-5 Estate 2.0t '02, 9-5 Sport Estate 2.3T Aero Griffin '09, 9-5NG Turbo4 Aero XWD Exklusiv '11 Hirsch
Huidig: 95L V4 '75 Trollewop en Sonett EV '71 Blixten
Volvo XC60 T6 Recharge AWD Inscription