
NG verkocht - gaat een nieuw leven tegemoet
- gj900
- Donateur (6x)
- Berichten: 17298
- Lid geworden op: vr 22 okt, 2004 15:23
- Regio: Deutschland - Duitsland
Re: Ding weer stuk - op heenweg vakantie

900S Aero 1992 - Le-Mans
XC70 T6 Summum 2011 - Flamenco Rojo
9-5 Aero Estate 2004 - Espresso (tot 2020)
9-3 Aero Salomon ed 2002 - Cosmic (tot 2016)
900 turboS Aero cabrio 1994 - Eucalyptus (tot 2015)
BMW 323iA touring 1998 (tot 2012)
9000 CSE 2.0lpt Anni Hirsch 1996 (tot 2009)
XC70 T6 Summum 2011 - Flamenco Rojo
9-5 Aero Estate 2004 - Espresso (tot 2020)
9-3 Aero Salomon ed 2002 - Cosmic (tot 2016)
900 turboS Aero cabrio 1994 - Eucalyptus (tot 2015)
BMW 323iA touring 1998 (tot 2012)
9000 CSE 2.0lpt Anni Hirsch 1996 (tot 2009)
- Flowe Kitttt99
- Geregistreerd lid
- Berichten: 858
- Lid geworden op: wo 13 dec, 2017 12:09
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Ding weer stuk - op heenweg vakantie
Als je opzoek bent naar betrouwbaarheid zou ik Geely links laten liggen 

Saab 900 Turbo 16 -87 (als eerste auto
)
Saab 9-3 1.8t SS -03 als onderdelen magazijn. Iets nodig? Stuur gerust een berichtje
)
Saab 9-3 1.8t SS -03 automaat, met Dion kuur
Saab 9-5 NG turbo6 XWD -10
EX:
Caab 9-3 1.8t -06 20 Years edition Hirsch
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -04
Saab 9-3 1.8t SS -03

Saab 9-3 1.8t SS -03 als onderdelen magazijn. Iets nodig? Stuur gerust een berichtje

Saab 9-3 1.8t SS -03 automaat, met Dion kuur
Saab 9-5 NG turbo6 XWD -10
EX:
Caab 9-3 1.8t -06 20 Years edition Hirsch
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -04
Saab 9-3 1.8t SS -03
- Vyv
- Moderator + Donateur
- Berichten: 9914
- Lid geworden op: vr 18 feb, 2005 15:01
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Re: Ding weer stuk - op heenweg vakantie
Dat is deze melding, ook al eens gehad toen ik een tijd bezig was 'op contact' met de motor uit. Dan gaan er bepaalde ecu's en modules in stand-by modus om batterij verbruik te minimaliseren.

Ook die 13.7V is aan de lage kant, bij dat Voltage ben in vorig jaar vanaf Zuid-Frankrijk naar NL gereden met de melding 'Service Battery Charging System'. Vervangen van de dynamo door een originele Denso was bij mij de oplossing, gehaald bij de Opel dealer.U-Poll schreef: ↑wo 10 aug, 2022 16:20...
Ter aanvulling: vandaag op zowel de heen- als terugweg van werk (Woerden-Ermelo) viel het me op dat de auto bij het starten 13.7 volt aangeeft, maar na een aantal km's zakt het weg naar 12.4 volt. Tijdens het rijden is er niets aan te merken op de auto, alles werkt goed. Op het stukje op-en-neer naar de Volvo dealer vanmiddag (don't ask) bleef het echter de hele tijd 13.7 volt.
Ik weet dat het onzin is, maar het lijkt echt dat 'iets' de alternator naar beneden regelt, als in vol=vol ofzo.
...
Het is geen onzin maar dynamo en BCM (body control module) communiceren met elkaar over de te leveren output, leesvoer: https://saabwisonline.com/d1/9-5/2011/3 ... operation/

- jelger
- Geregistreerd lid
- Berichten: 18799
- Lid geworden op: wo 28 apr, 2004 23:56
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
- Contacteer:
Re: Ding weer stuk - op heenweg vakantie
Lees dit draadje nu pas. Wat een avonturen. Goed dat het toch wat goedgekomen is maar toch helaas nog een 'ghost in the machine' waar ik al impliciet aan refereerde in het draadje van rutgerreinier.
Ik heb ook wel eens een dergelijke accu melding gehad tijdens de vakantie. Was volgens mij ook net na een accuwissel (accu dood letterlijk een paar dagen voor vertrek). Accuspanning neurotisch in de gaten gehouden en niets meer van teruggezien. Was in het begin inderdaad wat aan de lage kant en ging wat op en neer. Na een stop niks aan de hand, weer op 14v. Is nu alweer bijna drie jaar geleden, en er is niks vervangen aan de electra.
Ik heb ook wel eens een dergelijke accu melding gehad tijdens de vakantie. Was volgens mij ook net na een accuwissel (accu dood letterlijk een paar dagen voor vertrek). Accuspanning neurotisch in de gaten gehouden en niets meer van teruggezien. Was in het begin inderdaad wat aan de lage kant en ging wat op en neer. Na een stop niks aan de hand, weer op 14v. Is nu alweer bijna drie jaar geleden, en er is niks vervangen aan de electra.
- gudmundje
- Donateur 2019
- Berichten: 3093
- Lid geworden op: di 28 mar, 2006 18:00
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Ding weer stuk - op heenweg vakantie
op zich niets mis mee, maar afwerking ? stond gisteren naast een S90...die sierlijst aan de A stijlFlowe Kitttt99 schreef: ↑wo 10 aug, 2022 23:30
Als je opzoek bent naar betrouwbaarheid zou ik Geely links laten liggen![]()


2010 9-5 Tid
1999 9-3 VIggen
ex 1986 900 T16 S
ex 2005 9-5 Tid estate
1997 900 NG 2.3i cabrio
ex 1993 900 900i 16
ex 1985 900 Turbo 8
ex 1986 900 Turbo 8
ex 1964 96 TT
ex 1993 900 GT
1999 9-3 VIggen
ex 1986 900 T16 S
ex 2005 9-5 Tid estate
1997 900 NG 2.3i cabrio
ex 1993 900 900i 16
ex 1985 900 Turbo 8
ex 1986 900 Turbo 8
ex 1964 96 TT
ex 1993 900 GT
- U-Poll
- Donateur (8x)
- Berichten: 3683
- Lid geworden op: do 08 nov, 2007 22:56
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Ding weer stuk - op heenweg vakantie
Bij dezen een laatste update mbt de NG: na een zeer hectische en vooral emotionele week, heb ik besloten om niet meer verder met de NG te gaan. Er is (na de afgelopen vakantie) een soort knop omgegaan in mijn hoofd. De ‘Accubeveiliging actief’ mededeling op het laatste stukje van de terugweg, was de nekslag. Ik heb GEEN vertrouwen meer in de auto en, erger nog, de NG trekt me niet meer aan – ik begin er zelfs een aversie tegen te krijgen. Feitelijk al zo lang ik het ding heb, is het een komen en gaan van (vaak duistere) problemen. Onbetrouwbaar in de basis, omdat de auto eigenlijk nooit is uitontwikkeld. Deze auto is niet alleen mijn dagelijkse auto, maar vooral ook de gezinsauto voor vakanties. Dat ik zelf plots langs de weg sta is één ding (met veel gemopper), maar wanneer dat tot drie keer toe op de route van/naar vakantie is, met het gezin in de auto, wil ik niet meer hebben. Basta.
Met een hoop emotie heb ik kort geleden de motor vervangen (totaal iets van 6.000 euro), denkende dat ik dan voorlopig vooruit zou kunnen met een ‘verse’ auto. Velen van jullie zullen gedacht hebben dat het een ‘best domme’ actie was. En dat blijkt juist te zijn. Want volgens de wet van Murphy begeven dan gewoon de andere componenten het een-voor-een. Jullie hebben het gedoe (en frustratie) mee kunnen lezen, een loeidure reparatie in Duitsland… en dan is er nog steeds iets aan de hand. Ik ben er klaar mee en neem mijn verlies.
De inruilwaarde blijkt bedroevend laag – ondanks dat het een perfect onderhouden auto is, tig componenten in de loop van de tijd vervangen, nieuwe motor, Aero XWD Exklusic met Hirsch … de inruil blijkt niet veel hoger dan de inbouw van de nieuwe motor. Ik WEET dat er een verschil tussen emotie en ratio, maar dit is heel erg confronterend en buitengewoon pijnlijk. De zure appel zit nog steeds in mijn buik, maar ik slik het verlies.
Na bijna 35 jaar Saab als dagelijkse auto, wordt het nu een Volvo XC60 (T6 Plug-in Hybrid AWD Inscription), metallic rood met wit leren bekleding. Het voelt vooralsnog alsof je gas en rem gelijktijdig indrukt, blij plus verdrietig… nu werken om die rem los te gooien. Ik heb gelukkig nog twee oude Saabjes en ik weet dat ik ooit nog ga voor een mooie Saab cabrio.
Maandag teken ik koopovereenkomst… mocht iemand de NG nog willen overnemen, stuur maar een PB (maar wel snel).
Dit is trouwens het nieuwe ding (hopelijk levert het me geen ban op dit forum op):

Met een hoop emotie heb ik kort geleden de motor vervangen (totaal iets van 6.000 euro), denkende dat ik dan voorlopig vooruit zou kunnen met een ‘verse’ auto. Velen van jullie zullen gedacht hebben dat het een ‘best domme’ actie was. En dat blijkt juist te zijn. Want volgens de wet van Murphy begeven dan gewoon de andere componenten het een-voor-een. Jullie hebben het gedoe (en frustratie) mee kunnen lezen, een loeidure reparatie in Duitsland… en dan is er nog steeds iets aan de hand. Ik ben er klaar mee en neem mijn verlies.
De inruilwaarde blijkt bedroevend laag – ondanks dat het een perfect onderhouden auto is, tig componenten in de loop van de tijd vervangen, nieuwe motor, Aero XWD Exklusic met Hirsch … de inruil blijkt niet veel hoger dan de inbouw van de nieuwe motor. Ik WEET dat er een verschil tussen emotie en ratio, maar dit is heel erg confronterend en buitengewoon pijnlijk. De zure appel zit nog steeds in mijn buik, maar ik slik het verlies.
Na bijna 35 jaar Saab als dagelijkse auto, wordt het nu een Volvo XC60 (T6 Plug-in Hybrid AWD Inscription), metallic rood met wit leren bekleding. Het voelt vooralsnog alsof je gas en rem gelijktijdig indrukt, blij plus verdrietig… nu werken om die rem los te gooien. Ik heb gelukkig nog twee oude Saabjes en ik weet dat ik ooit nog ga voor een mooie Saab cabrio.
Maandag teken ik koopovereenkomst… mocht iemand de NG nog willen overnemen, stuur maar een PB (maar wel snel).
Dit is trouwens het nieuwe ding (hopelijk levert het me geen ban op dit forum op):

Laatst gewijzigd door U-Poll op zo 14 aug, 2022 12:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Eerst 2CV4'77 en R14'79, toen Saabjes:
99GL '78, 900GL '87, 900C '88, 9000CS Ebony '94, 9-5 Estate 2.0t '02, 9-5 Sport Estate 2.3T Aero Griffin '09, 9-5NG Turbo4 Aero XWD Exklusiv '11 Hirsch
Huidig: 95L V4 '75 Trollewop en Sonett EV '71 Blixten
Volvo XC60 T6 Recharge AWD Inscription
99GL '78, 900GL '87, 900C '88, 9000CS Ebony '94, 9-5 Estate 2.0t '02, 9-5 Sport Estate 2.3T Aero Griffin '09, 9-5NG Turbo4 Aero XWD Exklusiv '11 Hirsch
Huidig: 95L V4 '75 Trollewop en Sonett EV '71 Blixten
Volvo XC60 T6 Recharge AWD Inscription
- Saapie
- Donateur (2x)
- Berichten: 7094
- Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
- Regio: NL - Provincie Groningen
Re: Ding weer stuk - op heenweg vakantie
Heel herkenbaar. Dat ik nu Volvo rijd, heeft exact dezelfde oorzaak. Te veel gedoe en kosten met en aan de Saabs voor dagelijks gebruik.
Zeer mooie XC60 overigens!
Zeer mooie XC60 overigens!
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 99
- Lid geworden op: do 02 jul, 2020 10:14
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Ding weer stuk - op heenweg vakantie
Volkomen begrijpelijk, Saab (of elke andere auto-hobby) is hartstikke leuk, maar ze moeten het wel doen op de cruciale momenten
Aan je verhaal te zien heeft het je al erg veel tijd, geld en frustratie gekost, daar zit een grens aan
Een andere dagelijkse auto en Saab voor erbij klinkt als een goede oplossing
Aan je verhaal te zien heeft het je al erg veel tijd, geld en frustratie gekost, daar zit een grens aan
Een andere dagelijkse auto en Saab voor erbij klinkt als een goede oplossing
- Gele aero
- Donateur (8x)
- Berichten: 6789
- Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Ding weer stuk - op heenweg vakantie
Volledig te begrijpen U-Poll, had denk ik hetzelfde gedaan. En liever de desinvestering voor lief nemen dan door blijven rijden met al het gedoe.
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
- Marius0404
- Donateur (4x)
- Berichten: 5375
- Lid geworden op: do 22 dec, 2005 11:01
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Ding weer stuk - op heenweg vakantie
Mooie wagen!
Nu nog een weekje vakantie boeken om lekker te toeren!
Geniet ervan.
Je hebt als hobbyist nog genoeg leuke stories te delen hier op het forum ipv vangrailverhalen.
Nu nog een weekje vakantie boeken om lekker te toeren!
Geniet ervan.
Je hebt als hobbyist nog genoeg leuke stories te delen hier op het forum ipv vangrailverhalen.
95'74
900T16'90
9000Aero'93
900CV'94
9000Anniversary'97
9-5Aero Estate'02
Gone: 900GLs'81; 900S'90. Sold:900i'85, CV'86 en CV'87, 97'71
900T16'90
9000Aero'93
900CV'94
9000Anniversary'97
9-5Aero Estate'02
Gone: 900GLs'81; 900S'90. Sold:900i'85, CV'86 en CV'87, 97'71
-
- Donateur (7x)
- Berichten: 31377
- Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Ding weer stuk - op heenweg vakantie
Van harte Theo!
Ik denk (en vrees) dat nog velen zullen volgen. De nieuwste Saabs zijn intussen 12 jaar oud en buitengewoon kostbare auto’s om (betrouwbaar en goed) te blijven rijden voor dagelijks gebruik, terwijl de supply van onderdelen steeds meer tijd, energie en geld vergt. Echt verse auto’s worden steeds lastiger te vinden en steeds duurder, waardoor iets echt nieuws snel aantrekkelijk wordt voor wie dat (financieel) een alternatief kan zijn.
Succes en hopelijk nog veel plezier met de oude saabjes!
Ik denk (en vrees) dat nog velen zullen volgen. De nieuwste Saabs zijn intussen 12 jaar oud en buitengewoon kostbare auto’s om (betrouwbaar en goed) te blijven rijden voor dagelijks gebruik, terwijl de supply van onderdelen steeds meer tijd, energie en geld vergt. Echt verse auto’s worden steeds lastiger te vinden en steeds duurder, waardoor iets echt nieuws snel aantrekkelijk wordt voor wie dat (financieel) een alternatief kan zijn.
Succes en hopelijk nog veel plezier met de oude saabjes!
- Efraim
- Geregistreerd lid
- Berichten: 1169
- Lid geworden op: ma 25 mar, 2013 20:17
- Regio: NL - Provincie Drenthe
Re: Ding weer stuk - op heenweg vakantie
Heel begrijpelijk maar wel erg jammer gezien het geld dat je recent geïnvesteerd hebt. Zo'n Volvo is overigens een hartstikke mooie wagen.
9-5 Aero estate MY04 Laser red
9-5 Aero estate MY02 Steel grey
9-5 Aero estate MY02 Steel grey
- Tubbe
- Donateur (3x)
- Berichten: 3559
- Lid geworden op: di 18 jul, 2006 20:26
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Ding weer stuk - op heenweg vakantie
Heel begrijpelijk en hopelijk is de Volvo een betrouwbare partner (ben benieuwd…hoor er wel eens wat over). Kon je de NG niet beter verkopen bij je vaste garage?
SAAB: See, Buy, Fly!
Nu: Ulrika: Saab 9-5 Estate Biopower Vector 2.0t '06, Chilired/Zwart half leder/Prins VSI/Stage 1 & turbometer, vanaf 220k
Toen: Saab 9-5 Estate SE 2.0t '99, Midnight blue/Beige leder/Vialle LPi/Stage LPG 200 pk & turbometer, gereden van 105k-450k+ (†10-1-'19)
Nu: Ulrika: Saab 9-5 Estate Biopower Vector 2.0t '06, Chilired/Zwart half leder/Prins VSI/Stage 1 & turbometer, vanaf 220k
Toen: Saab 9-5 Estate SE 2.0t '99, Midnight blue/Beige leder/Vialle LPi/Stage LPG 200 pk & turbometer, gereden van 105k-450k+ (†10-1-'19)
- gudmundje
- Donateur 2019
- Berichten: 3093
- Lid geworden op: di 28 mar, 2006 18:00
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Ding weer stuk - op heenweg vakantie
Denk niet ze hier snel verbannen. Zeker niet als je met een hele hoop kennis over de 9-5ng nog vele anderen hier kan verder helpen.
"Op het stukje op-en-neer naar de Volvo dealer vanmiddag (don't ask) bleef het echter de hele tijd 13.7 volt." De 9-5 deed dan toch nog zijn best om je in extremis nog te overtuigen

Succes met de Volvo! Benieuwd naar de ervaringen.
2010 9-5 Tid
1999 9-3 VIggen
ex 1986 900 T16 S
ex 2005 9-5 Tid estate
1997 900 NG 2.3i cabrio
ex 1993 900 900i 16
ex 1985 900 Turbo 8
ex 1986 900 Turbo 8
ex 1964 96 TT
ex 1993 900 GT
1999 9-3 VIggen
ex 1986 900 T16 S
ex 2005 9-5 Tid estate
1997 900 NG 2.3i cabrio
ex 1993 900 900i 16
ex 1985 900 Turbo 8
ex 1986 900 Turbo 8
ex 1964 96 TT
ex 1993 900 GT
- Ewout
- Donateur 2014 + 2015 + 2016
- Berichten: 11137
- Lid geworden op: do 19 apr, 2007 20:45
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
- Contacteer:
Re: Ding weer stuk - op heenweg vakantie
Wat een trieste ontknoping (ook in esthetische zin, naar mijn mening) na alle investeringen. Het las zo veelbelovend weg, het nieuwe plan. Jammer dat het 'm niet is geworden!
2009 9-5 aero sedan 260/350 polarwhite
1992 900 s 145/205 eucalyptusgroen
1991 9000 2.3 turbo s cc 200/300 zwart
1991 9000 2.3 turbo e cc 220/334 odoardogrijs
1980 900 turbo 3 145/235 karmijnrood
1992 900 s 145/205 eucalyptusgroen
1991 9000 2.3 turbo s cc 200/300 zwart
1991 9000 2.3 turbo e cc 220/334 odoardogrijs
1980 900 turbo 3 145/235 karmijnrood