Dinitrol behandeling
-
Pablo
- Donateur (2x)

- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Dinitrol behandeling
De 9-5NG staat niet bekend om zijn uitmuntende bescherming tegen roest en ik overweeg een dinitrol behandeling. Kost ongeveer 1200euro en je bent je auto 5(!) werkdagen kwijt. Mijn auto is nu nog (voor zover ik dat goed kan beoordelen) roestvrij en dat wil ik graag zo houden.
Iemand er hier ervaring mee en wat zijn de meningen? De moeite (en kosten) waard? Auto staat het hele jaar door buiten.
Iemand er hier ervaring mee en wat zijn de meningen? De moeite (en kosten) waard? Auto staat het hele jaar door buiten.
Saab 9-5 2.0T Aero XWD aut 2011 Diamond Silver
Saab 9-3 2.0T Aero Cabrio aut 2002 Zwart
Saab 900 turbo_S Aero 1992 Nocturne blue metallic
Ex:
Saab 9000 Aero 1994 zwart
Saab 900S Aero 1993 lemans blue
Saab 9000 CSE 2.3T 1997 aut grijs
Saab 9-3 SE 1.8t Hirsch 2008 zwart
Saab 9-3 SS 1.8i 2004 zwart
Ex:
-
phanot
- Donateur (2x)

Re: Dinitrol behandeling
Dag Pablo,
Hier een uitvoerige test van de verschillende producten
https://www.oldtimer-markt.de/rostschutztest
Time Max komt als beste uit de test, maar dat kan je bijna niet zelf.
Ik heb een aantal jaren geleden Mike Sanders gebruikt, voorheen gebruikte ik ML, ook prima product, maar dat droogt uit na een 6-tal jaren.
Als je het zelf doet, dan ben je met minder dan 100 euro klaar. (zelf demonteren bekleding etc...)
Mike Sanders is een soort zacht kaarsvet, dat je in een frituurpannetje moet verwarmen tot ca 120 graden, daarna wordt het ca 30 minuten een dunne olie die je kan kwasten of spuiten.
Het is een vuil werk dat je niet effe op straat doet, maar daarna ben je voor ca 25 jaar gerust.
https://www.limora.com/nl/mike-sanders/535830/
Mike Sanders kan je ook eenvoudig terug verwijderen met hete lucht en een doek
Bij een professioneel centrum kan je het ook laten doen, dat kost wel wat, maar je moet maar hopen dat ze geen plekken overslaan.
Rust roest, maar roest rust niet...
ik hoop dat je er wat mee kan
Hier een uitvoerige test van de verschillende producten
https://www.oldtimer-markt.de/rostschutztest
Time Max komt als beste uit de test, maar dat kan je bijna niet zelf.
Ik heb een aantal jaren geleden Mike Sanders gebruikt, voorheen gebruikte ik ML, ook prima product, maar dat droogt uit na een 6-tal jaren.
Als je het zelf doet, dan ben je met minder dan 100 euro klaar. (zelf demonteren bekleding etc...)
Mike Sanders is een soort zacht kaarsvet, dat je in een frituurpannetje moet verwarmen tot ca 120 graden, daarna wordt het ca 30 minuten een dunne olie die je kan kwasten of spuiten.
Het is een vuil werk dat je niet effe op straat doet, maar daarna ben je voor ca 25 jaar gerust.
https://www.limora.com/nl/mike-sanders/535830/
Mike Sanders kan je ook eenvoudig terug verwijderen met hete lucht en een doek
Bij een professioneel centrum kan je het ook laten doen, dat kost wel wat, maar je moet maar hopen dat ze geen plekken overslaan.
Rust roest, maar roest rust niet...
ik hoop dat je er wat mee kan
-
ReinO
- Donateur (2x)

- Regio: NL - Provincie Flevoland
met owatrol wel goede ervaring maar het meeste werk is schoonmaken van de ondergrond.
Beide middelen gaan ook niet onbeperkt mee: wellicht alleen de roestgevoelige delen doen?
Beide middelen gaan ook niet onbeperkt mee: wellicht alleen de roestgevoelige delen doen?
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.
-
RoelandV
- Geregistreerd lid
- Regio: - kies een regio
Onze Saab 9-3 OG Cabrio heeft, voordat wij hem kochten, in het verleden een Waxoyl behandeliing gehad.
De Waxoyl sticker zit bij het bestuurdersportier. Tot nu toe zien we bijna geen roestvorming.
De Waxoyl sticker zit bij het bestuurdersportier. Tot nu toe zien we bijna geen roestvorming.
Keep on smiling!
-
phanot
- Donateur (2x)

[q]
Deze Waxoil sticker zat ook op mijn 900 toen ik deze in 1988 nieuw kocht (rechts op de achterruit). Dat werd toen standaard af-fabriek gedaan voor de Europese modellen.
De uit de USA geimporteerde 900 cabriolet van hetzelfde bouwjaar had geen druppel antieroestbehandeling meegekregen, dat vonden ze toen blijkbaar niet nodig voor Amerika. (er zaten dan ook de nodige doorroestingen aan)
Bij mijn 900 zit ook een waxoil onderhoudsboekje. Waxoil heeft, zoals de meeste roestpreventieproducten, ook maar een beperkte houdbaarheid.
Deze Waxoil sticker zat ook op mijn 900 toen ik deze in 1988 nieuw kocht (rechts op de achterruit). Dat werd toen standaard af-fabriek gedaan voor de Europese modellen.
De uit de USA geimporteerde 900 cabriolet van hetzelfde bouwjaar had geen druppel antieroestbehandeling meegekregen, dat vonden ze toen blijkbaar niet nodig voor Amerika. (er zaten dan ook de nodige doorroestingen aan)
Bij mijn 900 zit ook een waxoil onderhoudsboekje. Waxoil heeft, zoals de meeste roestpreventieproducten, ook maar een beperkte houdbaarheid.
Laatst gewijzigd door Vyv op di 22 aug, 2023 13:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: onnodige quote
-
Tafi
- Geregistreerd lid
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Ik heb een 900 classic die ik in 2006 had gekocht in 2008 een Dinitrolbehandeling laten geven. Ik had er spijt van. De auto was aan de onderkant goed beschermd, maar er was bijvoorbeeld in de motorruimte zoveel vet gespoten dat de monteur er liever niet meer aan wilde werken. Daarbij kwam dat ik na de behandeling blaasjes op de wielkastrand achter kreeg. De auto was verder gaaf. Ik weet dat toen aan het feit dat ze de auto eerst met hogedrukspuit bewerken om al het vuil er goed af te krijgen. Dat moet vervolgens drogen voordat de dinitrolbehandeling plaatsvindt. Ik denk dat de auto niet goed droog is geweest, maar dat weet ik niet zeker. Ik zou het in elk geval niet weer doen.
900 GL 1984
9-3 2.0i '98
VW kever 1302 1972
9-3 2.0i '98
VW kever 1302 1972
-
phanot
- Donateur (2x)

[q]
Alleen om deze reden heb ik het altijd zelf gedaan, inclusief aan- en uitkleden en < 100 euro kosten per keer.
Als je het laat doen bij een slecht bedrijf, dan spuiten ze alleen daar waar het zichtbaar en vaak niet nodig is (zoals motorruimte), en dan weet je niet of ze de kokerbalken, binnenkant deuren en andere holle ruimten wel gedaan hebben, je betaald dan wel meestal de hoofdprijs.
Als je dan voor de zekerheid moet nacontroleren met een endoscoop, dan ben je evenveel tijd kwijt dan het helemaal zelf te doen.
Mijn in 1988 nieuw gekochte 900 was af fabriek met waxoil behandeld, daarna heb ik het alle 5 jaar met ML nabehandeld, laatste keer 10 jaar geleden met Mike Sanders (omdat ML een beperkte houdbaarheid heeft)
Bovendien doe je dit best in een warme zomer tijdens een droge periode, dan kan het gebruikte product mooi tot in de kleinste kieren indringen. Bij 15 graden is dit al veel minder. In september zijn de holle ruimten al meestal chronisch nat wegens condens door de temperatuurverschillen dag-nacht
Ook als je hetzelf doen kan je plaatsen vergeten. Zo moest er aan de reserverwielbak een nieuw stukje ingelast worden. Verder is de 900 nog in bijna showroomstaat na 35 jaar en een half miljoen km gebruik.
Ik heb dus zeker geen spijt van al dat preventieve werk, want anders had ik nu een hopeloze roestbak.
Alleen om deze reden heb ik het altijd zelf gedaan, inclusief aan- en uitkleden en < 100 euro kosten per keer.
Als je het laat doen bij een slecht bedrijf, dan spuiten ze alleen daar waar het zichtbaar en vaak niet nodig is (zoals motorruimte), en dan weet je niet of ze de kokerbalken, binnenkant deuren en andere holle ruimten wel gedaan hebben, je betaald dan wel meestal de hoofdprijs.
Als je dan voor de zekerheid moet nacontroleren met een endoscoop, dan ben je evenveel tijd kwijt dan het helemaal zelf te doen.
Mijn in 1988 nieuw gekochte 900 was af fabriek met waxoil behandeld, daarna heb ik het alle 5 jaar met ML nabehandeld, laatste keer 10 jaar geleden met Mike Sanders (omdat ML een beperkte houdbaarheid heeft)
Bovendien doe je dit best in een warme zomer tijdens een droge periode, dan kan het gebruikte product mooi tot in de kleinste kieren indringen. Bij 15 graden is dit al veel minder. In september zijn de holle ruimten al meestal chronisch nat wegens condens door de temperatuurverschillen dag-nacht
Ook als je hetzelf doen kan je plaatsen vergeten. Zo moest er aan de reserverwielbak een nieuw stukje ingelast worden. Verder is de 900 nog in bijna showroomstaat na 35 jaar en een half miljoen km gebruik.
Ik heb dus zeker geen spijt van al dat preventieve werk, want anders had ik nu een hopeloze roestbak.
Laatst gewijzigd door Vyv op di 22 aug, 2023 13:47, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Vyv
- Moderator + Donateur

- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Belgische importeur deed dat (met een 10-herhaalbeurten boekje erbij), bij de Nederlands 900s geen spoor van Waxoil te bekennen.phanot schreef: ↑di 22 aug, 2023 8:23...
Deze Waxoil sticker zat ook op mijn 900 toen ik deze in 1988 nieuw kocht (rechts op de achterruit). Dat werd toen standaard af-fabriek gedaan voor de Europese modellen...
-
phanot
- Donateur (2x)

Als je bedenkt dat een Saab mét Waxoil behandeling in Belgie behoorlijk goedkoper was dan een Saab zonder Waxoil behandeling in Nederland, wie heeft zich hier in NL dan verrijkt aan dat grote prijsverschil?Vyv schreef: ↑di 22 aug, 2023 13:49Belgische importeur deed dat (met een 10-herhaalbeurten boekje erbij), bij de Nederlands 900s geen spoor van Waxoil te bekennen.
Er staat bovendien geen vermelding op de factuur dat er een antiroestbehandeling plaatsgevonden had voor de verkoop, maar wel sticker op de achterruit.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
Vyv
- Moderator + Donateur

- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Alle auto's zijn in BE goedkoper dan in NL, nog steeds. Met de groeten uit Den Haag.
Terug naar de beginvraag; ik zou niet snel een Dinitrol behandeling laten doen. Zoals al aangegeven hierboven, het wordt een kledderboel en je weet niet wat er gedaan is als je het niet zelf doet. Ik ben van plan om de 9-5Ng op de brug te zetten nog voor de winter en even met de Owatrol kwast over wat kwetsbare delen te gaan (subframe en tankbescherming)
Zie tankbescherming, zit veel vliegroest op bij mij;
Terug naar de beginvraag; ik zou niet snel een Dinitrol behandeling laten doen. Zoals al aangegeven hierboven, het wordt een kledderboel en je weet niet wat er gedaan is als je het niet zelf doet. Ik ben van plan om de 9-5Ng op de brug te zetten nog voor de winter en even met de Owatrol kwast over wat kwetsbare delen te gaan (subframe en tankbescherming)
Zie tankbescherming, zit veel vliegroest op bij mij;

-
Pablo
- Donateur (2x)

Twijfel, twijfel.. Het gaat me voornamelijk om de holle delen. Als je sommige foto's ziet van roest rondom de wielkasten en bij de dorpels, daar wordt je niet blij van en dat wil ik zien te voorkomen. Onderkant zou ik evt zelf kunnen doen als ik ergens van een brug gebruik zou kunnen maken. In de buurt van A'dam Sloterdijk zijn ze te huur voor een halve dag maar dan nog zie ik dat niet helemaal zitten. Stel dat de stempels verkeerd staan en er ontstaat schade oid. Ben daar niet zo'n held in.
Nog maar even over nadenken..
Nog maar even over nadenken..
Saab 9-5 2.0T Aero XWD aut 2011 Diamond Silver
Ex: