Nieuwe 9-5; Testritje gedaan!!

2010-2012
Plaats reactie
Willem1
Geregistreerd lid

Nieuwe 9-5; Testritje gedaan!!

Bericht door Willem1 » wo 02 jun, 2010 2:45

Vandaag op uitnodiging van een vriendelijke dealer bij Beherman in Utrecht geweest. Hier stond de auto van Victor Muller himself (Zweeds kenteken KME 140) voor ons klaar om een testritje te maken. Dit is een 2.8 V6 Turbo Aero 300PK, het topmodel dus.
Mijn eerste indruk was zeer positief. In eerste instantie de imposante verschijning van de auto. Het is een enorm groot apparaat. De "hoge" neus maakt de auto zeer volumineus. De daklijn loopt iets af naar achteren waardoor de zij-achterramen vrij laag zijn. Je herkent de lijnen van de Aero-X concept car direct. Zeer fraai!
Na er een minuut of tien omheen te hebben gelopen hebben we de motor gestart en zijn we gaan rijden. We waren met z'n vieren en hebben om beurten gereden. Ik was als 2e aan de beurt. Wat mij direct opviel was dat het interieur muisstil is. Je moet het gas echt op de bodem trappen om de motor te horen. Mooie zware V6 ronk. Mis wel het turbo fluitje van mijn 2005 9-5 Aero. Klinkt en voelt alsof het allemaal geen moeite kost. Jammer dat de wegen rond Utrecht zo vol zijn op een doordeweekse middag. Ik heb een paar keer even vol gas kunnen geven als er ergens een gat in het verkeer was. Echt pieken was er niet bij maar wat wel duidelijk is is dat dit de beste Saab ooit is. Reactie op het gas is snel en soepel, mooi schakelende automaat en hij geeft geen krimp bij stuurmanoeuvres. Dit mede door de 4 wiel aandrijving. Het onderstel is zeer adaptief en niet van z'n koers te krijgen. Achteraf hoorde ik dat het onderstel instelbaar is; had ik vooraf moeten weten.....
Verder ben ik absoluut positief gestemd over het interieur. Veel beter dan in het laatste model 9-5 van 2006 t/m 2009. Voor dit model ben ik nooit gegaan doordat ik het in mijn ogen een slechte upgrade vind t.o.v. de 2002 t/m 2005 modellen.
De auto van Victor is voorzien van zwart lederen elektrisch verstelbare zetels. Ze zitten zoals het hoort in een Saab maar met net wat meer verstelmogelijkheden dan de oude 9-5. Zo is de zitting naar voren uitschuifbaar voor mensen met lange benen. Ook helemaal goed.
De geilste optie vind ik het head-up display. De belangrijkste info wordt op de voorruit geprojecteerd. Verre van hinderlijk wat sommigen zeggen heb ik ervaren. Als bijrijder zie je hier niets van. Zo kun je je schoonmoeder naar huis brengen met 200 Km/h zonder dat ze in je arm begint te knijpen.
Aangezien we ook nog een broodje gingen eten was er verder weinig tijd om de auto echt te verkennen. Over de navigatie en de vele andere mogelijkheden kan ik verder weinig vertellen. Dit verken ik allemaal wel zodra de dealers in hun voorraad zijn voorzien.
Aangezien ik een estate rijder ben wordt het even wachten nog. Maar een ding is zeker, binnen een paar jaar ga ik afstand doen van mijn geliefde "9-5 Classic".

Ondanks de ontwikkeling onder GM maakt deze Saab Saab weer Saab!!!

AeroHank
Donateur
Donateur

Re: Nieuwe 9-5; Testritje gedaan!!

Bericht door AeroHank » wo 02 jun, 2010 8:31

Had zelf veel hogere verwachtingen........ van de lunch....... Haha !
Weinig Belgische invloeden......

Kan verder jouw verhaal uiteraard geheel onderschrijven !
Behalve dan jouw opmerkingen over het interieur van de huidige 9-5 natuurlijk.....

Groet,

Aerohank.

Jungleman
Geregistreerd lid

Bericht door Jungleman » wo 14 jul, 2010 11:50

even :offtopic: :

wat ik me afvraag:
hoe krijgt meneer Muller het voor elkaar om (door de belastingdienst/douane) 'ongestraft' in een auto met buitenlands kenteken te rijden?

als jij en ik zoiets doen, krijgen we meteen een BPM-naheffing (+vrijwel zeker een flinke boete) aan onze broek.

het rijden in een auto met buitenlands kenteken mag je als nederlander alleen, als de buitenlandse eigenaar bij je in de auto zit, of je kan aantonen dat je als Nederlander een buitenlandse woon- of verblijfplaats hebt, b.v. als je in het buitenland werkt. in alle overige gevallen word je gezien als belastingontduiker (en dus crimineel).

tot zover deze topic-vervuiling.

Hanm
Lid van verdienste

Bericht door Hanm » wo 14 jul, 2010 12:02

Daar zijn gewoon ontheffingen voor aan te vragen hoor.

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » wo 14 jul, 2010 13:03

Ik reed vanochtend tussen Arnhem en Ede op de A12, zie ik in de verte al die herkenbare doorlopende achterlichten! Je spot hem echt heel goed, heeft dus een prima unieke verschijning. Het was een zwarte uitvoering. Ik was druk bezig om mijn telefoon te zoeken om een foto te maken, toen was ik er alweer voorbij :( Niet kunnen zien welke uitvoering het was en ook geen foto kunnen maken. In de achteruitkijkspiegel zag die neus er wel erg gaaf uit!

Kan niet wachten om zelf de uitdaging aan te gaan :O:

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » wo 14 jul, 2010 13:03

Jungleman schreef: het rijden in een auto met buitenlands kenteken mag je als nederlander alleen, als de buitenlandse eigenaar bij je in de auto zit, of je kan aantonen dat je als Nederlander een buitenlandse woon- of verblijfplaats hebt, b.v. als je in het buitenland werkt. in alle overige gevallen word je gezien als belastingontduiker (en dus crimineel).

Hij werkt toch ook in het buitenland? :wink:

Jungleman
Geregistreerd lid

Bericht door Jungleman » wo 14 jul, 2010 13:59

brinky schreef:
Jungleman schreef: het rijden in een auto met buitenlands kenteken mag je als nederlander alleen, als de buitenlandse eigenaar bij je in de auto zit, of je kan aantonen dat je als Nederlander een buitenlandse woon- of verblijfplaats hebt, b.v. als je in het buitenland werkt. in alle overige gevallen word je gezien als belastingontduiker (en dus crimineel).

Hij werkt toch ook in het buitenland? :wink:
ach ja natuurlijk: Zeewolde ligt in het buitenland.

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » wo 14 jul, 2010 14:30

Saab HQ in Zeewolde? :roll:

Plaats reactie