in de nieuwe 9-5

2010-2012
Plaats reactie
collega
Donateur (3x)
Donateur (3x)

in de nieuwe 9-5

Bericht door collega » za 17 jul, 2010 19:01

ook ik heb vandaag een proefrit mogen maken in de nieuwe 9-5
Een zwarte. en dat is en blijft de allerallerallermooiste kleur
Het was een Linear 1.9Tid automaat van het nieuwe Saab Arnhem

Kijken:
Wat is het een allejezusmooie auto, stoer, sterk, schitterende lijn, fraaie kont (veel mooier dan op de foto), die hockeystick is cool. er stond ook een zilvergrijze, ook mooi, maar dan zouden ze de hockeystick zwart moeten maken. Hij is mooier dan de BMW 5 en veel stoerder dan alles wat er nu rondrijdt. ik denk dat ie geweldig populair wordt in de USA, omdat hij een beetje stoerder is (beetje a la Chrysler 300C maar dan veel eleganter) dan wij hier gewend zijn. ik vind hem prachtig!!!

instappen
ik ben onhandig lang en de B-stijl staat verder naar voren dan van de oude 9-5, dus instappen is voor mij niet makkelijk. Al kan het nog erger (een renault Laguna en een landrover Freetime en een lexus RX kom ik uberhaupt niet in...)

Zitten
Verder vond ik de stoel van de Linear (stof, niet electrisch verstelbaar) minder fijn dan van mijn huidige 9-5 (3.0 V6). De combinatie van niet perfecte handverstelling en stof en de lendesteun vond ik niet fijn (later in de Vector gezeten, leer, electrische verstelling; was veel prettiger).
ik vond het dashboard fijn en mooi, al was dat van de vector (gekleurd middenpaneel en HUD veeeeeeeeeeeeeel mooier).
iets heel stoms: de deur is zo hoog dat je niet makkelijk je linkerarm op de deurstijl kan leggen bij het rijden.

Rijden
ik ben een LPG-rijder en ik vind de diesel te veel geluid maken. Hij is wel lekker pittig, en de automaat pakt heel goed op, reageert ook goed op het gas.
ik vind de wegligging net iets te strak en sportief (maar 9-5 OG gewend). de hele aardige verkoper van Saab Arnhem gaf me aan dat het intelligente systeem van de XWD veel beter instelbaar is. In deze versie is ie me net iets te stuurlastig en te straf afgeveerd.

andere opmerkingen:
ik ben nog nooit zo nagekeken door allerlei jongetjes; meestal met open mond
de navi is mooi en handig en soepel maar erg duur
Het HUD is perfect
de beugels van de kofferbak zijn zo mooi dat je voor je plezier de kofferbak opendoet :D
het rek in de kofferbak is ook mooi
Als ik de staatsloterij win ga ik onmiddellijk een rode 9-5 Aero V6 XWD kopen met alle opties
de nieuwe Saabdealer in Arnhem is klantgericht, aardig en een echte saabist.
Dat 300 meter voor zijn gebouw (de oude Smart-toren- een caravanstalling staat met Saab-logo erop (de oude Gol-vestiging) is om te huilen
ik hoop dat Victor snel mooie coole kleuren gaat leveren (een heel mooi diepdonkerblauw, stoer groen, bordeauxrood, auberginepaars), ik denk dat deze auto met stevige kleuren (en niet dat laffe grijs waar iedereen in rijdt) nóg mooier is.
als Saab het met deze auto niet redt zijn alle E-segment-autorijders gek geworden!

collega
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: in de nieuwe 9-5

Bericht door collega » za 17 jul, 2010 20:19

nog één opmerking: ik hoop dat "de bladen" nu eens een keer appels met appels gaan vergelijken: dus niet een 1.9 Tid met een 523D 6 cylinder van BMW, maar een V6 XWD met een 528ix, en dan alle extra's tegen een eerlijke prijs (weet je wat een HUD bij BMW kost???)

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » za 17 jul, 2010 21:16

Hij is fijn he :D Klein detail: het is een 2.0TiD, niet de 1.9TiD. Ik kom ook nog zo'n €85K tekort...

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » za 17 jul, 2010 21:24

ik ken het gevoel na een rit in een V6 XWD

collega
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door collega » za 17 jul, 2010 23:15

Martijn.O schreef:Nee...jij vast wel? :wink:
2200 :cry: :evil:

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » do 29 jul, 2010 22:46

millerman schreef:Hij is fijn he :D Klein detail: het is een 2.0TiD, niet de 1.9TiD. Ik kom ook nog zo'n €85K tekort...
He, Millerman wil je van je T7 af dan 8)

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » do 29 jul, 2010 23:03

Alleen als er vooruitgang tegenover staat ;)

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » di 03 aug, 2010 20:27

Boring met 1 mm vergroot, zit ook in de Lancia Delta, die 1,956 cc dieselaar met 160 pk en in sommige Opels. Komen waarschijnlijk uit de GM Powertrain in Kaiserslautern maar er is een tweede fabriek in Italië.

Plaats reactie