We werden uiterst vriendelijk ontvangen door Danielle Gol, waarvoor nog dank, en tegen 10.15 zijn we vertrokken voor een uurtje sturen in deze auto. De wagen heeft 220 PK en dat is vergelijkbaar met mijn eigen AERO, toen deze uit de fabriek kwam.(Zal na 9 jaar wel wat minder geworden zijn....)
De nieuwe 9-5 is erg compleet en rijdt prima. We zijn een stuk de A12 over gegaan en zijn daarna snel binnendoor gaan rijden. Rijkwaliteiten beoordeel je niet op de snelweg, is mijn mening. Ook in de bebouwde kom stuurt de auto goed. Mooi gimmick is de verschillende standen van de afstelling: Comfort, Intelligent of Sport. Je merkt echt goed de verschillen. Dat is wel duidelijk anders dan bij mijn AERO, waar de sportstand alleen zorgt dat de bak minder snel schakelt, merk je dat bij de nieuwe 9-5 de wagen echt sportiever stuurt in de Sport stand. Reageert alert op het gas, stuurt directer/strakker en je voelt echt waar je heen wilt. Geen stand die ik aanraad als je naar Italie rijdt, maar voor effe een keer erg lekker. Comfortstand is lekker relaxed...
Ook de HUD (Head Up Display) is leuk en zorgt dat je altijd bewust bent van de snelheid. Zoals het een auto uit deze klasse betaamt: Je merkt niet dat je 160 rijdt....
Ik heb ook nog geprobeerd met de flippers te schekelen, maar dat is toch wel weer een vak apart. heb de bak snel weer in D gezet. Toegevoegde waarde van de flippers is voor mij niet duidelijk, maar dat vindt ik in geen enkele auto
De 2.0T komt echt goed vooruit. Stoelen zitten goed, zijn duidelijk wat steviger dan wat ik gewend ben, maar optimaal electrisch verstelbaar (ook de lendesteun). Wel is het glasoppervlak duidelijk wat minder dan bij mijn huidige 9-5 en dat is op sommige momenten lastig, bijvoorbeeld over je schouder kijken en in mijn geval bij het stilstaan voor een verkeerslicht. Misschien had ik de stoel lager moeten zetten, maar nu moest ik telkens voorover hangen om het verkeerslicht in de gaten te houden.
Mijn gevoel is wel dat SAAB met deze nieuwe 9-5 wel weer een auto heeft neergezet die net weer wat eigenwijzer is dan de gemiddelde VAG-wagen. De lijnen zijn erg mooi, afwerking doet erg degelijk en netjes aan, niets voelt of ziet er goedkoop plastic uit. Kortom een wagen met klasse. Nu nog buiten mijn budget. De uitvoering waar wij in reden kost rond de € 60 K en dat is best veel geld. Als ik het echter vegrlijk met een Audi A6, met dezlefde specs, dan is dit toch meer value for money dan een Audi. Persoonlijk vind ik dat een vergelijking die mag: qua klasse moet je de 9-5 plaatsen in de zelfde categorie als de A6.Wil je zelfde aantal PK's, dan moet je bij de Audi al de 2.8 FSI Sportline kiezen, en compleet met leer, komt dat rond de € 63 K uit. Hebben we het nog niet over navigatie en variable onderstel en zo...
Bijgevoegd nog wat foto's die we onderweg gemaakt hebben.
De wagen zoals we deze mee kregen, een Diamond Silver Mettalic, met donker leder interieur:

Erg mooie lijnen van de achterzijde:

Schitterende lichtpartij aan de achterzijde

Dashboard met Head Up Display. Mooi overzichtelijk en toch nog altijd Nightpanel...

Head Up Dsiplay: Dan weet je dat je 65 doet in de bebouwde kom

Nogmaals dank aan SAAB Centre GOL in Veenendaal voor de proefrit en de koffie.