Rijtest 9-5 2.0T AERO

2010-2012
blafwoef
Geregistreerd lid

Rijtest 9-5 2.0T AERO

Bericht door blafwoef » zo 08 aug, 2010 13:44

Zaterdag 7 augustus dan toch ook zelf maar een testrit gemaakt. Bij SAABCentre Gol in Veenendaal hadden we een afspraak gepalnd om te gaan rijden met de nieuwe 9-5. De 2.0T AERO, dus wel het het onderstel en dergelijke, maar niet de 2.8V6.
We werden uiterst vriendelijk ontvangen door Danielle Gol, waarvoor nog dank, en tegen 10.15 zijn we vertrokken voor een uurtje sturen in deze auto. De wagen heeft 220 PK en dat is vergelijkbaar met mijn eigen AERO, toen deze uit de fabriek kwam.(Zal na 9 jaar wel wat minder geworden zijn....)

De nieuwe 9-5 is erg compleet en rijdt prima. We zijn een stuk de A12 over gegaan en zijn daarna snel binnendoor gaan rijden. Rijkwaliteiten beoordeel je niet op de snelweg, is mijn mening. Ook in de bebouwde kom stuurt de auto goed. Mooi gimmick is de verschillende standen van de afstelling: Comfort, Intelligent of Sport. Je merkt echt goed de verschillen. Dat is wel duidelijk anders dan bij mijn AERO, waar de sportstand alleen zorgt dat de bak minder snel schakelt, merk je dat bij de nieuwe 9-5 de wagen echt sportiever stuurt in de Sport stand. Reageert alert op het gas, stuurt directer/strakker en je voelt echt waar je heen wilt. Geen stand die ik aanraad als je naar Italie rijdt, maar voor effe een keer erg lekker. Comfortstand is lekker relaxed...
Ook de HUD (Head Up Display) is leuk en zorgt dat je altijd bewust bent van de snelheid. Zoals het een auto uit deze klasse betaamt: Je merkt niet dat je 160 rijdt.... :)

Ik heb ook nog geprobeerd met de flippers te schekelen, maar dat is toch wel weer een vak apart. heb de bak snel weer in D gezet. Toegevoegde waarde van de flippers is voor mij niet duidelijk, maar dat vindt ik in geen enkele auto

De 2.0T komt echt goed vooruit. Stoelen zitten goed, zijn duidelijk wat steviger dan wat ik gewend ben, maar optimaal electrisch verstelbaar (ook de lendesteun). Wel is het glasoppervlak duidelijk wat minder dan bij mijn huidige 9-5 en dat is op sommige momenten lastig, bijvoorbeeld over je schouder kijken en in mijn geval bij het stilstaan voor een verkeerslicht. Misschien had ik de stoel lager moeten zetten, maar nu moest ik telkens voorover hangen om het verkeerslicht in de gaten te houden.

Mijn gevoel is wel dat SAAB met deze nieuwe 9-5 wel weer een auto heeft neergezet die net weer wat eigenwijzer is dan de gemiddelde VAG-wagen. De lijnen zijn erg mooi, afwerking doet erg degelijk en netjes aan, niets voelt of ziet er goedkoop plastic uit. Kortom een wagen met klasse. Nu nog buiten mijn budget. De uitvoering waar wij in reden kost rond de € 60 K en dat is best veel geld. Als ik het echter vegrlijk met een Audi A6, met dezlefde specs, dan is dit toch meer value for money dan een Audi. Persoonlijk vind ik dat een vergelijking die mag: qua klasse moet je de 9-5 plaatsen in de zelfde categorie als de A6.Wil je zelfde aantal PK's, dan moet je bij de Audi al de 2.8 FSI Sportline kiezen, en compleet met leer, komt dat rond de € 63 K uit. Hebben we het nog niet over navigatie en variable onderstel en zo...

Bijgevoegd nog wat foto's die we onderweg gemaakt hebben.
De wagen zoals we deze mee kregen, een Diamond Silver Mettalic, met donker leder interieur:
Afbeelding
Erg mooie lijnen van de achterzijde:
Afbeelding
Schitterende lichtpartij aan de achterzijde
Afbeelding
Dashboard met Head Up Display. Mooi overzichtelijk en toch nog altijd Nightpanel...
Afbeelding
Head Up Dsiplay: Dan weet je dat je 65 doet in de bebouwde kom :)
Afbeelding
Nogmaals dank aan SAAB Centre GOL in Veenendaal voor de proefrit en de koffie.

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: Rijtest 9-5 2.0T AERO

Bericht door millerman » zo 08 aug, 2010 20:40

Ha leuk! Ik wil graag nog het vergelijk maken tussen de V6 die Martijn en ik meekregen en de 2L die jij had. Na de vakantie even met de lokale dealer bellen om te zien of die er een heeft.
Mijn oom heeft sinds enkele dagen een diesel variant op de oprit, details net opgevraagd per mail. Binnenkort naar Franeker rijden om te voelen hoe dat rijdt :D

Hoe vond je de XWD?

blafwoef
Geregistreerd lid

Bericht door blafwoef » zo 08 aug, 2010 21:09

De wegligging is prima, zeker met de 4WD. Ik weet niet of deze 50/50 of een andere verhouding heeft, daarvoor heb ik niet echt heel erg op de max gereden. Rondje bebouwde kom op een zaterdag en op de tussenstukjes kon ik net niet genoeg doen. Vlakbij huis op een rotonde , op sportstand, nog even wat rechts-links-rechts gedraaid en daarna op recht en wel leeg stuk even alle registers open, dat liep goed. Goeiwe duw in de rug. Persoonlijk denk ik dat voor 80% van de AERO rijders deze 2.0 T meer dan genoeg is. De 2.8 V6 is natuurlijk wel krachtiger, maar met de 2.0 ben je meer dan rap in het hedendaags verkeer. Als ik kon kiezen, dan denk ik dat ik voor deze zou gaan, omdat de 2.0 met een normale rijstijl uiteindelijk stukken midner dorstig zal zijn.
Zoals ik al aangaf: qua trekkracht doet mijn huidge AERO weinig onder voor deze auto, maar je merkt gewoon dat alles nieuwer en net even anders is. De stevige stoelen was een behoorlijk verrassing.

Eigenlijk nog een domme vraag over de 9-5 NG: heeft deze nog steeds een distrtibutieketting of inmiddels al een riem?

t464120
Geregistreerd lid

Bericht door t464120 » ma 09 aug, 2010 10:29

Ik denk dat je een FWD exemplaar had, anders staat er op de type aanduiding XWD geloof ik. :wink:
Maar dat zegt veel over het onderstel, dat het gemakkelijk de pk's op de voorwielen zet. Natuurlijk bij regen zal het een ander verhaal zijn.
Leuk verslagje en foto's!

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » ma 09 aug, 2010 10:36

Dat instelbare onderstel (Comfortabel/Intelligent/Sportief) zit toch alleen op de XWD?

B235R
Lid van verdienste

Bericht door B235R » ma 09 aug, 2010 12:51

nee, drivesense is een optioneel verkrijgbaar voor 2WD en XWD.

2WD
Real-time dempingsregeling met 3 instellingen: Comfort, Sport en Intelligent, variabele stuurbekrachtiging, sportchassis en bandenspanningscontrolemeter.

XWD
Real-time dempingsregeling met 3 instellingen: Comfort, Sport en Intelligent, elektronisch gestuurd sperdifferentieel achter en bandenspanningscontrolemeter.

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » ma 09 aug, 2010 13:06

t464120 schreef:Ik denk dat je een FWD exemplaar had, anders staat er op de type aanduiding XWD geloof ik.
Afbeelding

op deze foto staat toch duidelijk het getal 4... lijkt me dat dit 4wd is? Of bedoelen ze:

a) 4 deuren
b) 4 lichtmetalenvelgen
c) 4 cilinders
d) 4 kleppen per cilinder
e) dit het 4e model 9-5 is met inbegrip van de 3 versies vd vorige 9-5
f) deze auto 4 knipperlichten aan de voorzijde heeft
g) Saab een feestje ge-4-d heeft omdat deze NG 9-5 de start was van een nieuw begin
h) allemaal onzin, wat loop je flauw te doen
i) nee man, deze 4 staat namelijk voor... (open vraag)

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » ma 09 aug, 2010 13:09

turbo4 is 4 cilinders. Je hebt ook nog een turbo6.

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » ma 09 aug, 2010 13:17

no shit :shock: echt waar? Was het grappige bedoelde antwoord C toch waar dus... weer wat geleerd

davidjoost
Geregistreerd lid

Bericht door davidjoost » ma 09 aug, 2010 13:21

Klopt inderdaad. Uit het kentekengewicht en het opgegeven gem. verbruik van 9,4 l/100km leid ik af dat dit een FWD moet zijn. Voorwielaandrijving dus, ondanks de verwarrende Turbo4 aanduiding achterop.

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » ma 09 aug, 2010 13:39

B235R schreef:nee, drivesense is een optioneel verkrijgbaar voor 2WD en XWD.

2WD
Real-time dempingsregeling met 3 instellingen: Comfort, Sport en Intelligent, variabele stuurbekrachtiging, sportchassis en bandenspanningscontrolemeter.

XWD
Real-time dempingsregeling met 3 instellingen: Comfort, Sport en Intelligent, elektronisch gestuurd sperdifferentieel achter en bandenspanningscontrolemeter.
Ah dank. Die knop past namelijk bij de XWD ook de verdeling van power op voor- of achterwielen aan, vandaar dat ik dat in mijn hoofd had zitten. Bij FWD gaat het dus alleen om de dempers en stuurbekrachtiging.

Weet iemand inmiddels al de steek van de velgen? Ik vermoed nog steeds 5x120, idem aan Insignia, maar het staat nergens.

blafwoef
Geregistreerd lid

Bericht door blafwoef » di 10 aug, 2010 21:24

millerman schreef: Weet iemand inmiddels al de steek van de velgen? Ik vermoed nog steeds 5x120, idem aan Insignia, maar het staat nergens.
http://www.elkparts.com/saab-95-650-m10 ... p4048.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Dus voor 1000 GBP heb je ze in huis.
Ik kon zelf inderdaad niets zien van 4WD bij ons test model. wegligging is toch prima, dat is die van de Insignia ook (Daarover is iedereen toch lovend, dus waarom is men scpetisch over de nieuwe 9-5)
Trouwens Drive Sense regelt ook de gevoeligheid van het gaspedaal. Zeke rin de rij op de snelweg, voelt dat wat nerveus aan: iets indrukken en je gaat al..)

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » di 10 aug, 2010 21:27

Gezien, maar geen steek vermeld helaas.

blafwoef
Geregistreerd lid

Bericht door blafwoef » di 10 aug, 2010 21:35

Verder dan dat er 245X40X19 omheen gaat kom ik ook niet. sorry... Dus, je kunt de velgen end e banden kopen en dan heb je nog een kans dat je er net niks aan hebt

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » di 10 aug, 2010 21:58

Zou wel gaaf zijn, die 19" Edge onder mijn 9-5 8)

Plaats reactie