Velgen
-
Retep
- Geregistreerd lid
Velgen
Nu ik de 9-5 heb aangeschaft, moet ik alvast beginnen sparen voor velgen (en winterbanden).
Blijkbaar verdraagt de 9-5 in tegenstelling tot de Insignia geen 16" velgen, enkel 17". Ik dacht aan stalen velgen voor de winter, maar die vind je zo snel niet.
Telefonisch deelde een bandencentrale mij mee dat zij een oplossing hadden voor +/-1300 € met japanse banden.
Saab verkoop een set met "premiumbanden" en originele velgen voor 1.699 €. Iemand een idee?
Blijkbaar verdraagt de 9-5 in tegenstelling tot de Insignia geen 16" velgen, enkel 17". Ik dacht aan stalen velgen voor de winter, maar die vind je zo snel niet.
Telefonisch deelde een bandencentrale mij mee dat zij een oplossing hadden voor +/-1300 € met japanse banden.
Saab verkoop een set met "premiumbanden" en originele velgen voor 1.699 €. Iemand een idee?
-
cavok
- Donateur

Re: Velgen
Een vriend van me heeft voor zijn nieuwe XC70 een nieuwe set origineel lichtmetaal met winterbanden bij een Duitse dealer gekocht. Is daar een stuk "goedkoper" en het ritje daarnaartoe wel waard.
Dus misschien even een Duitse SAAB-dealer bellen?
Of je koopt alleen een set banden van dezelfde maat die je nu hebt (zonder velgen) en laat ze ieder voor- en najaar overzetten.
Dus misschien even een Duitse SAAB-dealer bellen?
Of je koopt alleen een set banden van dezelfde maat die je nu hebt (zonder velgen) en laat ze ieder voor- en najaar overzetten.
-
sprankel
- Geregistreerd lid
naast dat je in het verkeerde topic zit, van waar haal je dat de 9-5 geen 16 inch velgen aankan?
edit dacht dat het over de oude 9-5 ging ipv de 9-5ng dus nevermind deze post
edit dacht dat het over de oude 9-5 ging ipv de 9-5ng dus nevermind deze post
-
millerman
- Donateur (3x)

Hoezo is dit het verkeerde topic? Het gaat over de nieuwe 9-5, kan me best voorstellen dat zo'n grote bak geen 16" moet hebben.sprankel schreef:naast dat je in het verkeerde topic zit, van waar haal je dat de 9-5 geen 16 inch velgen aankan?
-
Retep
- Geregistreerd lid
Ik was ook al aan het zoeken achter het juiste topic.
Op de site van Saab vind je voor die wagen ook geen 16"
Op de site van Saab vind je voor die wagen ook geen 16"
-
millerman
- Donateur (3x)

De juiste maten zouden in het boekje moeten staan. Misschien heeft het met het formaat remschijven te maken?
-
Retep
- Geregistreerd lid
De wagen is pas besteld, dus ik heb geen boekje.
Ook bij de bandencentrale spreekt men van de 17"
Ook bij de bandencentrale spreekt men van de 17"
-
carlsson
- Geregistreerd lid
17 inch LM dan kan 16 inch staal best passen, hangt vooral van de benodigde ruimte voor de remklauwen af.
De 9.5 NG heeft wel een ander steek dacht ik, dus er gaan geen velgen op van andere Saab types.
Niet alle 9.5NG hebben zo'n grote remklauwen/schijven dat dat niet zou passen.
Dus een 16 inch velg in staal is ruimer van binnen omdat hij veel minder dik is dan een vrij dikke LM velg.
Kijk andes eens op de Zweedse of Duitse site bij de acceccessoires, daar rijden ze meer met wintersloffen.
Of een Duitse Saab-dealer bellen die ook in Opels doet, er zit er ook een in Limburg, Hekkert Saab service en Opel dealer, hebben mensen van de oude Saab-dealer Kompier overgenomen. Vestiging Beek (Limburg).
Die 9.5NG dat is nog gewoon grotendeels een GM product, laat die dealers en VM maar lekker kletsen
De 9.5 NG heeft wel een ander steek dacht ik, dus er gaan geen velgen op van andere Saab types.
Niet alle 9.5NG hebben zo'n grote remklauwen/schijven dat dat niet zou passen.
Dus een 16 inch velg in staal is ruimer van binnen omdat hij veel minder dik is dan een vrij dikke LM velg.
Kijk andes eens op de Zweedse of Duitse site bij de acceccessoires, daar rijden ze meer met wintersloffen.
Of een Duitse Saab-dealer bellen die ook in Opels doet, er zit er ook een in Limburg, Hekkert Saab service en Opel dealer, hebben mensen van de oude Saab-dealer Kompier overgenomen. Vestiging Beek (Limburg).
Die 9.5NG dat is nog gewoon grotendeels een GM product, laat die dealers en VM maar lekker kletsen
-
Retep
- Geregistreerd lid
Op de Duitse site ook enkel vanaf "17
http://www.saab.de/de/de/start#/Cars/9- ... cessories/
En Zweden ook
http://www.saabsverige.com/se/sv/start# ... cessories/
http://www.saab.de/de/de/start#/Cars/9- ... cessories/
En Zweden ook
http://www.saabsverige.com/se/sv/start# ... cessories/
-
carlsson
- Geregistreerd lid
Maar er is wel een "Radblende" 17 inch, staat helaas niet dat er ook een setje losse 17 inch stalen velgen kunnen worden gekocht.
Was dat het setje van de Saab-dealer voor zo'n 1650 euro dat je bedoelde.
Misschien is dat bij de Duitser dan iets goedkoper te krijgen, want dat is idd wat duur. Laat die banden 1100 euro kosten, dat betaal je voor 4 stalen 17 inch velgen nog 550 euro
Het zal wel met de bandenmaat samen hangen, misschien zijn in 16 inch geen geschikte banden te vinden en past die combinatie niet goed bij deze auto.
Ze zijn wat zwaarder dan de meeste Saab's en dan gaat zo'n flinke luchtkamer in de band misschien de wegligging negatief beinvloeden.
Uiteraard ziet het ook niet echt mooi uit van die vrachtwagen banden er onder
Je kun ook wat wachten, maar zelfs stalen wielen van 16 inch voor een 9.3 Sport zie niet echt veel, die moeten daar op b.v. de V6.
Misschien eens wat rondbellen om een setje 17 inch in staal te bemachtigen als het perse staal moet zijn.
Was dat het setje van de Saab-dealer voor zo'n 1650 euro dat je bedoelde.
Misschien is dat bij de Duitser dan iets goedkoper te krijgen, want dat is idd wat duur. Laat die banden 1100 euro kosten, dat betaal je voor 4 stalen 17 inch velgen nog 550 euro
Het zal wel met de bandenmaat samen hangen, misschien zijn in 16 inch geen geschikte banden te vinden en past die combinatie niet goed bij deze auto.
Ze zijn wat zwaarder dan de meeste Saab's en dan gaat zo'n flinke luchtkamer in de band misschien de wegligging negatief beinvloeden.
Uiteraard ziet het ook niet echt mooi uit van die vrachtwagen banden er onder
Je kun ook wat wachten, maar zelfs stalen wielen van 16 inch voor een 9.3 Sport zie niet echt veel, die moeten daar op b.v. de V6.
Misschien eens wat rondbellen om een setje 17 inch in staal te bemachtigen als het perse staal moet zijn.
-
Retep
- Geregistreerd lid
Neen, het waren de originele Saab alu velgen met banden
http://www.saabbelgium.be/dealers/handl ... ealerID=11
Op mijn 9-3 zitten de stalen velgen van 15". Op de andere 9-3 de 16"
http://www.saabbelgium.be/dealers/handl ... ealerID=11
Op mijn 9-3 zitten de stalen velgen van 15". Op de andere 9-3 de 16"
-
carlsson
- Geregistreerd lid
Idd, best een aardige 17 inch in lichtmetaal promotie, daarom in staal moet dat toch nog wat goedkoper kunnen en dan eventueel nog die "Radblende" er bij.
Steeds omleggen elke seizoen is een crime en dan moet je steeds balanceren, bij winterbanden hebben ze daar soms wat moeite mee
Steeds omleggen elke seizoen is een crime en dan moet je steeds balanceren, bij winterbanden hebben ze daar soms wat moeite mee
-
carlsson
- Geregistreerd lid
Wat stalen velgen betreft, die maak Saab niet zelf dus daar is weinig origineels aan. los van het ontwerp van de "Radblende".
Wat licht metaal betreft, daar geeft Sab opdrachten aan bekende velgenfabrikanten, waarbij op wat ethische en technische eisen wordt gelet. Bij wederverkoop is dat altijd een pluspunt, wat de fans kennen die velgen en weten dat ze goed zijn
Het is ook de vraag hoeveel je nu met een aftermarket LM velg bespaard, dat gaat soms ten koste van de kwaliteit.
Je komt geen nieuwe Saab om later weer op dat soort zaken te gaan besparen
Wat licht metaal betreft, daar geeft Sab opdrachten aan bekende velgenfabrikanten, waarbij op wat ethische en technische eisen wordt gelet. Bij wederverkoop is dat altijd een pluspunt, wat de fans kennen die velgen en weten dat ze goed zijn
Het is ook de vraag hoeveel je nu met een aftermarket LM velg bespaard, dat gaat soms ten koste van de kwaliteit.
Je komt geen nieuwe Saab om later weer op dat soort zaken te gaan besparen