Een excelletje met de kosten is zo opgezet, met huidig gebruik, wegenbelasting en brandstofprijzen zou ik per maand 25 tot 35€ goedkoper uit zijn als ik op benzine ga rijden. Op zich geen schokkend bedrag, voor het prijsverschil alleen zou ik de moeite misschien niet eens doen, maar er zijn een paar extra overwegingen...
Ten eerste, ik rijd tegenwoordig vaak zulke korte stukjs, (1 a 3Km) dat de motor nét pas goed en wel warm is, of vaak nog niet eens, en als ik hem dan weer stil zet, ploft hij vaak nog een keer na. Ben bang dat dat een keer ergere vormen gaat aannemen, als in backfiren of zo...
De gasinstallatie is op een ongelooflijk lompe manier ingebouwd, de ringtank is bijvoorbeeld 8 cm te hoog voor de reservewiel-ruimte, en de afdekplank ligt daar bovenop te balanceren, gesteund door een paar houtenblokjes... De kofferbak is altijd een zootje, vanwege een los liggend reserverwiel. Als vakantiewagen deugt de 9000 zo niet, want de kofferbak is niet effectief te gebruiken..
En last but not least, zo lang als ik de auto heb rijdt hij al met Check Engine aan, vanwege lullig aangelegde gasinstallatie (denk ik...) Met die storingsmelding denk ik dat het nog eens extra lastig zal zijn die auto ooit te verkopen...
De enige redenen die ik op dit moment kan bedenken om het niet te doen zijn de kosten (Ik weet niet wa tuitbouw kost, en bij wie het te laten doen), en de mogelijkheid dat mijn partner binnenkort de leaseauto kwijtspeelt, en dan dus meer Km's met de SAAB gereden gaan worden, waardoor hij weer te duur wordt... Tzt zou ik san een jongere 9000 op G3 moeten uitzoeken...
Al met al wijzen de argumenten naar uitbouw. IS uitbouw duur? Kan het zelf? Zijn er dingen om aan te denken? Zie ik iets over het hoofd? Wie heeft er ervaring mee? Is de dradenwirwar makkelijk weer in oude staat te herstellen?