Temperatuur

1984-1997
Plaats reactie
Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Temperatuur

Bericht door Gele aero » di 28 mar, 2006 20:07

Heb van het weekend de koelvloeistof vervangen en de thermostaat. Desondanks komt de temperatuur meter net boven het midden tot drie kwart bij gewoon rijden op de snelweg en in de stad.
Dit lijkt mij niet helemaal in orde, of wel? Waar kan het mogelijk in zitten, wellicht de koelventilatorschakelaar? Alvast bedankt weer voor de tips.

mailmichiel
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door mailmichiel » di 28 mar, 2006 20:54

Hoi

Dit onderwerp is al vaker aan de orde geweest. Mijn CS heeft er ook 'last' van. Ik heb er nog niets aangedaan. Maar hier staat meer:

http://www.thesaabsite.com/Saab%20coola ... ement.html

doei

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » di 28 mar, 2006 22:17

Dank voor de tip! Lijkt me wel het probleem te zijn, temperatuur is erg variabel. Moet maar even langs van Leenen rijden voor het onderdeel, zal wel rond de 20euro kosten schat ik zo.

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » wo 29 mar, 2006 10:31

Hoe zou dit apparaat in normaal Nederlands heten? Kan ik de Brezan even contacten of ze het hebben liggen.

9000CS2.3
Geregistreerd lid

Bericht door 9000CS2.3 » wo 29 mar, 2006 18:36

Ik had ook ooit het probleem. thermostaat en sensort vervangen.
Nog steeds gaat de wijzer niet bijzonder hoog (ca. 1/3).
De dealer zegt dat dit vrij normaal is bij een 2.3 CS.
Die blijven relatief koel.

Benaero
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Benaero » wo 29 mar, 2006 20:47

Ik heb 6.5 jaar en 100.000 km gereden in een 9000 Aero en ik heb de meter nooit verder zien komen dan tegen de helft. Ook niet met de caravan en ook niet in Italie of Frankrijk. Dus er hoeft volgens mij helemaal niets aan de hand te zijn :wink:

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » wo 29 mar, 2006 21:45

Probleem is juist dat de meter ontzettend snel boven het midden komt :( . Te laag lijkt me ook niet zo'n probleem, te hoog wel.

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » wo 29 mar, 2006 22:19

Oudere 9000den (temp sensor in de radiator) staan ervoor bekend dat de meter richting rood staat (meestal 10u). Vanaf 1995 zit de sensor op de cilinderkop gemonteerd en geeft de meter een lagere waarde aan.

Het kan dus best mogelijk zijn dat er helemaal niets aan de hand is.

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » wo 29 mar, 2006 22:46

Hmm, dat kan ook nog een verklaring zijn.... Aparte is dat de tempratuur wel redelijk schommelt. Bij 100 blijft de temp redelijk normaal, bij 120 loopt hij hij redelijk richting 10u a half 11.

bobkoppert
Geregistreerd lid

Bericht door bobkoppert » do 30 mar, 2006 12:53

Ik raad je aan te controleren of de ventilator van de radiateur wel aanslaat. Bij mijn 9000 ('97er) doet ie dat vrij snel, als de naald van de meter iets boven het midden komt. Als je motor op bedrijfstemperatuur is en je laat hem stationair lopen, moet de ventilator binnen korte tijd aanslaan.

Dit is simpel te controleren en kan je veel ellende besparen.

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » do 30 mar, 2006 14:10

Ventilator slaat inderdaad aan, maar pas als de temperatuur vrij hoog staat, ongeveer 3/4. Heb contact gehad met elferink en die sturen een temperatuur-sensor op. Hopelijk heb ik deze dit weekend, kan ik meteen aan de slag.
Maar als de ventilator dan eerder aanslaat betekend het dat ik op de snelweg al rondrij met een draaiende ventilator. Lijkt me niet helemaal de bedoeling :? Of snap ik het nu verkeerd. :roll:

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » zo 09 apr, 2006 10:41

Heb waarschijnlijk bij toeval de oorzaak ontdekt. Tijdens het vervangen van een ophangrubber, zag ik dat het koelvloeistofreservoir een klein gaatje had waardoor koelvloeistof naar buiten kwam. Helaas had van leenen geen goede meer liggen, maar heb nu de mijne voorlopig even provisorisch dichtgeplakt met kit en plamuur. De temperatuur is meteen een stuk stabieler. En er wordt nu ook druk opgebouwd. 8) Zo snel mogelijk het reservoir maar even vervangen.

Plaats reactie