Power steering fluid

1984-1997
Plaats reactie
MartinvB
Geregistreerd lid

Power steering fluid

Bericht door MartinvB » do 20 apr, 2006 20:21

Hallo,

Ik ben in het bezit van een 9000 2.3-16V uit `91.

Nu is mijn vraag:kan ik mijn stuurbekrachtigings reservoir aanvullen met een andere olie dan de voorgeschreven Texaco Power Steering Fluid 4634?

En dan bedoel ik met olie bedoeld voor een ander merk, Opel, Ford enz

Heeft iemand hier ervaring mee of de oplossing toevallig....

Grtz
Martin

snuffel
Geregistreerd lid

Bericht door snuffel » do 20 apr, 2006 23:32

waarom zou je dat doen? je kan toch evengoed de juiste kopen?

Wouter
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Wouter » vr 21 apr, 2006 19:03

snuffel schreef:waarom zou je dat doen? je kan toch evengoed de juiste kopen?
Omdat die Texaco vloeistof nergens te vinden is!

snuffel
Geregistreerd lid

Bericht door snuffel » vr 21 apr, 2006 20:28

ik heb nog een bus staan hoor.

kijk eens op www.scancarparts.com (website van Roger van Hemelrijck te belgië, verkoopt zeker ook nog zo'n bussen)

kost bij hem: €8,00

Erik
Lid van verdienste

Bericht door Erik » vr 21 apr, 2006 20:56

Je kan mij niet wijsmaken dat het veel uitmaakt mits aan de juiste specificaties wordt voldaan.

SpeekTuning
Geregistreerd lid

Re: Power steering fluid

Bericht door SpeekTuning » vr 21 apr, 2006 20:56

Ik doe er altijd gewoon ATF olie in van de Brezan 8) Kost ook iets van 7 a 8 euro....

(d.w.z. in de classic van mijn vriendin, in mijn eigen komt "originele" nattigheid in)

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Re: Power steering fluid

Bericht door Robbert » za 22 apr, 2006 21:58

speektuning schreef:Ik doe er altijd gewoon ATF olie in van de Brezan 8) Kost ook iets van 7 a 8 euro....

(d.w.z. in de classic van mijn vriendin, in mijn eigen komt "originele" nattigheid in)
Sander,
Je hebt een PB.
Gr Robbert

Wouter
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Wouter » za 22 apr, 2006 23:58

ATF, oftewel automatische transmissie vloeistof, wordt ook wel "rode olie" genoemd. Vaak wordt dat gebruikt als (vervanger van) vloeistof voor stuurbekrachtigingspompen. Dat is te verklaren omdat het qua specificaties in de buurt komt van de voorgeschreven stuurbekrachtigingsvloeistof van veelal Duitse merken. De toch al kwetsbare stuurbekrachtiger/stuurhuis van een Saab 900 classic of 9000 moet daarentegen een 'meer amerikaanse' vloeistof hebben, zoals bij GM en Chrylser producten. De specificatie hiervan is GM 9985010 of Texaco TL4634.

Dat ATF-foefje gaat dus op voor bepaalde Europese/Duitse autotypen, maar niet voor onze Saab's! Niet doen dus! Het kan misschien heel lang goed gaan, maar voor hetzelfde geld draai de boel binnen een paar maanden in de soep.

Ikzelf ben nu op zoek naar de automat waar ze MPM 50000US op voorraad hebben, dat is namelijk een stuurbekrachtigingsvloeistof volgens die GM specificatie. Bijna elke automat heeft een groot scala aan MPM olieën staan, maar die 'bijzondere' stuurbekrachtigingsvloeistof hebben ze dan niet. :evil: Als het uiteindelijk niet lukt, haal ik een litertje bij de dealer.

Ed93
Geregistreerd lid

Bericht door Ed93 » ma 24 apr, 2006 22:57

Ik betwijfel of de paar euro verschil enig risico waard is? De dealer heeft het staan. Procentueel misschien een grote meerprijs, maar concreet slechts een paar ijsjes toch?
Groeten,
Ed

Wouter
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Wouter » ma 24 apr, 2006 23:09

Ed93 schreef:Ik betwijfel of de paar euro verschil enig risico waard is? De dealer heeft het staan. Procentueel misschien een grote meerprijs, maar concreet slechts een paar ijsjes toch?
Groeten,
Ed
Je hebt helemaal gelijk. Vooruit, ik drink twee biertjes minder voor het behoud van m'n stuurhuis... :lol:

Ed93
Geregistreerd lid

Bericht door Ed93 » ma 24 apr, 2006 23:43

dat is met het weer van vanmiddag ook lekker!

Plaats reactie