De bedrading van de ventilator aan de radiator van mijn aero is aan het desintegreren (ziet er ongeveer uit als in dit topic).
Ik heb nog een goede ventilator liggen uit mijn vorige 9000, echter deze heeft alleen een zwarte & een groene draad, en de ventilator in mijn aero heeft een zwarte, een groene en groen-witte draad die via een weerstand loopt.
Als ik het goed begrijp is de groen-witte/weerstand variant een soort twee traps snelheidsregeling; stroom wordt door de weerstand beperkt, en de ventilator zal dus langzaam draaien.
Volgens mij kan ik dus de 'goede' ventilator gebruiken als ik de groen-witte met de groene draad verbind, en heb dan 2x high-speed 'stand' stand ipv een low-speed & high-speed stand.
Zie ik dat allemaal correct?
/koen
radiator ventilator
-
9000-95
- Donateur

Re: radiator ventilator
http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Saab/1 ... /13742.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
volgens mij zit bij een fan met maar één snelheid het hoge snelheids relais er niet in en moet je de fan aansluiten op de groene draad van de auto. De groenwitte blijft ongebruikt, dus niet doorlussen.
Wat je ook kan doen is de weerstand overbouwen. Of de bedrading van je bestaande fan goed intapen. Bij de automaterialenhandel hebben ze daar speciale tape voor.
volgens mij zit bij een fan met maar één snelheid het hoge snelheids relais er niet in en moet je de fan aansluiten op de groene draad van de auto. De groenwitte blijft ongebruikt, dus niet doorlussen.
Wat je ook kan doen is de weerstand overbouwen. Of de bedrading van je bestaande fan goed intapen. Bij de automaterialenhandel hebben ze daar speciale tape voor.
-
kql
- Donateur (4x)

Re: radiator ventilator
Single speed ventilator zit er in, aangesloten op de bestaande connector (zwart / groen).
Morgen maar eens een rondje rijden om te kijken of de ventilator het ook daadwerkelijk doet, want kwam er bij het testen trouwens achter dat bij de originele (dual speed) fan de low-speed schakeling het helemaal niet deed.
Waarschijnlijk de grote weerstand stuk, kwam tenminste meer meldingen hierover tegen,
Beetje crappy oplossing van saab om hiervoor een weerstand te gebruiken; een tweede, kleine ventilator was m.i. een betere oplossing geweest.
/koen
Morgen maar eens een rondje rijden om te kijken of de ventilator het ook daadwerkelijk doet, want kwam er bij het testen trouwens achter dat bij de originele (dual speed) fan de low-speed schakeling het helemaal niet deed.
Waarschijnlijk de grote weerstand stuk, kwam tenminste meer meldingen hierover tegen,
Beetje crappy oplossing van saab om hiervoor een weerstand te gebruiken; een tweede, kleine ventilator was m.i. een betere oplossing geweest.
/koen