Hallo,
De sloper heeft een op het oog prima gaskabel die ik graag van de pers wil redden. Alleen hij komt er niet uit, de doorvoeropening van de karosserie gaat dit over.
Aan de binnenkant zit een rubberen afdichting die deel uit lijkt te maken van de plastic witte doorvoerplug waar de eigenlijke gaskabel doorheen loopt. Op het forum kan ik er raar genoeg niet echt iets over vinden. In de Haynes staat iets over een ijzerdraadje ergens aan vast maken en dan met een schroevendraaier de doorvoer er uit drukken, richting motorruimte. Of iets dergelijks. Onduidelijk, het grote probleem van de Haynes, naar mijn smaak iig.
Alleen het werkt niet, hij blijft muurvast zitten en nou eens een keertje niet door de roest. Ik wil hem het liefst heel houden dus geweld gebruiken ben ik huiverig voor.
Hoe pak ik dit aan? Tips van harte welkom, waarvoor alvast mijn gepaste dank.
Gaskabel verwijderen - pedaalkant
-
VanBunst
- Donateur (11x)

-
mvm9ck
- Donateur (4x)

Re: Gaskabel verwijderen - pedaalkant
Ja, die heb ik bekeken. Maar waar die staaldraad nou aan vastgemaakt moet worden, "endstuck des regelzugs" dat klink als van binnen. Het lijkt er op dat hij richting motoruimte getrokken moet worden terwijl de tweede man van binnen uit met een schroevendraaier ergens op drukt - op die witte doorvoerplug wellicht. De pedalen zijn er overigens al uit. Dient die staaldraad voor het niet kwijtraken of moet er ook echt aan getrokken worden?
Ik heb dat er uit drukken geprobeerd maar er zit geen beweging in. Die "flens" zit muurvast. De staaldraad heb ik niet geprobeerd omdat me niet helemaal duidelijk is wat de bedoeling nou is. Is dit iets wat alleen door 2 man geklaard kan worden? Ik kan niet en in de motorrruimte staan trekken en tegelijkertijd zitten duwen vanuit de voetruimte. Het ziet er wel dusdanig breekbaar uit dat gebruikt geweld al snel te veel zou kunnen zijn, wat ik wil vermijden.
Er op tikken met hout en rubber, van binnenuit, kan dat wat zijn?
Ik heb dat er uit drukken geprobeerd maar er zit geen beweging in. Die "flens" zit muurvast. De staaldraad heb ik niet geprobeerd omdat me niet helemaal duidelijk is wat de bedoeling nou is. Is dit iets wat alleen door 2 man geklaard kan worden? Ik kan niet en in de motorrruimte staan trekken en tegelijkertijd zitten duwen vanuit de voetruimte. Het ziet er wel dusdanig breekbaar uit dat gebruikt geweld al snel te veel zou kunnen zijn, wat ik wil vermijden.
Er op tikken met hout en rubber, van binnenuit, kan dat wat zijn?
-
Alex B
- Geregistreerd lid
Labahn lezend denk ik dat de staaldraad alleen is om de nieuwe kabel weer makkelijk richting het gat te geleiden. Zit die flens op het einde van de kabel in een beugel met een opening aan de bovenkant zoals de tekening suggereert?
Alex
Alex
-
mvm9ck
- Donateur (4x)

De "doorvoerflens" is van wit plastic, aan de kant van de motorruimte met rechte hoeken. Die gaat dan aan de binnenkant in de voetruimte over in rond plastic met daarop een rubberen afdichting. Ik heb geen beugel gezien vanaf de buitenkant, binnenkant ook niet.
Daar binnenin zit de eigenlijke gaskabel, maar gezien het palletje wat aan het pedaal zit kun je hem er niet doorheen trekken. Vandaar het liefst dat hele plastic lichaam er uit kan. Hij is er bij de bouw ook in gekomen zou je zeggen.
Maar ik heb geen idee of bij het vervangen van een gaskabel gewoonlijk alleen de binnenste kabel wordt vervangen of dat het hele ding vervangen wordt, het zou allebei moeten kunnen zou je denken.
Misschien is dat staaldraad bedoeld om de binnenste kabel strak te houden zodat hij niet in de weg zit en beschadigd raakt als je met een schroevendraaier geweld gebruikt om die plug/flens er uit te drukken richting motorruimte?
Daar binnenin zit de eigenlijke gaskabel, maar gezien het palletje wat aan het pedaal zit kun je hem er niet doorheen trekken. Vandaar het liefst dat hele plastic lichaam er uit kan. Hij is er bij de bouw ook in gekomen zou je zeggen.
Maar ik heb geen idee of bij het vervangen van een gaskabel gewoonlijk alleen de binnenste kabel wordt vervangen of dat het hele ding vervangen wordt, het zou allebei moeten kunnen zou je denken.
Misschien is dat staaldraad bedoeld om de binnenste kabel strak te houden zodat hij niet in de weg zit en beschadigd raakt als je met een schroevendraaier geweld gebruikt om die plug/flens er uit te drukken richting motorruimte?
-
mvm9ck
- Donateur (4x)

Hij is er uit. De witte plastic doorvoerplug is los van de rubberenafdichting, want die bleef in de doorvoeropening zitten terwijl met een rubber hamer en een stukje hout de witte doorvoerder eruit getikt werd. Vervolgens de afdichting er uit drukken en voila een gaskabel-compleet op voorraad.
Iedereen bedankt voor de input. Soms is het gebruikte systeem gewoon simpeler dan vermoed en de materialen sterker dan gevreesd...
Iedereen bedankt voor de input. Soms is het gebruikte systeem gewoon simpeler dan vermoed en de materialen sterker dan gevreesd...