Verkoopfoto van forummer Hightower
Op 14 juli kwam ik hier een te koop topic tegen van een 9000CS 2.3 Turbo van 1993.
Ik was opzoek naar een daily driver en eigenlijk naar een 9-5 Aero, maar toch keek ik eens een keertje bij de 9000's die te koop staan op het forum.
Daar kwam ik dus een 9000 tegen van forummer Hightower op het eerste gezicht een nette auto, maar ik was toch enigszins sceptisch vanwege de prijs in combinatie met de tijd die de auto hier al te koop stond (sinds 2018).
Toch stuurde ik dezelfde avond al een bericht naar Hightower, want ik was toch wel enigszins geïnteresseerd.
Na wat heen en weer contact te hebben gehad hadden wij afgesproken dat ik 19 augustus zou komen kijken i.v.m het wederzijds op vakantie gaan en tevens direct de auto ambulance mee zou nemen.
Zo gezegd, zo gedaan.
Na een dik uur tijd, het testen van de auto en een gezellig praatje, de auto opgeladen en meegenomen naar huis (euhm, de garage)!
De auto afgezet bij de garage waar de garage de APK zou regelen.
Echter zijn er voor de APK, het aanzicht en het fatsoenlijk rijdbaar maken de volgende dingen gebeurd:
- 4x nieuwe banden 205/55/R16 Michelin Pilotsport 4;
- Nieuwe accu;
- 2 lampjes;
- Mistlampen afgesteld;
- Remslang RA;
- Reflectorplaat;
- Oliewissel Castrol Edge Supercar 10-W60 en nieuw filter.
Hierna heerlijk gereden tot en met vrijdag 30 augustus, de auto begon steeds slechter te schakelen en uiteindelijk kreeg ik de auto niet meer in de 1e en 2e versnelling.
Dit was erg vervelend, want ik moest nog 70 kilometer terugrijden en niet alleen snelweg kilometers, uiteindelijk heb ik dat gered en de auto weggezet.
De volgende dag voor de deur op de stoep maar het schakelrubber vervangen en we konden weer!
Echter begon de auto als een tractor te klinken en je raad het al.. uitlaat lek..
Nu wist ik bij aankoop dat de uitlaat lek was, echter bij de aankoop zelf niks gehoord!
Tevens eronder gekeken en ik kon zien dat de voorzijde van de uitlaat roestig was (andere zijde is nieuw), maar er was geen lek.
De garage opdracht gegeven om dit te controleren toen zij de apk deden, maar ook zij konden niks vinden en horen.
De zondag had ik een meeting met de Saab in Klijndijk en de auto begon nog meer als een tractor te klinken.
De rit bij de meeting was verder een dikke prima en de auto deed het prima op het op basisdruk rijden na.

Mijn vriendin woont in Emmen en ik werk en woon in Almelo.
Besloten om tot maandag bij mijn vriendin te blijven slapen en maandag heel vroeg i.v.m werk om half 8 s' ochtends te vertrekken.
Ik was echter zo vroeg dat ik had besloten om via Duitse landwegen buitenaf te rijden en ik rijd net op een klinkerweg, trek het gas los en PANG, daarna een bult kabaal. Het resultaat? Uitlaatflens afgebroken bij de flexibele pijp.
Ik moest echter nog richting het werk en zonder katalysator + dempers was dat heel erg lawaaiig, maar ik heb de rit voltooid en tevens overleefd.
In de pauze van het werk direct maar een 3 inch JT downpipe + sportkatalysator besteld (deze komen morgen binnen), want bij deze 9000 zijn het flexible deel + de downpipe 1 enkel geheel.
Verder heb ik de volgende plannen nog met de 9000.
Niet teveel, want er staat nog een Saab project op de planning:
- Aero bumpers;
- Wielkastranden in kleur;
- Ander stuur;
- Andere pook;
- Wat plekjes bijwerken;
- Stage 3 270pk & 430Nm;
- Een goede stage 0.
En verder zijn dit de specificaties + opties van de auto:
- 9000CS 2.3T met Hirsch stage 1;
- Geen TCS;
- Geen airbag;