Spoorstangen vervangen

1984-1997
Plaats reactie
K0ENIE
Geregistreerd lid

Spoorstangen vervangen

Bericht door K0ENIE » za 09 mei, 2020 7:41

Ik mag binnenkort de spoorstangen van mijn 9000 vervangen (8962250) omdat er ruimte zit op de binnenste kogels.
Wat is nu de manier om ze los te schroeven; subframe laten zakken?
Gaarne uw tips n tricks!

PJ Cats
Geregistreerd lid

Re: Spoorstangen vervangen

Bericht door PJ Cats » zo 10 mei, 2020 18:49

Huh? Subframe zakken? Standaard procedure is: stuurkogels losmaken, hoes rond stuurhuis/spoorstang verwijderen, dat geeft toegang tot je binnenste stuurkogels. Die zitten meestal aan de spoorstang vast. Ik zou niet weten of een 9000 zo apart is dat je daarvoor het subframe uit de weg moet halen. Hier een algemene video, die gaat volgens mij prima op voor de 9000. https://www.youtube.com/watch?v=PQuTwWwmW6w
Als iemand anders het beter weet, laat maar horen. Happy saabing!

K0ENIE
Geregistreerd lid

Re: Spoorstangen vervangen

Bericht door K0ENIE » za 30 mei, 2020 9:02

Om uiteindelijk de spoorstangen te kunnen vervangen heb ik een een tooltje gemaakt van een buis die precies over het ronde gedeelte valt. 2 korte m8 boutjes draai ik handvast op de platte vlakjes en met een bandenlichter in de sleuven kom ik de kogel losdraaien van de tandheugel. Er is geen ruimte voor een steeksleutel of tang. Met de zelfde boutjes kan ik ook weer de opstaande rand bij de platte vlakjes indeuken om te borgen. Een derde m8 bout is de aanslag zodat de buis (met een wanddikte van 5 mm) precies op de juiste plaats valt om te borgen. De auto stuurt wel weer wat strakker maar een soort van klonk-geluid is nog steeds aanwezig. Taatslager misschien?

Plaats reactie