Afscheid/verkoop Saab 9000 Anniversary

1984-1997
Plaats reactie
harryS9K
Geregistreerd lid

Afscheid/verkoop Saab 9000 Anniversary

Bericht door harryS9K » za 22 feb, 2020 19:25

Allen,

Hoewel al vaker uitgesteld, moet ik dan toch afscheid nemen van mijn vierwieler.
Niet omdat ie het niet meer doet, maar ik niet de enige ben die er in rijd, en na 9 jaar ook wel tijd is voor iets anders.

Een beetje geschiedenis, want het is toch wel leuk om op de 9 jaar terug te kijken.

Ik heb deze Anniversary gekocht omdat mijn vorige Saab 9000 roest had in de voorstijl bij het voorraam. Bij de vorige eigenaar is de voorruit een keer vervangen, maar de beschadigde lak waarschijnlijk niet goed hersteld. In die Saab zat gas, dus een andere goede Saab zoeken en het gas overbouwen leek op dat moment de goedkoopste actie.

Toen vond ik deze Saab 9000 Anniversary 2.3 LPT. De oude was een '95 2.3FPT hatchback in de Griffin uitvoering. Door het schuifdak paste ik daar niet in met mijn 1.93m.
De Anniversary had 308.000 km gelopen met 2 eigenaren, waarvan de eerste hem een half jaar gehad heeft. de 2e eigenaar heb ik gesproken, en hij gaf aan een rustige rijder te zijn. Hij gebruikte de 9000 voor de ritten naar zijn 2e huisje in Frankrijk. Naast de 9000 had hij ook nog een Saab cabrio in de garage en een peugeot als boodschappenwagen. Hij zei nog alle rekeningen te hebben en dat er maar 1 niet Saab onderdeel op zat, en dat was de accu. De Saab had geen schuifdak, startte niet en de wastegate zat vast. We hebben hem aangeduwt. Hij ging even heel hard en dan fuel cut. Dat starten had ook te maken met het beruchte Eagle beveiligingssysteem. Ze hebben het contactslot van de oude saab overgezet en de aansturing van de startmotor van het beveiligingssysteem kortgesloten/overbrugd. Ik heb zelf de relais van het eagle syteem even na gesoldeerd, en het heeft me in al die jaren nooit in de steek gelaten. Er zijn er niet veel die me dat kunnen navertellen. ;-)

De oude Saab was al getuned, dus voordat ik de LPG weer in hebben laten bouwen heb ik de ECU en T7 klep overgezet. Maar de Garrett heeft ook niet het eeuwige leven, lees eindelijk was ie kapot zodat ik een TD04 kon gaan zoeken :mrgreen: , en kon ik op zoek naar een opvolger. Ik was bezig in Duitsland, maar dat ging uiteindelijk niet door. Toen kwam ik via Ebay een TD04-15G tegen. Deze zijn alleen maar geleverd op de Aero van 1993. Heel zeldzaam dus. Helaas klopt de koelwateraansluiting niet, want het blok van een 93'er is anders. Uiteindelijk heb ik de turbo om laten bouwen naar een moderne 18T met een 11 blads compressiewiel en 9 blads turbine wiel. In die tijd zijn er ook 550cc injectoren in gekomen en een bijpassende benzinepomp. Vincent heeft de ECU hierop aangepast en Max heeft na veel moeite (met diverse malen andere software van Vialle) de LPG ook goed gekregen. Wat sterk zijn die B234 blokken toch, na meer dan 425.000km toch nog zo veel koppel en vermogen!

Ondertussen heb ik de koppakking moeten vervangen bij 450.000. Toen ook weer verbazing alom. Alleen de klep/kop vlakken zijn geslepen en de klepsteelrubbers zijn vervangen omdat het toch los lag. Bij deze gelegenheid heb ik er een inlaatnokkenas van de B234i er in gelegd en de intercooler vervangen door een dikker exemplaar. Daarna was hij veel soepeler, maar ging ook verder door bovenin! 8) :O:

Een klein jaar later brak er iets bij een stoplichtsprint met een UP! Naar huis gesleept. Na veel wikken en wegen toch maar de sleutels erbij gepakt en de bak eronderuit gehaald. Toen bleek het niet in de bak te zitten, maar in de tussenas. Bij deze gelegenheid heb ik ook de koppeling vervangen (na 460.000km!) en een 2.0LPT bak gemonteerd. Helaas zijn de synchromesh van de 3e versnelling zijn wat minder, maar hij is nog sneller en zuiniger!

Al met al een fijne auto waar we meer dan 175.000km mee gereden hebben!

Ik hoop een nieuwe eigenaar voor deze auto te kunnen vinden...

Christiaan94
Donateur
Donateur

Re: Afscheid/verkoop Saab 9000 Anniversary

Bericht door Christiaan94 » di 10 mar, 2020 13:23

Heb je een richtprijs?

harryS9K
Geregistreerd lid

Bericht door harryS9K » vr 27 mar, 2020 8:55

Sorry voor de late reactie.
Is blijven liggen door de drukte.
Ik dacht aan 1000 euro.

Ruud 9.3
Donateur
Donateur

Bericht door Ruud 9.3 » vr 27 mar, 2020 22:37

heb je die 2.3 bak er ook nog bij ?

harryS9K
Geregistreerd lid

Bericht door harryS9K » za 28 mar, 2020 8:32

Ja, die heb ik nog. Ik heb er sterk aan gedacht om die weer terug te plaatsen, maar dat is er niet van gekomen.

gertram
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door gertram » zo 29 mar, 2020 15:53

Mooie prijs.
Heb je foto's van de buitenzijde en het interieur?

harryS9K
Geregistreerd lid

Bericht door harryS9K » ma 01 jun, 2020 12:31

Ondertussen is de Saab verkocht.
Ik wens de nieuwe eigenaar veel plezier met de auto toe!

DennisR
Geregistreerd lid

Bericht door DennisR » vr 05 jun, 2020 9:51

Gaat goed komen! Hij loopt als een trein😎

Plaats reactie