Olietemperatuur hoger geworden

1984-1997
Plaats reactie
Pablo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Olietemperatuur hoger geworden

Bericht door Pablo » wo 19 aug, 2020 17:09

De laatste tijd valt het me op dat de olietemp een stuk hoger staat dan ik gewend ben. Meestal staat de meter op 80 graden, nu eerder tegen de 100. Vorige week met die hoge buitentemperatuur zelfs tegen de 120 graden. Was tijdens een lange snelweg rit, wel met de airco vol aan dus wellicht moest er wat harder gewerkt worden.

Motorolie en filter zijn afgelopen voorjaar nog ververst; doe ik elk jaar of 10k km. Oliedruk is bij koude motor rond 4 bar; op snelweg tempo rond 2 bar.

Is dit iets wat kan duiden op aankomend euvel/slijtage? Oliepomp wellicht? Het gaat om een '94 Aero; ongeveer 150k gelopen.

9000-95
Donateur
Donateur

Re: Olietemperatuur hoger geworden

Bericht door 9000-95 » wo 19 aug, 2020 17:27

Voel eens na een langere rit of de oliekoeler heet is. Dat kleine radiateurtje naast de koelwater radiateur.

Als deze niet heet wordt gaat je olie thermostaat niet open, echt zo'n ding dat iedereen vergeet. Is simpel te vervangen, zit in het oliefilter huis. Onderop zit een grote zeskant, daar zit hij achter.

Die lage druk is mogelijk alleen maar het gevolg van te hete olie. Eerst dat oplossen en dan verder kijken

Pablo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Pablo » zo 23 aug, 2020 17:57

Vandaag een retourtje Brabant en de temperatuur weer netjes op 80, 90 graden. Zal dan toch wel met het warme weer te maken hebben gehad. Oliekoeler gevoeld en is niet echt heet maar wel warm. Mss toch maar preventief de thermostaat laten vervangen.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » zo 23 aug, 2020 19:16

Als het warm voelt is het niet meer dan een graad of 40-50. Boven de 50 kan je het al niet meer vasthouden. Dus als de olie 80 graden was, weet je in elk geval dat je geen flow in de radiateur had bij deze rit. Ik weet eerlijk gezegd niet precies wanneer de thermostaat open hoort te gaan, ik dacht pas tegen de 100C. Op mijn 9000 is de koeler eigenlijk altijd heet na een snelweg rit. Maar ik heb geen olietemperatuurmeter.

Plaats reactie