motorkap gaat niet open
-
Baaas
- Donateur (2x)

motorkap gaat niet open
Metalen haakje, dat in motorkap-handel grijpt,die links onder het stuur zit, is losgeschoten. In het verleden al vaker gebeurd.
Kreeg ik er vandaag niet meer in en is nu afgebroken.
Is nu te kort om vast te maken.
1/ Wat is nu de oplossing? Hoe vervang je dat haakje?
2/ Kan je door grill weg te nemen toch met hand motorklep openen; hoe verwijder je de grill?
Kreeg ik er vandaag niet meer in en is nu afgebroken.
Is nu te kort om vast te maken.
1/ Wat is nu de oplossing? Hoe vervang je dat haakje?
2/ Kan je door grill weg te nemen toch met hand motorklep openen; hoe verwijder je de grill?
-
Jungleman
- Geregistreerd lid
Re: motorkap gaat niet open
Tussen grill en motorkap zit een rubber strip. Daar kan je een (lange) torx doorheen wurmen (tussen rubber en grill door) om de volgens mij 2 torxen aan de bovenkant van de grill los te draaien. Die zitten op ongeveer 1/4 en 3/4 van de breedte van de grill.
Dat is dus even pielen om ze te vinden.
Als je de torxen eruit hebt, kan je met een beetje wiebelen en wrikken de grill loshalen. Volgens mij: iets optillen en naar je toe halen.
Vervolgens moet je onder het bovenste carrosserieprofiel bij het slot kunnen en met een stuk gereedschap, bv een stevige schroevendraaier, het slot kunnen openen. Het is een messingkleurig stangetje dat aan het einde is omgebogen tot een lus en waar het andere eind van de ontgrendelingskabel in vast zit het stangetje moet uiteraard in de richting die de kabel op gaat...
Even voor het idee:
Dit is een 9000-grill, zodat je ongeveer kan zien waar de torxen zitten:

Succes!
Dat is dus even pielen om ze te vinden.
Als je de torxen eruit hebt, kan je met een beetje wiebelen en wrikken de grill loshalen. Volgens mij: iets optillen en naar je toe halen.
Vervolgens moet je onder het bovenste carrosserieprofiel bij het slot kunnen en met een stuk gereedschap, bv een stevige schroevendraaier, het slot kunnen openen. Het is een messingkleurig stangetje dat aan het einde is omgebogen tot een lus en waar het andere eind van de ontgrendelingskabel in vast zit het stangetje moet uiteraard in de richting die de kabel op gaat...
Even voor het idee:
Dit is een 9000-grill, zodat je ongeveer kan zien waar de torxen zitten:

Succes!
-
ReinO
- Donateur (2x)

kun je dat paneel verwijderen en verderop aan de kabel trekken -heb het zelf zo een paar keer kunnen oplossen
bij andere merken ook-
bij andere merken ook-
-
Jungleman
- Geregistreerd lid
Het is geen 'blote' kabel. Er zit een mantel omheen, zoals bij bv een handremkabel van een fiets.
-
ReinO
- Donateur (2x)

die kun je er af halen: volgens mij is dat simpeler maar bij een 9000 nog nooit in de buurt geweest!- ok uitlaat wel dan-
-
PJ Cats
- Geregistreerd lid
Precies onder de slotvangers links en rechts zitten twee palletjes die je met een schroevendraaier opzij kunt drukken (als je er voor staat naar rechts). Zo druk je eerst de ene, dan de andere open. Ik heb ze voor je op de foto gezet, ik hoop dat ik die kan uploaden. Ja, mijn motorkap staat open. Niet eerlijk! Palletje staat in beide foto's precies midden in beeld. Succes!

-
Baaas
- Donateur (2x)

Bedankt allemaal !
De combinatie "trekken met griptang aan draadje en iemand die een paar klappen op motorkap geeft" werkte.
Nu moet dat kabeltje waarschijnlijk vervangen worden.
Is dat makkelijk te doen?
De combinatie "trekken met griptang aan draadje en iemand die een paar klappen op motorkap geeft" werkte.
Nu moet dat kabeltje waarschijnlijk vervangen worden.
Is dat makkelijk te doen?
-
Alex B
- Geregistreerd lid
Nee. Als je geluk hebt heeft de kabel aan het einde van de rechter vergrendeling nog wat lengte over. De tonnetjes die op de kabel zitten kan je losschroeven. Daarna kan je de binnenkabel wat verder naar binnen drukken en heb je lengte over om er een tonnetje op te zetten. Kabel moet je wel ombuigen en bij ontgrendelen niet te hard trekken. Lukt dat niet dan gaat het misschien om de binnenkabel er uit te halen en er een nieuwe in te wurmen. Hopelijk buigt ie makkelijk door de bochten heen.
Alex
Alex
-
K0ENIE
- Geregistreerd lid
En ook belangrijk, slotpennen en vangers goed uitlijnen en af en toe een likje vet, dan gaat het nooit kapot.
-
Baaas
- Donateur (2x)

Ok, ik heb een nieuwe kabel gekocht. Als het niet lukt om de nieuwe binnenkabel in de oude huls te krijgen,
is het dan noodzakelijk om het wiel los te halen en de binnen-omkapping van het wiel eraf te halen om er bij te kunnen ?
En hoe haal je die binnenomkapping van het wiel los?
is het dan noodzakelijk om het wiel los te halen en de binnen-omkapping van het wiel eraf te halen om er bij te kunnen ?
En hoe haal je die binnenomkapping van het wiel los?
-
Jungleman
- Geregistreerd lid
Binnenwielkuip loshalen:
Langs de wielkastrand loopt aan de buitenkant een strip. Die zit met moertjes 8mm vast aan het voorscherm. Daar zit ook de binnenwielkuip mee vast. Aan de langsbalk, (van buitenaf gezien) zitten ook nog een paar moertjes/boutjes (10mm), dus niet meteen enthousiast aan het plastic gaan trekken!
Dit werkt het handigst als je het voorwiel demonteert.
Wat je tegen kan komen tijdens demontage: r o e s t (vooral aan de rand van het voorscherm), vastgebakken zand, en een kapotte motorkaplostrekkabel
Langs de wielkastrand loopt aan de buitenkant een strip. Die zit met moertjes 8mm vast aan het voorscherm. Daar zit ook de binnenwielkuip mee vast. Aan de langsbalk, (van buitenaf gezien) zitten ook nog een paar moertjes/boutjes (10mm), dus niet meteen enthousiast aan het plastic gaan trekken!
Dit werkt het handigst als je het voorwiel demonteert.
Wat je tegen kan komen tijdens demontage: r o e s t (vooral aan de rand van het voorscherm), vastgebakken zand, en een kapotte motorkaplostrekkabel