geen toegang tot de Ecu met de Tech 2

1984-1997
9000-95
Donateur
Donateur

Re: geen toegang tot de Ecu met de Tech 2

Bericht door 9000-95 » ma 07 feb, 2022 21:51

Steve-O schreef:
ma 07 feb, 2022 21:15

1 - Als de orginele remote zoek is, kan ik dan een andere eenvoudig met Tech2 koppelen? Of is dat een hachelijke zaak?
Is het een origineel Nederlandse auto, dan zit er een Eagle alarm in ipv een Saab alarm. Herkenbaar aan de ab met rode en groene knop. Daar kan de Tech 2 niks mee. Het is wel mogelijk nieuwe zenders in te leren op een Eagle volgens mij, handleiding zwerft wel ergens op het internet.
2 - Kan de VSS echt uitgeprogrammeerd en kan ik de auto dan zonder knopje op de remote starten? Of blijft de startonderbreking actief.

Rademaker had betreft wat het laatste al eens aangeduid dat je niet om de startblokkering heen komt.
Bij Trionic 5 is dat zeker mogelijk. Bin uitlezen met T5suite, één vinkje uitzetten en dan terug flashen.
Maar een Nederlandse 9000 heeft geen start blokkering in de ECU, dus daarbij hoeft dit niet eens. Alleen onderbreking van brandstof pomp en startmotor via relais. Zie eagle verwijder topic bij handleidingen.
3 - Zat te denken op is ook een compleet 9-5 Ecu+kabelset+DICE/TWICE+startslot zou kunnen nemen en dat aan het 2.3blok van de 9000 koppelen. Kan ik dan starten en rijden?
Volgens mij heb je dan ook de klokkenwinkel en abs van de 9-5 nodig, cruise control etc. Er is ooit iemand begonnen aan ombouw van een 9000 naar T7, moet ergens een topic over bestaan op een Engelstalig Saab forum. Is echt een megaklus om dat werkend te krijgen.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » ma 07 feb, 2022 21:57

Overigens, heb je nog een Eagle dan is dat waarschijnlijk de laatste nog levende die er is. De meeste zijn 10 jaar terug al uitgebouwd omdat ze altijd ellende gaven. Ik zou er eerlijk gezegd geen werk meer in stoppen om zo'n ding nog weer aan de gang te krijgen. Eruit ermee en een Chinees universeel ab setje inbouwen voor 2 tientjes.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » ma 07 feb, 2022 22:46

Steve-O schreef:
ma 07 feb, 2022 21:15
3 - Zat te denken op is ook een compleet 9-5 Ecu+kabelset+DICE/TWICE+startslot zou kunnen nemen en dat aan het 2.3blok van de 9000 koppelen. Kan ik dan starten en rijden?
Dit kan je vergeten. Het is wel mogelijk om uiteindelijk met T7 op een andere auto rond te rijden, maar zo eenvoudig als jij het schetst is het niet.

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » di 08 feb, 2022 3:21

@9000-95: Dank voor de vlotte reacties. Er zit geen Eagle in, dus ik ga voor optie 2. Even zoeken naar de T5-suite software.
Kan dat met de zelfde kabel als voor de T7 of moet ik dan wat anders solderen?

@Sapphire: Dat vermoedde ik al. Maar ik brainstormde wat aan opties. Gelijk doorstrepen voor het moment.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » di 08 feb, 2022 8:56

Heb je een import auto dus? Dan nog is het de vraag uit welk land, lang niet alle markten gebruikten vss. Simpele test... Contact aan, brandstof pomp overbruggen en startmotor bekrachtigen met een draadje of aanduwen bij een handbak. Start hij dan, heb je geen vss ecu.

Flashen van een t5 kan over bdm of over canbus, maar met dat tweede zijn mijn ervaringen niet altijd goed. BDM werkt altijd. Je hebt sowieso een voeding nodig van een volt of 16 voor het flashen, dat lukt niet op 12 of 14 V.

Je kan natuurlijk ook gewoon een ecu pakken van een andere 2.3 zonder vss. Enige puntje van aandacht is dat er in my94 een afwijkende evap klep gebruikt werd, die werkt net andersom dus dat moet wel matchen met de software.

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » zo 13 feb, 2022 16:36

Het mag allemaal niet baten, iemand blijkt met een tang door een deel van de bekabeling te zijn gegaan. Als je een accu aansluit loeit het alleen maar. Sensor motorkap en alle deruren dicht helpt niks.

Onderdelen komen beschikbaar voor gebruik in andere 9000's. Stuur maar een PM als je iets zoekt. Zal er nog even een apart topic aan wijden.

Bedankt voor in ieder geval voor de info tot zover. Heb er weer van geleerd, en hopelijk anderen ook.

Ik kwam de ECU overigens niet in met T5-suite en Lawicel-CANUSB. Mijn voeding is 12V. 17 zou nodig zijn voor Flashen (schrijven naar Eproms) of gold die spanning ook voor het uitlezen? Krijg melding van T5-suite dat de verkeerde adapter zou zijn aangesloten. Is de pinout van de T5-ecu's anders dan die van de T7?
Er zit trouwens ook geen sticker op de ECU. Was dat bij de 9000 van 1994 nog niet. Ook mogelijk dat iemand er een andere in gedrukt heeft, natuurlijk, maar zonder sticker weet je dat ook niet, natuurlijk.

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » zo 13 feb, 2022 17:28

T7 en T5 pin layout zijn verschillend. ECU stekker past wel op beide. Ik zet de trafo op 15V voor een T5 ecu, voor lezen en schrijven.

Guido900T
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Guido900T » zo 13 feb, 2022 23:53

als ie gaat loeien kan kun je eerst de de VSS unit er tussenuit halen. Dan moet je doorlussen en zou je de ecu moeten kunnen lezen/ programmeren/flashen. Zonde om de auto hierom slopen wellicht?

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » ma 14 feb, 2022 12:41

Nou, er mankeert bij nader inzien nog veel meer aan. Erg veel las- en spuitwerk, bijvoorbeeld. Voor test-en LIY-doeleinden zal ik een andere kabel naar een T5-ECU moeten solderen.

Plaats reactie