lostrillende wielbouten

1984-1997
Plaats reactie
Doesbrand
Geregistreerd lid

lostrillende wielbouten

Bericht door Doesbrand » ma 28 feb, 2022 21:08

Een paar maanden geleden rechtsvoor, en gisteren linksachter: losse wielbouten. De bouten linksachter kon ik met de kruissleutel zomaar drie, vier slagen aandraaien. Behoorlijk los dus. Je merkt het tijdens het rijden uiteraard: trillen, bonken.
Komt dit vaker voor bij de 9000?

Vanaf nu dus maar met enige regelmaat de bouten natrekken....

ben benieuwd naar jullie bout-ervaringen!

Frans

sjaak-dimphie
Geregistreerd lid

Re: lostrillende wielbouten

Bericht door sjaak-dimphie » ma 28 feb, 2022 21:51

Vraag is of dit bij stalen velgen is of bij alu velgen?
Bij 1 van mijn eerste Saab's 9000 trof ik op (=onder)de afdekking van het reservewiel een plastic plaatje dat bij alu velgen wielbouten met vast aangebrachte conische ringen toegepast dienden te worden.

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » ma 28 feb, 2022 21:58

Ik heb dit weleens meegemaakt bij 9-3's en 9-5's, specifiek op de vooras. Ik zou alle wielboutgaten even schoonmaken met een tapje (M14x1,5), de boel weer monteren en op moment zetten (120Nm uit m'n hoofd bij de 9000) en kijken of het dan beter gaat. Bij de 9-3's en 9-5's komen de wielbouten niet helemaal tot het einde door de naaf heen, dus daar kan roestvorming ontstaan in het draad. Ik denk dat dit bij jouw 9000 ook gebeurt.

Doesbrand
Geregistreerd lid

Bericht door Doesbrand » di 01 mar, 2022 9:11

dank voor de snelle reacties. Het zijn alu velgen. Ik ga checken op roestvorming.

Carroda
Geregistreerd lid

Bericht door Carroda » di 01 mar, 2022 14:15

Ik zou ook de naaf en het raakvlak van de velg even goed schoon borstelen. Als hier een oxidelaagje tussen zit op het moment van aandraaien, kan deze onder het rijden verpulveren, en dan heb je ook meteen iets speling. (Fractie vsn een mm, maar dit is genoeg dat wielbouten dan niet meer op koppel aangehaald zitten.

jaap noord
Geregistreerd lid

Bericht door jaap noord » wo 02 mar, 2022 1:39

Zoals Sjaak al zei, controleer dan ook even als de wielbouten wel bij alu velgen horen.

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » wo 02 mar, 2022 19:18

Wat is het verschil tussen bouten voor aluvelgen en ''gewone''? Op de vorige 9000 had ik stalen velgen als winterwielen en die zaten met dezelfde bouten vast als de alu Aerovelgen. Nooit last van loskomen de bouten gehad.

Alex

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » wo 02 mar, 2022 22:36

Saab gebruikte voor zover ik weet gewoon dezelfde bouten, maar kan me voorstellen dat bij een aantal VAG producten er een verschil is aangezien de lichtmetalen velgen bolconische bouten gebruiken?

CBA
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door CBA » do 03 mar, 2022 22:36

mijn ervaring, weliswaar bij vrachtwagen wielen,
als ze ooit eens veel te vast zijn aangedraaid is de "rek"eruit, blijven ze loslopen
oplossing: nieuwe wielbouten

jaap noord
Geregistreerd lid

Bericht door jaap noord » vr 04 mar, 2022 20:56

Saab heeft nooit "dezelfde" bouten gebruikt, je hebt bouten voor stalen velgen,alu velgen, én bouten die voor beide geschikt zijn.

thijs90
Geregistreerd lid

Bericht door thijs90 » vr 04 mar, 2022 21:55

Afbeelding

Afbeelding

Tjøørd
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Tjøørd » za 05 mar, 2022 7:59

Als je nieuwe koopt, even het oude topic van Niels doorlezen en ze daarna niet zomaar willekeurig ergens bij de goedkoopste kopen.

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » za 05 mar, 2022 9:38

De flensdikte van lichtmetaal is dikker dan van staal, daardoor zouden bouten kunnen verschillen van lengte

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » za 05 mar, 2022 16:41

Hetgeen te zien is op de foto's van Thijs90.

Alex

gertram
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door gertram » za 05 mar, 2022 17:09

Sterkte 8.8 zou ik niet als wielbouten willen monteren. Bij veel garages willen ze de bouten nog wel eens te vast zetten met een luchtsleutel, 8.8 zit dan zo over de rekgrens heen wat betekent dat ze onherstelbaar oprekken en treksterkte verliezen.
Ik heb een tijdje geleden flink gezocht naar bouten die wat langer zijn dan origineel en kwam op Febi Bilstein 10.9 uit https://www.winparts.nl/onderstel-aandr ... cificaties
Het is er nog niet van gekomen ze te monteren, vooral omdat ik een tap door de naven heen moet halen. Sleutelwijdte is helaas 17 i.p.v. 19 mm.

Plaats reactie