lostrillende wielbouten
-
Doesbrand
- Geregistreerd lid
lostrillende wielbouten
Een paar maanden geleden rechtsvoor, en gisteren linksachter: losse wielbouten. De bouten linksachter kon ik met de kruissleutel zomaar drie, vier slagen aandraaien. Behoorlijk los dus. Je merkt het tijdens het rijden uiteraard: trillen, bonken.
Komt dit vaker voor bij de 9000?
Vanaf nu dus maar met enige regelmaat de bouten natrekken....
ben benieuwd naar jullie bout-ervaringen!
Frans
Komt dit vaker voor bij de 9000?
Vanaf nu dus maar met enige regelmaat de bouten natrekken....
ben benieuwd naar jullie bout-ervaringen!
Frans
-
sjaak-dimphie
- Geregistreerd lid
Re: lostrillende wielbouten
Vraag is of dit bij stalen velgen is of bij alu velgen?
Bij 1 van mijn eerste Saab's 9000 trof ik op (=onder)de afdekking van het reservewiel een plastic plaatje dat bij alu velgen wielbouten met vast aangebrachte conische ringen toegepast dienden te worden.
Bij 1 van mijn eerste Saab's 9000 trof ik op (=onder)de afdekking van het reservewiel een plastic plaatje dat bij alu velgen wielbouten met vast aangebrachte conische ringen toegepast dienden te worden.
-
reiernumans
- Donateur (2x)

Re: lostrillende wielbouten
Ik heb dit weleens meegemaakt bij 9-3's en 9-5's, specifiek op de vooras. Ik zou alle wielboutgaten even schoonmaken met een tapje (M14x1,5), de boel weer monteren en op moment zetten (120Nm uit m'n hoofd bij de 9000) en kijken of het dan beter gaat. Bij de 9-3's en 9-5's komen de wielbouten niet helemaal tot het einde door de naaf heen, dus daar kan roestvorming ontstaan in het draad. Ik denk dat dit bij jouw 9000 ook gebeurt.
-
Doesbrand
- Geregistreerd lid
Re: lostrillende wielbouten
dank voor de snelle reacties. Het zijn alu velgen. Ik ga checken op roestvorming.
-
Carroda
- Geregistreerd lid
Re: lostrillende wielbouten
Ik zou ook de naaf en het raakvlak van de velg even goed schoon borstelen. Als hier een oxidelaagje tussen zit op het moment van aandraaien, kan deze onder het rijden verpulveren, en dan heb je ook meteen iets speling. (Fractie vsn een mm, maar dit is genoeg dat wielbouten dan niet meer op koppel aangehaald zitten.
-
jaap noord
- Geregistreerd lid
Re: lostrillende wielbouten
Zoals Sjaak al zei, controleer dan ook even als de wielbouten wel bij alu velgen horen.
-
Alex B
- Geregistreerd lid
Re: lostrillende wielbouten
Wat is het verschil tussen bouten voor aluvelgen en ''gewone''? Op de vorige 9000 had ik stalen velgen als winterwielen en die zaten met dezelfde bouten vast als de alu Aerovelgen. Nooit last van loskomen de bouten gehad.
Alex
Alex
-
reiernumans
- Donateur (2x)

Re: lostrillende wielbouten
Saab gebruikte voor zover ik weet gewoon dezelfde bouten, maar kan me voorstellen dat bij een aantal VAG producten er een verschil is aangezien de lichtmetalen velgen bolconische bouten gebruiken?
-
CBA
- Donateur (2x)

Re: lostrillende wielbouten
mijn ervaring, weliswaar bij vrachtwagen wielen,
als ze ooit eens veel te vast zijn aangedraaid is de "rek"eruit, blijven ze loslopen
oplossing: nieuwe wielbouten
als ze ooit eens veel te vast zijn aangedraaid is de "rek"eruit, blijven ze loslopen
oplossing: nieuwe wielbouten
-
jaap noord
- Geregistreerd lid
Re: lostrillende wielbouten
Saab heeft nooit "dezelfde" bouten gebruikt, je hebt bouten voor stalen velgen,alu velgen, én bouten die voor beide geschikt zijn.
-
Tjøørd
- Donateur (6x)

Re: lostrillende wielbouten
Als je nieuwe koopt, even het oude topic van Niels doorlezen en ze daarna niet zomaar willekeurig ergens bij de goedkoopste kopen.
-
verde900
- Donateur

Re: lostrillende wielbouten
De flensdikte van lichtmetaal is dikker dan van staal, daardoor zouden bouten kunnen verschillen van lengte
-
Alex B
- Geregistreerd lid
Re: lostrillende wielbouten
Hetgeen te zien is op de foto's van Thijs90.
Alex
Alex
-
gertram
- Donateur (3x)

Re: lostrillende wielbouten
Sterkte 8.8 zou ik niet als wielbouten willen monteren. Bij veel garages willen ze de bouten nog wel eens te vast zetten met een luchtsleutel, 8.8 zit dan zo over de rekgrens heen wat betekent dat ze onherstelbaar oprekken en treksterkte verliezen.
Ik heb een tijdje geleden flink gezocht naar bouten die wat langer zijn dan origineel en kwam op Febi Bilstein 10.9 uit https://www.winparts.nl/onderstel-aandr ... cificaties
Het is er nog niet van gekomen ze te monteren, vooral omdat ik een tap door de naven heen moet halen. Sleutelwijdte is helaas 17 i.p.v. 19 mm.
Ik heb een tijdje geleden flink gezocht naar bouten die wat langer zijn dan origineel en kwam op Febi Bilstein 10.9 uit https://www.winparts.nl/onderstel-aandr ... cificaties
Het is er nog niet van gekomen ze te monteren, vooral omdat ik een tap door de naven heen moet halen. Sleutelwijdte is helaas 17 i.p.v. 19 mm.

