Lekkende vloeistof onder de radiateur/oliekoeler

1984-1997
Plaats reactie
sev
Donateur
Donateur

Lekkende vloeistof onder de radiateur/oliekoeler

Bericht door sev » ma 18 apr, 2022 13:41

Ti's nog geen goed huwelijk met m'n nieuwe 9000 (1994, CDE). Ik wilde van het weekend naar Duitsland rijden, maar zag dat ik vloeistof lekte.

Ik had eerst het vermoeden dat het koelvloeistof was, omdat het lek bij de radiateur lijkt te zitten, maar die lijkt aardig op peil te blijven. Nu verdenk ik echter dat het lek bij de aansluiting van de slang van de versnellingsbak naar de oliekoeler(?) zit. Op onderstaande plaatje heb ik aangegeven waar de vloeistof uiteindelijk naar beneden drupt (alleen onder druk, als de auto aanstaat), de oorzaak zit waarschijnlijk bij een aansluiting achter de koeler:
PXL_20220410_150855832.MP.jpg
Simpelste oplossing zou natuurlijk zijn om gewoon even het oliepeil van de versnellingsbak te controleren, maar ik ben bang dat het einde van de peilstok een keer is afgebroken... Ik heb alleen de veer en volgens mij moet er aan het einde van de veer een peiler zitten met min/max? Zoals op onderstaande plaatje?:
s-l1600.jpg
De vloeistof is vrij dun (waterig) en olie-achtig van kleur (kan ook door het smeer komen waarlangs de vloeistof drupt). Zie ik mogelijk nog iets over het hoofd, of zou het idd de olie van de versnellingsbak kunnen zijn? Ik ben voornemen om naar de garage op 17km afstand te rijden, maar ik weet niet hoeveel vloeistof ik nog heb. Beetje vervelend zo...

Bedankt voor het meedenken!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

9000-95
Donateur
Donateur

Re: Lekkende vloeistof onder de radiateur/oliekoeler

Bericht door 9000-95 » ma 18 apr, 2022 14:45

De automaatbak olie wordt primair gekoeld in de grote radiateur waar ook het koelwater door stroomt, twee aansluitingen in de zij bak van de radiateur aan de passagiers kant. Optioneel is er dan nog een extra tweede luchtkoelertje wat er onder hangt, die zit hier ook en zie je zitten op de eerste foto. De twee zijn onder verbonden met een kort slangetje met twee banjo aansluitingen, te zien vanaf de motor ruimte. Dat slangetje wil wel eens gaan lekken, dikke kans dat dat het probleem is.
Op zich geen ramp, er zit 8 liter olie in de bak dus wat verlies is geen reden voor grote paniek zolang het geen liters zijn. Ik zou gewoon rustig gaan rijden. Als er echt teveel olie uit de bak verdwijnt verlies je langzaam de aandrijving en/of zal het schakel gedrag veranderen, maar ook dan zal er niet gelijk wat stuk gaan als je rustig rijdt.

Mocht het lastig zijn Saab slangen te krijgen, ga dan naar een bedrijf waar ze hydrauliek slangen maken, die maken zo een nieuwe voor je.

Je kan de extra koeler eventueel ook bypassen, maar dan moet je ook een slang tussen bak en radiateur aanpassen.

Die peilstok is wel een dingetje, je mist inderdaad het plastic deel(komt vaker voor) en da heb je echt nodig om de bak op niveau te kunnen vullen. Komt redelijk nauw.. Let erop dat je het goede nummer peilstok krijgt, er zit verschil in lengte bij de verschillende bouwjaren en uitvoeringen van de bak.

sev
Donateur
Donateur

Re: Lekkende vloeistof onder de radiateur/oliekoeler

Bericht door sev » ma 18 apr, 2022 20:38

Bedankt voor de verduidelijking en de geruststelling! Ik ga er woensdag weer mee aan de slag en hoop dan wat duidelijkheid te kunnen geven.

Plaats reactie