Snelheidsmeter en toerental

1984-1997
Plaats reactie
Bram TR
Geregistreerd lid

Snelheidsmeter en toerental

Bericht door Bram TR » wo 19 apr, 2023 15:35

Goedendag,

Ik had een vermoeden dat de snelheidsmeter niet helemaal waarheidsgetrouw z'n werk doet, en dat blijkt te kloppen: als hij 100 aangeeft rijd ik in werkelijkheid (volgens speedometer op foon) 110 km/u! Da's dus een afwijking naar 'de verkeerde kant'. Wat kan de oorzaak zijn? Is het een moegestreden snelheidsmeter, of kan het nog ergens anders aan liggen? Bandenmaat is overigens goed.
Tweede vraag: is het normaal dat het blok bij 110 km/u 3.000 toeren draait? (Het is een 2.0i zonder turbo, uit 1992.)

Dank, groet,
Bram

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: Snelheidsmeter en toerental

Bericht door Gele aero » wo 19 apr, 2023 15:44

Snelheid bij 3000tpm klopt wel bij een i-tje. Zie https://www.uksaabs.co.uk/UKS/viewtopic.php?f=2&t=77839
Afwijking is wel fors, zeker als er de goede maat banden onder zit (weet je 100% zeker?!). Wellicht ooit bakwissel geweest of andere tellerbak erin? Kan me voorstellen dat die met elkaar overeen moet komen, maar er zijn vast grotere kenners op het forum wat dit aangaat.
Overigens zou ik altijd een paar metingen doen met verschillende app's om het zeker te weten.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » wo 19 apr, 2023 16:38

De sensor op de bak levert bij alle uitvoeringen de zelfde 2458 pulsen per km, dus een verkeerde bak kan dit eigenlijk niet veroorzaken. Ik zou het in de tellerunit zoeken. Die is vast nog wel ergens te vinden.

En ja, helaas moet een i-tje flink toeren draaien. De turbo's hebben een veel langere eindoverbrenging.

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » wo 19 apr, 2023 16:54

Ik heb ook een 9000i. Die doet bij 110 ongeveer 2900/3000 rpm.

limburg
Geregistreerd lid

Bericht door limburg » wo 19 apr, 2023 18:56

Tellerafwijking gok ik op verkeerd teruggeplaatste naald als teller een keer vervangen/uit elkaar gehaald is.
Heb hetzelfde gehad, bij alle snelheden was de auto 12 km/h sneller dan meter aangaf. De snelheidsmeter in die auto is in het verleden vervangen (opmerking in boekje) en ik denk dat de naald niet in de juiste positie was teruggeplaatst.

Ik heb de naald losgehaald en gecorrigeerd teruggeplaats (op de gok). Meter is nu erg accuraat 100 = 100 km/h, veel beter dan eerst maar nog steeds oppassen ivm bekeuringen als je een afwijking naar beneden gewend bent.

Bram TR
Geregistreerd lid

Bericht door Bram TR » wo 19 apr, 2023 19:12

Ok, dank voor jullie input. Toeren is dus kwestie van wennen (maar 120 zal ik niet snel gaan rijden!), en die afwijking laat ik maar even voor wat-ie is. Banden zijn erg oud (2x 11 jaar en 2x 12 jaar) en zal ik een keer vervangen, want dat gaat zeker merkbaar zijn - maar niet qua snelheidsmeting, want ze zijn echt van de goede afmeting :wink:
(Vorige eigenaar heeft er in 10 jaar tijd 8500 km mee gereden :? maar dat terzijde.)

Zomaar even een fotootje, voor het leuke 8)
Afbeelding

Rik H.
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Rik H. » wo 19 apr, 2023 19:22

Mooie 9000 Bram!
En met een i’tje is het erg lekker en comfortabel toeren.

Doesbrand
Geregistreerd lid

Bericht door Doesbrand » wo 19 apr, 2023 23:44

Bij mijn 2.3 LPT Anniversery automaat is de afwijking een luttele 2%, en dan naar de verkeersboeteveilige kant (100 = 98 volgens Waze). En dan zoem je met ca 2300 toeren. Nog niet heel weinig, maar de motor zingt dan wel op een fijne toonhoogte.

Plaats reactie