9000 turbo stottert

1984-1997
Plaats reactie
Powerbak
Geregistreerd lid

9000 turbo stottert

Bericht door Powerbak » do 15 jun, 2023 12:00

Begin dit jaar ben ik in het bezit gekomen van een Saab 9000 turbo uit 1985 met een motor van 1989 die lang heeft stilgestaan.

Bij aanschaf zat er troep in de benzinetank door de oude brandstofpomp. Voordat ik de auto überhaupt heb gestart, heb ik de complete brandstoftank schoongemaakt en de brandstofpomp vervangen.

Bij de eerste rit begon de auto na 200 km enorm te stotteren. Dit leek uiteindelijk de bobine te zijn. Deze heb ik vervangen voor een goed exemplaar uit een andere auto. Vervolgens is die minder gaan stotteren, maar na verloop der tijd komt het langzaam terug.

Verder heb ik vervangen:
- Bougies (BCP7EVX)
- Bougiekabels
- Rotor
- Verdelerkap
- Brandstoffilter
- Dump valve
- APC klep
- APC unit

Dit heb ik gedaan omdat de auto na het vervangen van de bobine nog steeds niet goed bleef lopen. Tijdens die eerste rit viel me al op dat hij niet bijzonder snel is. (Moest m’n best doen een 8 klepper injectie bij te houden). Ook leek die bij constante snelheid iets te hikken, wat ik allemaal afschoof op het lange stilstaan. Bij het later aansluiten van de turbodrukmeter bleek deze maar tot ongeveer ½ geel te gaan, basisdruk dus. Daarnaast stottert hij flink bij 2000 toeren en bij rijden op constante snelheid. Dit is soms zo erg dat ik kort terug moet schakelen, wat het rijcomfort natuurlijk niet ten goede komt.

De turbo hebben we optisch gecontroleerd. Deze lijkt goed. Hij heeft amper speling en op wat vettigheid na is er geen olie aanwezig in het inlaattraject.

Ondertussen ben ik door mijn ideeën heen wat deze twee mankementen kan veroorzaken. We hebben de vacuümslangen bekeken en onder de motorkap is er niets op te merken. Ook hebben we nog kort met afgekoppelde APC unit gereden, maar het stotteren bleef.

Heeft iemand enig idee wat nog meer dit stotteren en de basisdruk zou kunnen veroorzaken?

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: 9000 turbo stottert

Bericht door Saapie » do 15 jun, 2023 12:51

LMM en ECU al een keer gewisseld? En staat de ontsteking goed?! Alle vacuum slangen langsgelopen? Benzinepomp en filter gecontroleerd? Benzinedrukregelaar is goed?

Ik heb veel onderdelen liggen voor vroege 9000s Dus PB maar als je iets zoekt.

Ewout
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Ewout » do 15 jun, 2023 13:17

Wellicht nogmaals de DI-cassette?

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » do 15 jun, 2023 13:32

Vacuum/luchtlek klinkt logisch, maar heb je dus al gecheckt. Alle slangen zitten wel goed vast (intercooler etc)?
Er zit wel een rode DI-cassette op? Zag er laatste ook weer een 9000 te koop staan met zwarte DI en daar gaan ze zeker niet beter van lopen.

En het zal het verschil niet zijn, maar moet in de 9000 ook niet de ngk bcpr7es ipv de versie die je nu hebt? Je hebt met DI toch ontstoorde (R) bougies hebben?

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » do 15 jun, 2023 14:56

Zit denk ik geen di op. Dat was pas na 1989. Tenzij ze ook de kabelboom compleet hebben veranderd

vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door vel0city » do 15 jun, 2023 15:08

Ik zie in de OP het woord rotor en verdeler voorbij komen, d'r zal dus geen DI op zitten.

Ik zou zeker kijken of de ontsteking wel goed op tijd staat met een stroboscoop (en afgekoppelde vacuümvervroeger), deze symptomen klinken als een ontstekingsprobleem. De basisdruk uit de APC krijg je waarschijnlijk omdat die allemaal halfbakken ontbrandingen ziet met de klopsensor en het daardoor niet veilig vindt om meer druk te geven.

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » do 15 jun, 2023 15:08

My bad, te snel gelezen. Bougiekabels en rotor zijn al vervangen, dus kan geen di hebben idd.

Powerbak
Geregistreerd lid

Bericht door Powerbak » do 15 jun, 2023 15:22

Het gaat inderdaad om een auto zonder DI.
Saapie schreef:
do 15 jun, 2023 12:51
LMM en ECU al een keer gewisseld? En staat de ontsteking goed?! Alle vacuum slangen langsgelopen? Benzinepomp en filter gecontroleerd? Benzinedrukregelaar is goed?
LMM heb ik nog niet gewisseld, wel stekker afgekoppeld en ging daarbij slechter lopen. ECU heb ik nog geen vervanger voor. Benzinefilter heb ik vervangen, pomp nog niet gecontroleerd. En hoe kan ik de benzinedrukregelaar controleren?
vel0city schreef:
do 15 jun, 2023 15:08
Ik zou zeker kijken of de ontsteking wel goed op tijd staat met een stroboscoop (en afgekoppelde vacuümvervroeger), deze symptomen klinken als een ontstekingsprobleem.
Ik heb speciaal voor deze een stroboscoop gekocht en hij staat nu met afgekoppelde vacuümvervroeger op 16 graden stationair.
De basisdruk uit de APC krijg je waarschijnlijk omdat die allemaal halfbakken ontbrandingen ziet met de klopsensor en het daardoor niet veilig vindt om meer druk te geven.
Dit dachten we inderdaad ook en hebben daarom even met afgekoppelde APC op basisdruk gereden. Alleen blijft het extreme stotteren bij 2000 toeren en wat subtieler stotteren bij constante snelheid wel aanwezig.

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » do 15 jun, 2023 15:43

Ik denk LMM of ECU. FPR kan je even vacuumslag los maken zodat ie rijk gaat lopen.

Ewout
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Ewout » do 15 jun, 2023 18:40

Powerbak schreef:
do 15 jun, 2023 15:22
Het gaat inderdaad om een auto zonder DI.
Ah ja, de hooikoorts neemt het af en toe over van me. ;-(+

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » do 15 jun, 2023 20:32

He Ewout, ik hoorde dat jouw 2.3s ook roeispanen hebben….hihihi…

Ewout
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Ewout » do 15 jun, 2023 21:16

Ik reageer later, ben nu druk in de stallen met 420 paarden te eten geven en 1.680 hoefijzers controleren... [sorry, terug naar het topic]

Plaats reactie