De Japanner (2.3T, '94 Griffin)

1984-1997
Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Re: De Japanner (2.3T, '94 Griffin)

Bericht door Style&Co » do 08 jun, 2023 8:35

gimli schreef:
do 08 jun, 2023 0:52
- Toen duidelijk werd dat de importeur in de VS geen 400 "Griffins" kon verkopen, werden de stickers op alle "Griffins" geplakt en aan de respectievelijke importeurs geleverd.

Dus theoretisch behoren alleen de 400 Griffins van MY 1992 tot de "exclusieve" (eerste) "Griffin Edition". In de praktijk denk ik echter dat het onzin is om ze te onderscheiden van de latere Griffins van modeljaar 93 en 94, ook al verschillen ze misschien door de handgeschakelde versnellingsbak en andere kleur.
Interessante info Gimli!

Ik vond 400 al een hoog aantal, ondanks dat USA een grote markt is. Welke kleur had het niet verkochte restant? Altijd eucalyptus groen of konden de andere importeurs nog een andere kleur kiezen? Gezien de specs was de Griffin_Edition gelijk aan de Europese Royal Griffin (oa Airco voor en achter)... wellicht is die naam bedacht voor de niet in Amerika verkochte Griffin_Editions

lennardbijker
Donateur
Donateur

Bericht door lennardbijker » do 08 jun, 2023 10:13

Bedankt voor de info Gimli, weer wat leuke dingen geleerd. 8)

gimli
Geregistreerd lid

Bericht door gimli » do 08 jun, 2023 10:30

Ik herinner me de passage over de 400 Griffioenen die oorspronkelijk voor de VS bestemd waren en de achtergrond van het gesprek met de getuige uit die tijd. Hij wist dit op zijn beurt weer van zijn baas, die destijds waarschijnlijk was uitgenodigd om de fabriek te bezoeken.

Als ik het goed begrijp, was de enige beschikbare kleur in MY 1992 eucalyptusgroen. En pas met de introductie van de Griffin-uitrusting als hoogste uitrustingsklasse voor de Sedans vanaf modeljaar 1993 waren ook andere exterieurkleuren mogelijk.

Mijn persoonlijke indruk van vele jaren omgaan met de 9000 wat betreft de markt in Duitsland:
De CD Griffin speelde geen rol in zijn tijd en was niet meer van deze tijd in Duitsland.
Saab-kopers in Duitsland waren veel meer geïnteresseerd in de nieuwe CS. En degenen die het topmodel wilden en bereid waren om zoveel geld uit te geven aan een Saab in plaats van een Mercedes of BMW, kochten een "Saab 9000 CS 2.3 16 S" of (nog waarschijnlijker) wachtten op de nieuwe 9000 Aero, waarover al sinds 1991 geruchten de ronde deden.

Persoonlijk ken ik geen enkele Saab 9000 Griffin met de 2.3 FPT die oorspronkelijk in Duitsland is geleverd. Maar dat zegt niets, en ik ga op zoek naar iemand.

De "Royal Griffin" ken ik ook niet.
Of bedoel je de "Royal Viking"?

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » do 08 jun, 2023 17:41

gimli schreef:
do 08 jun, 2023 10:30
De "Royal Griffin" ken ik ook niet.
Of bedoel je de "Royal Viking"?
nee ik bedoel de Royal Griffin. Bij de volle Griffins waren er nog een paar opties aan te vinken. Bij een Royal Griffin zat alles er 'standaard' erop. Voller kon niet

Doesbrand
Geregistreerd lid

Bericht door Doesbrand » vr 09 jun, 2023 0:16

in zo'n mooi interieur maakt een 'period' autoradio het natuurlijk helemaal af. Ik heb een paar weken geleden een Blaupunkt Frankfurt DAB+ radio gekocht. Volkomen overbodige uitgave, maar het is wel echt heel fraai: design / layout rechtstreeks overgenomen van het jaren '90 model, maar met moderne techniek (AUX ingang, SD kaart lezer, USB, DAB+ radio) en de kleur van het display / verlichting van de knoppen kun je heel precies laten matchen met het groen van onze 9000 dashboard verlichting. Oh ja, het geluid is ook gewoon bovengemiddeld goed.

En wist ik nou maar hoe je een afbeelding in een bericht kon plakken. URL naar de afbeelding... huh...

Frans

sev
Donateur
Donateur

Bericht door sev » wo 21 jun, 2023 15:05

Wat een boel informatie over de Griffins, super interessant! Ik was ff een tijdje afwezig, maar ik ga dit zeker allemaal nog eens goed nalezen en verder op induiken, leuk!

@Style, die van jou ziet er ook wel pico bello uit zeg! Die zilveren raamlijsten maken het op dit model ook wel heel erg af, die mis ik stiekem toch wel een beetje, ondanks dat ik alles graag zo veel mogelijk origineel wil houden. Is daar nog een beetje aan te komen, of is dat vrij generiek te halen bij een beetje een oldtimer zaak?

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » wo 21 jun, 2023 15:23

sev schreef:
wo 21 jun, 2023 15:05

Die zilveren raamlijsten maken het op dit model ook wel heel erg af, die mis ik stiekem toch wel een beetje
Grappig... die wil ik binnenkort juist matzwart maken zoals dat hoorde bij de topuitvoeringen van de CD met airflow. Mijn 9000 CD was oorspronkelijk een een standaard Griffin zonder airflow dus met zilveren lijsten

Plaats reactie