Bumpers demonteren en herspuiten

1984-1997
Plaats reactie
Yuri_Peter
Geregistreerd lid

Bumpers demonteren en herspuiten

Bericht door Yuri_Peter » ma 03 jul, 2023 10:58

Hallo allemaal,

De vernislaag bovenop beide bumpers begint af te bladderen dus ik zou deze graag herspuiten.
Om overal goed bij te kunnen zou ik hiervoor graag de bumpers demonteren. Er staat een beschrijving voor demontage in het Haynes werkplaatboek, maar deze is nogal beknopt.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik zal even beschrijven hoe ik graag te werk wil gaan. Misschien heeft iemand nog verdere tips.

Aangezien het probleem zich enkel bovenop de bumpers voordoet, dus boven de zwarte strip, was ik van plan enkel de bovenkanten te herspuiten. De zwarte strip wil ik dan afplakken met fine line tape en de onderkant van de bumpers inpakken met krantenpapier. Ik ben bang dat ik de strip verniel als ik deze probeer te verwijderen. Het is intussen ook allemaal bijna 30 jaar oud.
De onderkant van de bumpers zien er nog uit als nieuw. Hier kan ook weinig zon of regen bij.

De bodycolor is 242 (Rubin Red metallic) en blijkbaar niet meer te krijgen hier.
Zo meteen heb ik een afspraak voor een kleurmeting van mijn auto, dus het kleurverschil zal miniem zijn.

Dus, bumpers demonteren, afplakken, schuren/slissen, spuiten met primer filler, lichtjes schuren met fijn papier, 2 x lakken, 2 x hoogglans vernis.

Iemand nog een tip?

Alvast bedankt!

Roel95
Geregistreerd lid

Re: Bumpers demonteren en herspuiten

Bericht door Roel95 » ma 03 jul, 2023 16:02

242 kun je bestellen bij CROP....

Roel95
Geregistreerd lid

Bericht door Roel95 » ma 03 jul, 2023 21:30

...en gebruik voor de vernis een 2 componenten variant, ook verkrijgbaar in spuitbussen.

Wanneer je onverhoopt door de oude lak heen schuurt, zet op die plek(ken) een primer voor kunststoffen.

En: ventilatie natuurlijk icm halfgelaatsmaker

Yuri_Peter
Geregistreerd lid

Bericht door Yuri_Peter » di 04 jul, 2023 22:34

Bedankt Roel95!

Ja, dat heb ik allemaal. Dat de kleur nog te krijgen was bij Crop wist ik niet.

Ik heb inmiddels een kleurmeting laten uitvoeren bij mijn auto en de verf laten mengen. Het resultaat hiervan zal waarschijnlijk dichter in de buurt komen van de huidige kleur dan een nieuwe bus van de originele kleur na bijna 30 jaar :wink:

Plaats reactie