Kachelweerstand

1984-1997
Plaats reactie
Bram TR
Geregistreerd lid

Kachelweerstand

Bericht door Bram TR » za 29 jul, 2023 15:46

Goeiedag!
Ik heb via de zoekfunctie een en ander gevonden, maar toch kom ik er niet uit. Mijn blower doet alleen standje 4, dus ik dacht (gezien andere forummeldingen): de kachelweerstand. Ik zag een item met foto (viewtopic.php?f=6&t=170036&p=1961117&hi ... d#p1961117) waarvan ik hoopte dat die mij verder zou helpen, maar helaas.
Het betreft een 2.0i CS uit 1992, met (overigens niet-functionerende) airco. Op de plek waar ‘de ander’ de weerstand had zitten, zit bij mij een vlak, maagdelijk stukje behuizing; twee voorgestanste gaatjes, en verder niks.
Nu is mijn vraag: waar ga ik MIJN kachelweerstand vinden? 😕

Afbeelding

9000-95
Donateur
Donateur

Re: Kachelweerstand

Bericht door 9000-95 » za 29 jul, 2023 16:33

De oudere 9000's hebben nog een dikke vermogensweerstand met aftakkingen, ipv de elektronische regelaar. Waar die precies ook weer zit heb ik zo niet voor de geest, maar ongetwijfeld steekt het ding ergens in het kachelhuis omdat het z'n warmte ergens kwijt moet. Zit hij niet in de buurt van de connector van de ventilatiemotor?
Anders komt er hopelijk nog wel iemand met meer verstand van de oudere types...

Bram TR
Geregistreerd lid

Bericht door Bram TR » za 29 jul, 2023 17:02

Dank voor het meedenken. Ik heb een werkplaatshandboek, maar ook dat biedt geen soelaas.

Rik H.
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Rik H. » zo 30 jul, 2023 1:08

Als de ventilatie gecombineerd is met een handbediende airco, dan zit er inderdaad een dikke vermogensweerstand bij de ventilator op jouw foto. Volgens mij zie de weerstand nog net heel vaag rechtsonder op jouw foto staan (die twee vage witte parallelle streepjes)
Als je de stekker eraf frummelt, kun je de weerstand uit de behuizing wippen.

Deze weerstanden zijn nog te koop voor 100 plus euro.
Nou zie ik wel dat deze weerstanden weer gebruikt worden in de 9000 vanaf 1995, ik heb deze ooit vervangen in mij ex 9000 uit 1997, dus mogelijk gaat mijn verhaal niet op voor jouw 9000 uit 1992.

Afbeelding

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » zo 30 jul, 2023 8:19

Dat cilindertje met dat paarse hoedje is een thermische zekering. Dikke kans dat die door is, zou je kunnen doorpiepen en repareren dus. Die dingen kosten een paar procent van de nieuwprijs van dat ding. Wel de goede temperatuur waarde bestellen, staat een getal op dat aangeeft bij welke temperatuur hij doorslaat. Als het inderdaad de zekering is dan ook even de ventilatie motor controleren op zwaar draaien, kans is aanwezig dat die de oorzaak was en dan moet je dat eerst oplossen.

voodoo
Geregistreerd lid

Bericht door voodoo » zo 30 jul, 2023 9:19

En het vervangen van die ventilator is een leuk klusje..... ;-|+

Bram TR
Geregistreerd lid

Bericht door Bram TR » zo 30 jul, 2023 12:05

Ventilator maakte wel piepende geluidjes voordat e.e.a. de geest gaf, dus best kans dat de ventilator het leven te zwaar vond. Maar eerst de weerstand: ik heb een vooroorlogs type! 😃 Bij demonteren helaas een stukje afgebroken, maar soit. Nummertjes 1 t/m 4, een beetje zwartheid van ouderdom, maar niet direct tekenen van schade. Of kan dat evengoed wel het geval zijn?

Afbeelding

Afbeelding

rademaker
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door rademaker » zo 30 jul, 2023 12:42

Ik heb vooroorlogse en naoorlogse weerstanden liggen, alsmede vrijwel geruisloos lopende en hevige wind veroorzakende kachelventilatoren. Categorie: used. Dus stuur bij interesse maar een pb.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » zo 30 jul, 2023 12:59

Pak een multimeter, zet die op het laagste weerstand bereik en meet de verschillende componenten door. Ik zie drie draad weerstanden, die zullen ergens in het 0-5 ohm bereik horen te zitten. En wederom een thermische zekering, die moet nul ohm meten. Is er iets wat oneindig meet, dan is het stuk en zou ik het aanbod van Rademaker overwegen :)

Bram TR
Geregistreerd lid

Bericht door Bram TR » zo 30 jul, 2023 17:14

Ik ben best handig, maar als het op elektra en aanverwante dingen uitkomt lijk ik echt uit een ei te komen :? Ik heb aldus heer Rademaker een pb gestuurd :wink:

Iets anders - maar daar moet ik misschien een nieuw topic voor openen: mijn dimlichten werken soms niet meer. En soms wel. Maar soms dan ook weer niet. Tot het moment dat ze het weer wel doen. Oftewel: geen peil op te trekken. Nu ben ik (zoals hierboven gezegd) een ei op elektragebied. Kan iemand mij desondanks toch op een nuttig spoor zetten? Zekering is het dus niet, en een relais zal toch ook óf heel zijn óf stuk - nietwaar?

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » zo 30 jul, 2023 18:33

Bijna altijd het lamp relais, dat grote brede rode relais. De soldeerverbindingen tussen de connector en de print gaan los zitten. Ook te zien als je het kapje eraf pakt. Wiebel eens aan het relais met licht aan, gaat de boel knipperen dan heb je je diagnose.
Oplossing is open maken en de aansluitingen op de print opnieuw doorsolderen of een ander exemplaar zoeken. De eerste methode is iets zekerder, ze krijgen dit euvel allemaal dus tweedehands is altijd een beetje de gok. Maar waarschijnlijk kan ook hier Rademaker wel iets betekenen...

Heel soms gaat het oranje relais ernaast op dezelfde manier stuk, zelfde werkwijze en oplossing.

(Ik ga nu haast wachten op een vervolgvraag over een niet werkende centrale vergrendeling :mrgreen: )

Bram TR
Geregistreerd lid

Bericht door Bram TR » zo 30 jul, 2023 19:03

Dank voor je reactie, 9000-95! Ik heb Rademaker inmiddels gecontacteerd en ga op inkoop bij hem, ook voor het relais.
En v.w.b. de centrale vergrendeling 😄 die heb ik al gehad! D.w.z. de zekering bleek na aankoop stuk, waarna zowel de cv als de achterklepknop-in-de-deur faalden. Ach ja, na 31 jaar mag ze her en der wel wat steekjes laten vallen 😇

Plaats reactie