Oliekoeler leidingen motorolie

1984-1997
Plaats reactie
gertram
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Oliekoeler leidingen motorolie

Bericht door gertram » zo 27 aug, 2023 17:50

Heb niet goed opgelet bij demontage en kom er niet helemaal met zekerheid uit. Volgens mij moet de slang aan de onderste oliekoeler aansluiting op de passagierskant van het oliefilterhuis. Is dat correct?
Tweede vraag: Deze leiding wordt afgesloten door de oliethermostaat lees ik, aan de andere kant zit het oliefilter. Op beide blokken die ik hier heb staan gaat de thermostaat lang niet helemaal dicht, ik kan nog makkelijk door de slang blazen. Kan iemand zeggen of dit normaal is?

9000-95
Donateur
Donateur

Re: Oliekoeler leidingen motorolie

Bericht door 9000-95 » zo 27 aug, 2023 18:49

Plaatje uit de epc https://webautocats.com/epc/saab/sbb/02-29726/1920/

Afbeelding

Of de thermostaat 100% moet afdichten durf ik niet te zeggen. Lijkt me niet echt noodzakelijk. Maar je kan hem zo testen, elementje eruit halen en verwarmen. Pinnetje zie je dan naar buiten komen als het goed is. Moet je daarna met de hand even terugduwen, in ingebouwde toestand doet de veer dat.

gertram
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door gertram » zo 27 aug, 2023 19:33

Dank voor je antwoord. Plaatje had ik ook gevonden maar vind ik eerlijk gezegd niet helemaal duidelijk. Ik heb twee sets leidingen, beide hebben de beugel op de lange leiding en op dit plaatje zit hij op de korte. Op het plaatje zitten de aansluitingen op het oliefilterhuis boven elkaar, in werkelijkheid zitten ze schuin, de passagierskant zit wel hoger dan de bestuurderskant.
Omdat ik op https://www.saabcentral.com/threads/coo ... ne.619169/ las dat de toevoer van de oliekoeler onderaan de koeler zit en deze leiding aan de thermostaat kant zit lijkt het me logisch dat de toevoerleiding = korte leiding op de aansluiting komt die in het verlengde van de plunjer van de thermostaat zit.
Dat is echter juist niet hoe het EPC plaatje het aangeeft.
Uit het genoemde Saabscene draadje
Afbeelding

Afbeelding

Ik kan zelf op het moment even geen foto's plaatsen omdat ik mijn website moet omzetten naar https.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » zo 27 aug, 2023 20:51

Plaatje uit de epc is voor de laatste serie turbo's, dus my94-98. Omdat de 9000 uit je onderschrift uit 95 is was ik daar van uitgegaan, maar wellicht is het blok dat je nu inbouwt ouder, weet je daar iets van? Of je slangen set is ouder.

Er zijn verschillende versies geweest door de jaren. De 94-98 turbo's hebben het oliefilter parallel aan het blok, wijst dan naar de bestuurderszijde. Bij de oude b202's wijst het omlaag. De eerste b234's hadden het oliefilter haaks op het blok, dus naar voren wijzend, met een los watergekoeld koelertje onder het filter.

Misschien kan je een onderdeel nummer vinden op het oliefilter huis? In elk geval moet je een slangen set hebben die past bij het oliefilter huis dat er op het blok zit.

Bijgaand een plaatje van hoe het zit bij mijn my97 b234 turbo.

Afbeelding

gertram
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door gertram » di 29 aug, 2023 9:27

Dat was de foto die ik nodig had, daarmee ook duidelijk dat de twee uitstekende lipjes aan de beugel van de lange leiding een functie hebben, ze steken om de waterpompsteun. Korte leiding gaat zoals ik dacht aan de passagierskant.
Ik heb mijn thermostaat ook even getest op de werkbank met een verfbrander op 200 graden er naast, functioneert zoals je meldde.Weer indrukken van het pinnetje ging erg zwaar. Ik heb dit in een machinebankklem gedaan met flink wat tussenpozen. Vervolgens terug gestoken en je kon zien dat de toevoerleiding naar de oliekoeler geblokkeerd werd.
Dank voor de hulp.

Plaats reactie