Bericht
door Style&Co » di 12 sep, 2023 19:17
tsja... de 9000 2.3 Turbo van 1991... wat moeten we daar nou es van zeggen?
Laat ik maar eens beginnen met een dappere stelling: het is een van de zeldzaamste Saabs qua model+uitvoering die je maar kunt voorstellen. De vroege CD zalmneus (vanaf 1988) op een 9000 CC was alleen in 1991 leverbaar, een paar landen daargelaten waar ie ook in 1992 naast de 9000 CS geleverd werd. Naar schatting zijn er in totaal zo'n 25.000 stuks van geproduceerd met alle motorisaties en transmissies die toen beschikbaar waren. Dat jaar werd de 2.3 Turbomotor geïntroduceerd. Het fameuze B234 blok was naar verluid een van de duurste blokken om te produceren in automotiveland. En terugkijkend ook een erg sterk blok dat grote vermogens aan kon, ook bij hoge kmstanden. En een krachtig (en dus snel) blok... het was dat blok die een 9000 sneller maakte in een sprint van 60-120 km/u dan een Ferrari Testarossa (en nog wat andere sportwagens). Saab heeft altijd gehamerd op veiligheid (terecht punt) maar ze hadden vele malen meer moeten hameren op hun prestaties en betrouwbaarheid. Gemiste kans
Ergo... een MY91 9000 CC met 2.3 Turbo blok is een zeldzaamheid... ik schat niet veel meer dan 2500 stuks ooit gebouwd (handbak én automaat). En velen zijn alweer gesloopt, bv door het TCS probleem, roest, schades of tijdelijke regelingen zoals de slooppremie destijds in NL (waar mijn eerste 9000 CC 2.3T geëindigd is).
Waarschijnlijk waren ze allemaal goed uitgerust met CC, ACC, ABS, elektrische ramen en spiegels maar met een beetje geluk ook met een schuifdak, elektrische stoelen, 16 inch aero's en Saab audio. En voor de sportievelingen toen of nu... de airflow bodykit al dan niet afgetopt met een bridgespoiler op de achterklep. De versies met handbak waren het snelste maar die met automaat zijn ook niet te versmaden (geen vergelijk met de automaatbak in de c900, vele malen beter)
Hou me ten goede maar volgens mij zijn er in Nederland maar een handvol (letterlijk) van overgebleven (met 2.3 turbo welteverstaan). Van de ook zeldzame Saab modellen Sonett, 90, 9-7X, 9-4X etc. staan er nog veel meer in NL geregistreerd. En als we kijken naar speciale Saab uitvoeringen... de 9000 CC 2.3T is in Nederland (en daarbuiten) zeldzamer dan een Sonett 2 & 3, 99 Turbo 1 & 2, 900 GT, 9000 CS Aero, 9-3 Viggen en de 9-3 Turbo X
Wat deze voor mij persoonlijk de mooiste 9000 ooit maakt is de typische CC kont (hatchback edoch sportief en zo ontzettend 80's) icm de zalmneus die ontzettend goed bij de 900 zalmneuzen -87-93 paste... Wat een harmonieuze Saab modellenfamilie in die dagen! Klassieke Saablooks met in geval van de 2.3 Turbomotor nog steeds moderne prestaties gekoppeld aan comfort en veiligheid.
live your dreams