1991 Car and Driver: de nieuwe 9000 2.3 Turbo

1984-1997
Gebruikersavatar
Ewout
Donateur 2014 + 2015 + 2016
Donateur 2014 + 2015 + 2016
Berichten: 11019
Lid geworden op: do 19 apr, 2007 20:45
Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Contacteer:

Re: 1991 Car and Driver: de nieuwe 9000 2.3 Turbo

Bericht door Ewout » zo 17 jan, 2021 11:04

Tjøørd schreef:
zo 17 jan, 2021 10:59
Jawel, al was die combinatie er maar 1 jaar volgens mij.
Maus71 heeft er zelf een (dus ik ben benieuwd wat hij bedoelt :-S+ )
2009 9-5 aero sedan 260/350
1992 900 s 145/205
1991 9000 2.3 turbo s cc 200/300
1991 9000 2.3 turbo e cc 220/334
1980 900 turbo 3 145/235


fabulousflatnose.com
saab900cdregister.com

Gebruikersavatar
Maus71
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 2794
Lid geworden op: zo 02 mei, 2010 21:04
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Contacteer:

Re: 1991 Car and Driver: de nieuwe 9000 2.3 Turbo

Bericht door Maus71 » zo 17 jan, 2021 11:29

[]Wij hebben er 1......... mooi modelletje.
Laatst gewijzigd door Injectie op di 19 jan, 2021 7:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd
Saab 99T CC 1978 under construction.
Saab Cabriolet 2004 Aero Zwart.
Saab Cabrio Steilneus 1986 Zilver.
Saab 900 T16S 1987 Bronze
Saab 9000 Turbo S 1991 Zwart
Saab Sonett II V4
Saab Sonett III V4

Gebruikersavatar
peterhelm
Geregistreerd lid
Berichten: 678
Lid geworden op: ma 02 okt, 2006 18:53
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: 1991 Car and Driver: de nieuwe 9000 2.3 Turbo

Bericht door peterhelm » di 12 sep, 2023 10:54

Fantastische plaatjes ook. Heb de hoge foto van die rode turbo als achtergrond van mijn phone.

Ooit toen mijn 90 bij Peddemors in Huissen in onderhoud was kreeg ik zo'n 9000 2.3i mee als leenauto. Nooit meer in een auto gereden die zo lekker reed.
Saab 900i 16v '89

Der er ikke dårlig vær bare dårlig klær!

Gebruikersavatar
Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Berichten: 15305
Lid geworden op: ma 15 sep, 2003 16:29
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: 1991 Car and Driver: de nieuwe 9000 2.3 Turbo

Bericht door Style&Co » di 12 sep, 2023 19:17

tsja... de 9000 2.3 Turbo van 1991... wat moeten we daar nou es van zeggen?

Laat ik maar eens beginnen met een dappere stelling: het is een van de zeldzaamste Saabs qua model+uitvoering die je maar kunt voorstellen. De vroege CD zalmneus (vanaf 1988) op een 9000 CC was alleen in 1991 leverbaar, een paar landen daargelaten waar ie ook in 1992 naast de 9000 CS geleverd werd. Naar schatting zijn er in totaal zo'n 25.000 stuks van geproduceerd met alle motorisaties en transmissies die toen beschikbaar waren. Dat jaar werd de 2.3 Turbomotor geïntroduceerd. Het fameuze B234 blok was naar verluid een van de duurste blokken om te produceren in automotiveland. En terugkijkend ook een erg sterk blok dat grote vermogens aan kon, ook bij hoge kmstanden. En een krachtig (en dus snel) blok... het was dat blok die een 9000 sneller maakte in een sprint van 60-120 km/u dan een Ferrari Testarossa (en nog wat andere sportwagens). Saab heeft altijd gehamerd op veiligheid (terecht punt) maar ze hadden vele malen meer moeten hameren op hun prestaties en betrouwbaarheid. Gemiste kans

Ergo... een MY91 9000 CC met 2.3 Turbo blok is een zeldzaamheid... ik schat niet veel meer dan 2500 stuks ooit gebouwd (handbak én automaat). En velen zijn alweer gesloopt, bv door het TCS probleem, roest, schades of tijdelijke regelingen zoals de slooppremie destijds in NL (waar mijn eerste 9000 CC 2.3T geëindigd is).
Waarschijnlijk waren ze allemaal goed uitgerust met CC, ACC, ABS, elektrische ramen en spiegels maar met een beetje geluk ook met een schuifdak, elektrische stoelen, 16 inch aero's en Saab audio. En voor de sportievelingen toen of nu... de airflow bodykit al dan niet afgetopt met een bridgespoiler op de achterklep. De versies met handbak waren het snelste maar die met automaat zijn ook niet te versmaden (geen vergelijk met de automaatbak in de c900, vele malen beter)

Hou me ten goede maar volgens mij zijn er in Nederland maar een handvol (letterlijk) van overgebleven (met 2.3 turbo welteverstaan). Van de ook zeldzame Saab modellen Sonett, 90, 9-7X, 9-4X etc. staan er nog veel meer in NL geregistreerd. En als we kijken naar speciale Saab uitvoeringen... de 9000 CC 2.3T is in Nederland (en daarbuiten) zeldzamer dan een Sonett 2 & 3, 99 Turbo 1 & 2, 900 GT, 9000 CS Aero, 9-3 Viggen en de 9-3 Turbo X

Wat deze voor mij persoonlijk de mooiste 9000 ooit maakt is de typische CC kont (hatchback edoch sportief en zo ontzettend 80's) icm de zalmneus die ontzettend goed bij de 900 zalmneuzen -87-93 paste... Wat een harmonieuze Saab modellenfamilie in die dagen! Klassieke Saablooks met in geval van de 2.3 Turbomotor nog steeds moderne prestaties gekoppeld aan comfort en veiligheid.
live your dreams

Gebruikersavatar
Doesbrand
Geregistreerd lid
Berichten: 68
Lid geworden op: za 12 dec, 2020 8:38
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: 1991 Car and Driver: de nieuwe 9000 2.3 Turbo

Bericht door Doesbrand » za 16 sep, 2023 19:51

Ewout schreef:
zo 17 jan, 2021 10:56
Dan moet je eens een dagje in het Gooi gaan kijken. :wink:
briljante reactie :D :D

Plaats reactie