scheurtje in uitlaatspruitstuk

1984-1997
Plaats reactie
Onsjos
Geregistreerd lid

scheurtje in uitlaatspruitstuk

Bericht door Onsjos » zo 24 dec, 2023 11:00

Ben al een paar dagen aan het proberen om een lambda storing (6x check engine) op te lossen.
Diverse zaken vervangen; lambda sonde, di cassette, bougies, slangetjes nagekeken. Uiteraard min kabel los gehad. Maar geen gunstig resultaat, na een kleinstukje rijden begint het check engine spook zijn kop weer op te steken.
Zag ik net een heel klein scheurtje in het uitlaatspruitstuk, zou dat de oorzaak zijn van het probleem?
Alvast bedankt voor de reacties.
Jan

9000-95
Donateur
Donateur

Re: scheurtje in uitlaatspruitstuk

Bericht door 9000-95 » zo 24 dec, 2023 12:24

Dat kan zeker de oorzaak zijn. Voel/ruik je ook uitlaatgas daar?

Maar is het een lpg auto? Dan zou ik ook een tijdje op benzine rijden om de lpg installatie uit te sluiten

Onsjos
Geregistreerd lid

Bericht door Onsjos » zo 24 dec, 2023 13:15

Hele goeie tip!!
Lpg of benzine maakte geen verschil.
Kleine scheurtje in het spuitstuk geen uitlaat gassen.
Maar ik hoorde wel iets, even voelen en... ja hoor.
Behoorlijk lek bij de onderste moer waar de downpipe op de turbo zit. Dat moet het dus wel zijn,kan niet anders. Eerst maar laten afkoelen en aan de slag.
Bedankt!!!

Carroda
Geregistreerd lid

Bericht door Carroda » zo 24 dec, 2023 14:48

Ik denk dat je de pakking die daar tussen zit dan wel moet vervangen. Dat heb ik ook gehad met m'n 9-5. :mrgreen:

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » zo 24 dec, 2023 17:12

Tussen de turbo en de downpipe zit geen pakking bij een 9000, is een conische flens. Lossen en gelijkmatig weer aantrekken, ik voel altijd of de spleet rondom gelijk is. Een kort ringsleuteltje 12-13 ga je enorm waarderen bij deze klus. De downpipe zit vast zit aan een steuntje achterop het blok, die moet ook los.

Onsjos
Geregistreerd lid

Bericht door Onsjos » zo 24 dec, 2023 18:15

Iets te vroeg de vlag uitgestoken...
Maw het probleem is nog niet uit de wereld.
Na een km of 3 begint het lampje weer te branden..
Motor blijft prima draaien, muv stationair loopt dan wat onregelmatig. Op lpg erger als op benzine.
Het is het type met losse downpipe en losse kat.
En idd een kort sleuteltje 13 kun je dan prima gebruiken. Gebruik zelf altijd een zgn startersleutel.

Carroda
Geregistreerd lid

Bericht door Carroda » vr 29 dec, 2023 23:02

9000-95 schreef:
zo 24 dec, 2023 17:12
Tussen de turbo en de downpipe zit geen pakking bij een 9000, is een conische flens. Lossen en gelijkmatig weer aantrekken, ik voel altijd of de spleet rondom gelijk is. Een kort ringsleuteltje 12-13 ga je enorm waarderen bij deze klus. De downpipe zit vast zit aan een steuntje achterop het blok, die moet ook los.
Sorry, bij mij was het tussen de turbo en het spruitstuk, die vierkante pakking.

Onsjos
Geregistreerd lid

Bericht door Onsjos » zo 31 dec, 2023 13:55

Even een kleine update, hopelijk de oorzaak gevonden (zie foto).
Een massa draadje is losgeraakt op het inlaatspruitstuk aan de kant van de dynamo.
Hele forum op zijn kop gezet en het lijkt erop dat deze naar de ecu gaat, pin 47.
Nooit geweten dat daar een massapunt zat. Bij de latere bouwjaren is deze, volgens mij verdwenen.
Nu alleen nog even uitvinden hoe ik daar in vredesnaam bij kan komen.....
Afbeelding

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » zo 31 dec, 2023 14:18

Da's inderdaad een héél belangrijk draadje en vrijwel zeker de reden van je storing. Zonder dit massapunt zal oa het lambda signaal niet meer goed binnenkomen. Goed gevonden!
Zit dacht ik wel op alle bouwjaren, alleen hebben sommige jaren er twee. Hangt samen met 3 of 4 draads lambda.

Draadje gaat de kabelboom in die onder het inlaat spruitstuk loopt. Heeft niet heel veel ruimte vrees ik. Proberen te strippen en een kabel verbindertje aan knijpen... In het ergste geval via de wielkast erin.

Onsjos
Geregistreerd lid

Bericht door Onsjos » zo 31 dec, 2023 15:13

Zo te lezen op het forum is het idd een belangrijk kabeltje.
Via de wielkast is ook een uitdaging. De dynamo moet er dan uit en via de bovenkant de kabels van de dynamo los maken is erg lastig. Er zitten namelijk kabels en leidingen van de LPG-installatie. Het zal dus via de onderkant moeten, Nou ja, wat moet je anders doen op 1 januari :D

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » zo 31 dec, 2023 16:32

Kan je niet via bovenlangs het draadje terugtrekken richting waar het uit de kabelboom komt zodat je wat ruimte krijgt, dan kunnen je er misschien net bij. Op de knieën op het blok gaan zitten... Ik zou er een extra stuk draad aan solderen of krimpen, heb je daarna lengte genoeg om er een oogje op te knijpen en dat weer richting spruitstuk te steken. Succes ;)

Plaats reactie