Andere eindoverbrening automaat?

1984-1997
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Doesbrand
Geregistreerd lid
Berichten: 98
Lid geworden op: za 12 dec, 2020 8:38
Regio: NL - Provincie Utrecht

Andere eindoverbrening automaat?

Bericht door Doesbrand » zo 11 feb, 2024 14:22

Hi 9000 vrienden,

Sinds enkele weken heb ik een 'nieuwe' 9000. Zelfde kleur en uitvoering: CSE, 2.3 Ecopower LPT, automaat, Annuversery editie, maar 1 jaar en 120.000 km jonger. Inmiddels is de Prins LPG installatie uit de oude in de nieuwe gezet, die overigens een stuk strakker rijdt. De oude gaat binnenkort naar Koos Rademaker om als donor z'n laatste dienst te bewijzen.

In de nieuwe valt me op dat de automaat zich anders gedraagt dan in mijn oude. Blijft wat langer hangen in de versnellingen, soms denk je: vooruit, schakel nou op. Dat kun je 'forceren' door even een beetje gas te geven en dan los te laten. En hij lijkt meer toeren te maken, bij 100 km/u 2500 toeren. De teller geeft overigens exact de snelheid aan, 0% afwijking. Ook dat was ijn de oude anders (afwijking ca 3%). Check: de Michelins die eronder zitten hebben dezelfde maat als mijn oude.

Zijn er verschillende eindoverbrengingen gehanteerd? Ligt het aan de automaat? Ik vind die 2500 toeren niet heel hinderlijk, maar wat minder toeren zou ik toch wel fijn vinden voor geluid en verbruik. Benieuwd of daar 'simpel' wat aan te doen is.

Frans
Saab 9000 2.3 FPT automaat, LPG, bj 1998

beekemm
Geregistreerd lid
Berichten: 901
Lid geworden op: ma 04 dec, 2006 20:33
Regio: NL - Provincie Drenthe
Contacteer:

Re: Andere eindoverbrening automaat?

Bericht door beekemm » zo 11 feb, 2024 14:53

Na 94 kan je aan het type nummer zien welke overbrenging het is FA 4 5 0 01 12345 A=automaat 4 aantal versnellingen 5 overbrenging 0 top gear
5
0=3,2
1=3.1
2=3.0
3=2.9
4=2,8
5=2.7
6=2.6
7=2.5
8=2.4
9=2.3
Saab 900NG Cabrio 1996 2.0I
Saab 9000 CDE automaat 1994 2.3I

9000-95
Donateur
Donateur
Berichten: 3682
Lid geworden op: do 17 apr, 2008 10:47
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Andere eindoverbrening automaat?

Bericht door 9000-95 » zo 11 feb, 2024 21:15

Inderdaad, het tweede cijfer geeft de eindoverbrenging. Daarin zijn er ondanks die hele waslijst aan opties bij de 9000 slechts drie smaken geleverd:

Alle turboloze blokken hebben een FA41xxx bak met 3,10 : 1 eindoverbrenging, zowel de 2.0i als de 2.3i (uitgezonderd de US/CA 2.3i, die hebben een FA43 bak)
Alle turbo's hebben een FA43xxx bak met 2,85 : 1. Geen onderscheid dus in de 2.0 of de 2.3 of in lpt/fpt/aero.
De V6 heeft alleen in MY95 een FA46xxx bak met 2,59 : 1. Vanaf MY96 krijgt ook deze een FA43xxx.

Dus tenzij je vorige 9000 een MY95 V6 is, zou de eindoverbrenging niet korter mogen zijn nu. Mogelijk wijkt je toerenteller wat af, en de kilometerteller, dan zit je samen zo op een aanzienlijk verschil. In theorie draait een turbo ca 2400 toeren bij 100km/h met 195-65-5 banden. Een i-tje doet dan 2600 rpm, een MY95 V6 2200.

De eindoverbrenging aanpassen is niet eenvoudig. Alle planetaire stelsels zijn identiek, dus daarmee win je niks. Dan is er een tussenoverbrenging van de primaire as naar de pignonas, die is er in 1:0,98 (de i-tjes) en 1:0,90 (de turbo's). Daarmee kan je bij een turbo dus alleen de andere kant op, door de set van een i-tje in te bouwen ga je de eindoverbrenging nog korter maken.

En dan is er de overbrenging van pignon naar kroonwiel, die is voor alle Saab 4HP18 automaten 4,28:1, behalve die MY95 V6 bak. Die heeft een 3,57:1 pignon-kroonwiel set. Er bestaat ook nog een 3,35:1 en een 3,84:1, maar die zijn niet door Saab gebruikt. Wel in de Alfa 164 en Lancia Thema 3.0 V6.

De enige manier om dus een langere eindoverbrenging in een turbo 9000 te krijgen, is een MY95 V6 bak pakken en die ombouwen. Da's wel een werkje. De V6 bak heeft een ander boutpatroon en past dus niet op het 4 cilinder blok. Dat betekent dat je het bellhouse moet ombouwen, da's op zich te doen maar betekent wel dat je alle spelingen in de bak opnieuw moet gaan uitshimmen. En de V6 bak heeft een ander hydrauliek blok, dat mist de turbodruk aansluiting. De turbo bakken gebruiken de turbodruk om de 3-4 shift aan te passen op het koppel (slangetje zie je lopen vanaf de inlaatpijp naar de bak). Daarbij is de 2.3 turbo bak versterkt op bepaalde onderdelen inwendig, wat de V6 bak niet is. Dus misschien toch niet zo'n goed idee om een V6 bak te nemen. De mooiste optie is eigenlijk dan een 2.3 turbo bak te voorzien van pignon en kroonwiel van een MY95 V6. Ook dat is vrij ingrijpend, daarvoor moet het ding een flink eind uit elkaar en ook dan moet je alle spelingen opnieuw afstellen. Ik ben dat ooit nog eens van plan geweest, heb de spullen ook liggen maar er eigenlijk nooit aan toe gekomen.

Waar je naar kan kijken in jouw geval, is de afstelling vand e kickdown kabel. Die heeft grote invloed opd e schakelpunten. Is af te stellen bij het gasklephuis, boutje 13 wat de kickdownkabel vastklemt lossen en een mm losser of strakker zetten. Dan gaan rijden en kijken wat het doen. Net zo lang tot het naar je zin is.

Als je schakelpunten er heel ver naast liggen kan het ook nog zijn dat de governor seals lekken. Dan worden de schakelpunten vaak ook wat wispelturig. Is te fixen met de bak in de auto, al eerder beschreven. De zoekfunctie moet wel wat info opleveren hier.

En wat altijd een goed plan is, is de bakolie een keer verversen. Kan ook veel doen.
9000 Anniversary 2.3T

Alex B
Geregistreerd lid
Berichten: 2584
Lid geworden op: zo 27 aug, 2006 21:40
Regio: Norge - Noorwegen

Re: Andere eindoverbrening automaat?

Bericht door Alex B » zo 11 feb, 2024 21:42

Die 2500 toeren bij 100km/u komen me bekend voor, dat had ik ook bij m'n '94 Aero. Lijkt me sterk dat de andere 4-cylinders met minder vermogen een lagere eindoverbrenging hadden.

Alex
1975 96; al meer dan 5 jaar een 5-jarenproject
1983 99; in dankbare herinnering naar de donorhemel
1973 Sonett
1994 9000 Aero
2002 9-5 Aero Estate
1997 9000 Aero

Gebruikersavatar
Doesbrand
Geregistreerd lid
Berichten: 98
Lid geworden op: za 12 dec, 2020 8:38
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Andere eindoverbrening automaat?

Bericht door Doesbrand » zo 11 feb, 2024 22:13

Hemeltje lief dat is een heus college automatologie! Dank je wel. Leerzaam. De eventuele mogelijkheden om er iets aan te doen betekenen veuls te veel werk voor een nauwelijks een probleem te noemen probleem.

Ik was alleen één ding vergeten te melden, wie weet is dat nog van invloed: de oude (PZLR07) was voorzien van een andere chip, volgens de documentatie die ik bij de auto destijds mee kreeg zou er 240 pk uit het blok komen. Ik heb dat vermogen eigenlijk nooit aangesproken, en met mijn rustige rijstijl merk ik ook geen verschil tussen de oude en de nieuwe. Het lijkt me echter niet logisch dat meer PK een lager toerntal oplevert.

Volgens verkoper Theun is de SRXH74 vorig jaar door Philippe nog onder handen genomen en is o.a. de bakolie ververst. Bak schakelt ook soepel.

Wellicht is het dan toch gewoon de toerenteller die afwijkt.

Frans
Saab 9000 2.3 FPT automaat, LPG, bj 1998

Gebruikersavatar
9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 4993
Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
Regio: NL - Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Andere eindoverbrening automaat?

Bericht door 9323 » ma 12 feb, 2024 10:57

Sterker nog: Theun heeft de bakolie ook nog een keer laten verversen. Dus dat zit wel goed. Overigens is het vermogen niet van invloed op het toerental.

Kickdownkabel afstellen zou je kunnen proberen ja. Dat is niet ingewikkeld. Als de kabel strak staat schakelt de bak later over en komt de kickdown er sneller in; staat-ie wat slapper, dan schakelt ie eerder over en komt de kickdown er pas in als je het gaspedaal flink intrapt. Staat-ie heel slap, dan komt de kickdown er helemaal niet meer in en gaat-ie slippen bij overschakelen. Kan me echter niet voorstellen dat de kabel zo strak staat dat-ie bij 100 per uur nog steeds in de derde versnelling staat. Van 3 naar 4 doet-ie normaliter rond de 80 per uur.

Overigens, je nieuwe auto is een originele fpt, geen lpt;-)
'92 900i-16v vijfdeurs, Cherry Red (214c), 287.000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 14000km

Gebruikersavatar
Doesbrand
Geregistreerd lid
Berichten: 98
Lid geworden op: za 12 dec, 2020 8:38
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Andere eindoverbrening automaat?

Bericht door Doesbrand » ma 12 feb, 2024 11:47

Aha, dus daarom ook een turbodrukmeter op het dashboard, die had de PZLR07 niet.
FPT betekent ook Euro98 in de tank gooien (want Prins installatie start op benzine) toch?

en ja, rond de 80 per uur schakelt -ie van 3 naar 4. Het is met name het schakelpunt van 2 naar 3; bij 50 zou ik willen dat -ie dan naar 3 schakelt, maar dat gebeurt nu alleen als je even een beetje extra gas geeft en dan loslaat. Ik zal die kickdown kabel eens met trial&error aanpassen.
Saab 9000 2.3 FPT automaat, LPG, bj 1998

Gebruikersavatar
9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 4993
Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
Regio: NL - Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Andere eindoverbrening automaat?

Bericht door 9323 » ma 12 feb, 2024 11:53

Sowieso beter, euro 98.
Kickdownkabel moet je zo afstellen dat je bij maximaal gas door een beetje weerstand moet duwen. Dat is de kickdown die bediend wordt. Als je die weerstand niet voelt, dan staat ie te slap.

Kickdownkabel vind je onder het gasklephuis. In dit topic, op de derde en vierde pagina, zie je wat meer info hierover plus wat plaatjes: viewtopic.php?f=6&t=52143&start=30
'92 900i-16v vijfdeurs, Cherry Red (214c), 287.000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 14000km

9000-95
Donateur
Donateur
Berichten: 3682
Lid geworden op: do 17 apr, 2008 10:47
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Andere eindoverbrening automaat?

Bericht door 9000-95 » ma 12 feb, 2024 12:36

Van 3 naar 4 zou rond de 60-65 km/h moeten zijn bij weinig gas, dus dan schakelt hij inderdaad veel te laat. 2-3 ergens net boven de 40. Kickdown kabel afstellen is de eerste stap. Zou veel te strak moeten staan dan.

98 tanken is zeker aan te raden, niet zozeer vanwege het starten op benzine maar vanwege de betere houdbaarheid. Bij een lpg auto zit de benzine meestal heel lang in de tank.
9000 Anniversary 2.3T

Carroda
Geregistreerd lid
Berichten: 787
Lid geworden op: di 23 jul, 2019 15:01
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Andere eindoverbrening automaat?

Bericht door Carroda » ma 12 feb, 2024 16:30

Doesbrand schreef:
ma 12 feb, 2024 11:47
Aha, dus daarom ook een turbodrukmeter op het dashboard, die had de PZLR07 niet.
FPT betekent ook Euro98 in de tank gooien (want Prins installatie start op benzine) toch?

en ja, rond de 80 per uur schakelt -ie van 3 naar 4. Het is met name het schakelpunt van 2 naar 3; bij 50 zou ik willen dat -ie dan naar 3 schakelt, maar dat gebeurt nu alleen als je even een beetje extra gas geeft en dan loslaat. Ik zal die kickdown kabel eens met trial&error aanpassen.
Bij LPG is het sowieso wel een aanrader om gewoon 98 te tanken. Hier zit normaliter minder/geen ethanol in.

https://www.fehac.nl/altijd-98-benzine- ... problemen/
Gr, Tim

1974 Saab 96 1.5 V4
1990 Volkswagen Corrado vr6
1991 Saab 900 B212i
1994 Saab 900ng B234i
1994 Saab 9000 B234R stage 1
2004 Saab 9-5 B235 (fpt, vialle lpg)

beekemm
Geregistreerd lid
Berichten: 901
Lid geworden op: ma 04 dec, 2006 20:33
Regio: NL - Provincie Drenthe
Contacteer:

Re: Andere eindoverbrening automaat?

Bericht door beekemm » di 13 feb, 2024 14:10

Waarom je bij LPG E5 moet tanken ontgaat mij geheel.
De Saab is al sinds midden 80 geschikt voor E10, behalve als je een benzinepomp met de bijgeleverde slangetjes monteerde want die konden er niet tegen,
of je nu echt 98 moet tanken zou kunnen bij de opgevoerde (getuned) in Saab taal weet ik niet, maar zover ik weet geeft Saab alleen voor de Aero 98 octaan aan
Ik zelf tank al jaren E10 95 nu rijd ik met I'tjes nooit een enkel probleem gehad, behalve de keer met de benzinepomp slangetje kaduuk.
Maar het staat ieder vrij om er in te gooien wat hij wil, dat wel gelukkig.
Saab 900NG Cabrio 1996 2.0I
Saab 9000 CDE automaat 1994 2.3I

9000-95
Donateur
Donateur
Berichten: 3682
Lid geworden op: do 17 apr, 2008 10:47
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Andere eindoverbrening automaat?

Bericht door 9000-95 » di 13 feb, 2024 16:28

Gaat om de houdbaarheid, niet om het octaan gehalte. In E10 zit meestal ook echt die 10% bioethanol. Ethanol trekt water aan, waardoor er water ophoopt in je brandstof als deze er langere tijd in zit. Dat kan weer allemaal ellende geven als verstoppingen, brandstofpomp problemen, injector problemen en zelfs doorroesten van de tank als deze van staal is komt voor (niet bij een 9000 gelukkig, die heeft een kunststof tank). Als je op benzine rijdt is die ethanol geen probleem omdat de turnover tijd niet lang is en er dus niet veel vocht kan ophopen. Maar bij lpg ligt dat anders. Ik tank elke 2 maanden ongeveer een liter of 10-15 bij, dus het spul zit er echt maanden in.

In 98 zit maximaal 5% ethanol, meestal minder en in de premium merken (shell v-power en bp ultimate) zit zelfs 0%. Voor die paar euro die het op jaarbasis meer kost om premium 98 te tanken kan je jezelf een hoop gezeur en kosten besparen.
9000 Anniversary 2.3T

Carroda
Geregistreerd lid
Berichten: 787
Lid geworden op: di 23 jul, 2019 15:01
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Andere eindoverbrening automaat?

Bericht door Carroda » di 13 feb, 2024 16:33

Precies dat inderdaad.
Gr, Tim

1974 Saab 96 1.5 V4
1990 Volkswagen Corrado vr6
1991 Saab 900 B212i
1994 Saab 900ng B234i
1994 Saab 9000 B234R stage 1
2004 Saab 9-5 B235 (fpt, vialle lpg)

Gebruikersavatar
Doesbrand
Geregistreerd lid
Berichten: 98
Lid geworden op: za 12 dec, 2020 8:38
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Andere eindoverbrening automaat?

Bericht door Doesbrand » di 20 feb, 2024 10:27

Ik ben er sinds gisteren achter dat:
-de oude PZLR07 = 2.3 LPT met automaat type nr FA43205. Deze bak is nog geen jaar geleden door Jeroen uit een andere 9000 gehaald en overgezet in de PZLR07, omdat de vorige bak (ook een FA43205) niet meer in achterruit, 2 en 4 schakelde.
-mijn nieuwe SRXH74 = 2.3 FPT met automaat type nr FA43209.

De PZLR07 wordt nu ontmanteld door Koos en Herman Rademaker.
Saab 9000 2.3 FPT automaat, LPG, bj 1998

Gebruikersavatar
9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 4993
Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
Regio: NL - Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Andere eindoverbrening automaat?

Bericht door 9323 » di 20 feb, 2024 10:41

FA43209 is de aller-allerlaatste versie. Jouw auto is ook een heel late 9000. Overigens maakt het qua overbrenging niet uit met je ouwe.
'92 900i-16v vijfdeurs, Cherry Red (214c), 287.000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 14000km

Plaats reactie