Banden advies?

1984-1997
Plaats reactie
Doesbrand
Geregistreerd lid

Banden advies?

Bericht door Doesbrand » di 22 okt, 2024 21:02

Ik weet het, zoveel merken, zoveel smaken. Maar dan toch. Met de donkere dagen in aantocht, natte gladde wegen, en mijn huidige set aan vervanging toe: met welk merk / type hebben jullie goede ervaringen? Ik ben best bereid wat meer te betalen als ik daar veiligheid en comfort voor terug krijg.

StanvanBeek
Geregistreerd lid

Re: Banden advies?

Bericht door StanvanBeek » di 22 okt, 2024 22:56

Winterbanden bedoel je?

Ik heb momenteel een setje Gislaved Eurofrost 6 voor de 9-5. Ik heb er afgelopen jaar flinke sneeuwbuien in Limburg mee getrotseerd, zonder problemen.

Voor mij bevallen ze prima, maar zoals je zegt, er is ontzettend veel keus. Ga vooral voor een A-merk band, en niet de goedkope rommel.

beekemm
Geregistreerd lid

Bericht door beekemm » di 22 okt, 2024 22:59

Bij mij liggen er Hankook onder prima band en niet overdreven duur

jack van beek

Oelo74
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Oelo74 » wo 23 okt, 2024 6:39

Onder zowel de 96 als de 99 liggen Hankook banden. Vorig jaar onder de daily Bridgstones laten leggen. Op zich niks mis mee maar dat zouden een volgende keer toch weer Hankooks worden. Grootste verschil is weggedrag bij nat weer in bochten. De Hankooks hebben dan een betere grip.

Succes met de keus maar het is zoals je zelf ook al aangeeft: erg persoonlijk en van heel veel factoren afhankelijk.

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » wo 23 okt, 2024 15:22

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » wo 23 okt, 2024 17:29

Wil advies van welke merk winterband dan ook?

- Kijk dan op deze site: https://www.tyretest.com
- Klik op winterbanden
- Kies het merk en type band (bijvoorbeeld door in een andere tab een site met aanbiedingen van een bandenaanbieder zoals bijvoorbeeld https://www.bandenoutlet.nl/ of https://www.bandenleader.nl/ (er zijn legio natuurlijk)
- scroll in de zoekresultaten op tyretest door de resultaten en hanteer daarbij de volgende criteria om te fileren:
  • 1 - gebruikerservaring m.b.t. tot betreffende band en type met dezelfde bandenmaat als de aanbieding c.q. wat je wilt gaan monteren onder je SAAB.

2 - gebruikerservaring van een auto die qua gewichtsklasse matcht met jouw SAAB

3 - probeer zoveel mogelijk ervaringsmatches te vinden met 4 of 5 sterren op de eigenschappen die jij het belangrijkst vindt
Op die manier vind je betaalbare banden van bekende en minder bekende merken, met de ervaring die voor jouw SAAB van betekenis is. Het is even wat werk, maar dan heb je wel een goede indruk van wat die band op jouw SAAB kan. Je hebt niks aan bandentests in ander maten en op lichtere of zwaardere auto's dan de jouwe. Als je de ervaringen op tyretest doorneemt, zie je dat dezelfde band op de ene auto als waardeloos kan worden ervaren, terwijl hij op een andere auto enorm goed presteert.

NB: De gebruikerservaringen zonder opgaaf van auto en bandenmaat niet meenemen in je persoonlijke beoordeling en tel dus positieve ervaringen van bijvoorbeeld een VW Golf of Kia Picanto, maar ook een Rolls Royce, bestelwagen, BMW 7-serie niet mee.

LarsJanse
Donateur
Donateur

Bericht door LarsJanse » wo 23 okt, 2024 18:50

Het leuke of juist het probleem met bandenkeuze/advies is dat het erg persoonlijk is. Het is meestal veel meer het zekere /voorspelbare “gevoel” dat een band geeft in plaats van de werkelijke prestatie (echte goedkope rommelbanden daar gelaten natuurlijk, troep blijft troep) Met de “grote” merken zit je eigenlijk altijd wel goed, maar is ook weer erg afhankelijk van smaak, rijstijl etc.
Persoonlijk vind ik Michelin banden eigenlijk altijd goed, behalve de series die erg de nadruk op brandstofbesparing leggen.
Qua winterbanden heb ik erg goede ervaringen met dunlops, vredesteins en Michelins.
Qua 4-seizoenen heb ik zelf geen ervaring, nooit mee gereden.

Momenteel rijd ik op een setje Hankook vetus prime 3, op zich prima maar op een natte weg vind ik die juist weer wat minder… banden zijn ook wel op leeftijd qua ouderdom, niet qua profiel dus misschien geen goede graadmeter.

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » wo 23 okt, 2024 21:10

Nee, met de grote merken zit je niet per definitie altijd goed of het beste. De B- en C-merken komen overigens uit dezelfde stal. En de labels van de banden worden door fabrikanten zelf opgesteld. Zo schapen ze zelf een diversiteit aan merken en prijzen.

Een band van een A-merk kan in een bepaalde maat op een bepaalde auto heel slecht presteren op grip, remweg nat, remweg droog of slijtage, terwijl diezelfde band op een andere auto perfect lijkt.

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » wo 23 okt, 2024 22:41

Ik zou zeggen, Vredesten Quatrac pro. Deze all-sason heeft een A-symmetrisch profiel ipv V-vormig. Dus veel stiller en minder gevoelig voor onbelans. Volgens de bandenboer die werkt met een hunter bandenbalanceer machine, zijn de Vredestein banden mooi rond (weinig krachtvariatie). Profiel is ook nog ontworpen door Giugiaro en dus ook optisch een mooie band.

Wij hebben ze onder de V60 en bevalt goed!

In de begin jaren waren all seasons matig. Beetje van beide, maar van beide niks. Tegenwoordig zijn ze gewoon goed!
Wil je geen all season, dan zou ik gaan voor goede zomerbanden met genoeg afwateringsgroeven. De meeste winterbanden hebben V-proviel… ben ik persoonlijk niet echt fan van.

FSC
Geregistreerd lid

Bericht door FSC » do 24 okt, 2024 1:25

Steve-O schreef:
wo 23 okt, 2024 21:10
Nee, met de grote merken zit je niet per definitie altijd goed of het beste. De B- en C-merken komen overigens uit dezelfde stal. En de labels van de banden worden door fabrikanten zelf opgesteld. Zo schapen ze zelf een diversiteit aan merken en prijzen.

Een band van een A-merk kan in een bepaalde maat op een bepaalde auto heel slecht presteren op grip, remweg nat, remweg droog of slijtage, terwijl diezelfde band op een andere auto perfect lijkt.
Ja, maar dat wil niet zeggen dat een Michelin dezelfde compound gebruikt voor hun Kleber submerk. Of hetzelfde design.

Uit dezelfde fabriek komen zegt echt helemaal niets.

Plaats reactie