Praktijkverbruik

1984-1997
theun
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: Praktijkverbruik

Bericht door theun » do 12 dec, 2024 20:40

Doesbrand schreef:
wo 11 dec, 2024 22:04
Hier een 9000 FPT 2.3 automaat uit 1998 met een Prins LPG G-3 installatie. Heeft een chiptuning gehad voor zuiniger (optimaal) rijden op LPG.
Ik rij zomaar 30.000 per jaar, LPG is dan wel echt de betere keuze en ik heb er echt nooit problemen mee (behalve dan de "Hors Service" bordjes bij de tankstations in Frankrijk).
Veel snelwegkilometers, cruise control op 95 km/u (ook als 130 is toegestaan, ach dan kom je een kwartiertje later aan, so what).
Banden op 2,4 bar en ik rij doorgaans alleen of hooguit met 1 passagier.

Onder deze omstandigheden rij ik tussen de 380 en 420 km met 44 liter LPG =. tussen de 1:8,6 en 1:9,5 op LPG.
Als je in de stad rijdt, hoe rustig je dat ook probeert te doen, loopt het verbruik gemakkelijk op naar 1:7.
Ik reed deze auto daarvoor, toen nog op benzine. Gemiddelde lange en korte stukken maar redelijk rustig krap aan 1:10

Voordelig wellicht niet. Wel heel leuk. En geen afschrijving in tegenstelling tot iets moderns.

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » do 12 dec, 2024 23:30

holtwark schreef:
do 12 dec, 2024 13:26
Met mijn 9000 CS 1992 B202 I rij ik gemiddeld 1 op 13 . Verbruik volgens EDU 7.3 gemeten over 10.000 km.
Een rustige rijstijl op veelal 80 en 100 km wegen.
Wat bedoel je met EDU meten? Is bij de 9000 de EDU het`zelfde als de SID bij de 9-5/9-3?

De meting die ik altijd doe is bij het tanken iedere keer helemaal vol tanken, de dagteller op nul zetten en de gereden kilometers door de getankte liters delen. Hoofdrekenen is ook goede hersengymnastiek 8)

holtwark
Geregistreerd lid

Bericht door holtwark » vr 13 dec, 2024 0:20

OP schreef;
"Wat bedoel je met EDU meten? Is bij de 9000 de EDU het`zelfde als de SID bij de 9-5/9-3?

De meting die ik altijd doe is bij het tanken iedere keer helemaal vol tanken, de dagteller op nul zetten en de gereden kilometers door de getankte liters delen. Hoofdrekenen is ook goede hersengymnastiek"

EDU = electronic diplay unit. Geeft boordspanning, rijbereik met nog aanwezige tank inhoud en gemiddeld benzine verbruik over langere afstand weer.
De methode zoals je omschrijft bij tanken , heb ik ook meerdere keren toegepast. Ook dan 1 op 13

K0ENIE
Geregistreerd lid

Bericht door K0ENIE » vr 13 dec, 2024 8:00

Mijn zelf getunde 'Annie' (B204E) met LPi doet altijd 1 op 10. Hierbij niet de benzine meegerekend die de eerste km's verbruikt worden.
Bij elke rit trek ik m minstens 1 keer goed door en airco aan of uit lijkt niet uit te maken.

Doesbrand
Geregistreerd lid

Bericht door Doesbrand » vr 13 dec, 2024 13:46

Nog even een kleine poging je over te halen: ik heb een LPG ringtank op de plek van het reservewiel, daar gaat gemiddeld 44 liter in en daar kom ik dus tussen de 380 en 420 km ver mee (mn record is 450, dat was louter snelweg). Kost je geen ruimte in je kofferbak; het thuiskomertje kun je thuis laten (doe ik overigens niet, ligt met twee riempjes vast in de kofferbak).

Ik was vroeger ook een 'zo hard mogelijk' rijder, maar de 9000 heeft me vriendelijk omgeschoold. Ik rij regelmatig het traject Amsterdam - Den Bosch - Nijmegen. Als ik dat met 96 op de cruisecontrol doe (waarom 96? dan klinkt de motor het fijnst...) doe ik er 15 minuten langer over dan wanneer ik (na 19.00) 100, 130, 120, 100, 120, 130, 100... rijd. Fijn muziekje aan, nooit zorgen over boetes, minder uitstoot, minder herrie, minder stress....en de wetenschap dat áls het een keer echt op elke minuut aankomt, dat je dan ruim voldoende vermogen onder je rechtervoet hebt.

Think about it..,

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » vr 13 dec, 2024 14:10

Als je de bodem van de kofferbak een paar cm ophoogt, past er zelfs een 74 liter tank in. Met volledig behoud van laadruimte en neerklapbare achterbank.

Bijkomend voordeel van lpg is dat je minder schuldgevoel hebt als je een keertje wel het vermogen aanspreekt :wink:

En je rijdt voor dezelfde brandstof kosten als een minipiep autootje op benzine, wel in een geweldige 9000 turbo.

Savo 92
Geregistreerd lid

Bericht door Savo 92 » za 14 dec, 2024 14:53

9000's van het kaliber dat ik zoek, zijn schaars en kosten al snel minimaal 10 mille. Dan vind ik lpg inbouwen zonde, bovendien ga je dan al snel richting 13000 euro. En met 22.000 km per jaar daalt zelfs een 9000 wel in waarde.

Voor mijn daily drivers koop ik meestal een goed onderhouden, nette auto van 7 tot 10 jaar oud, voor 8000 tot 12.500 euro. Bij voorkeur met hoogstens 1 à 2 eerdere eigenaren. Zo'n auto houd ik zo'n vijf jaar en ik schrijf zelden meer af dan 1500 euro per jaar. Op die manier is 'iets moderns' rijden best te doen.

Na mijn pensioen over zes jaar moet ik maar mijn best doen om een mooie 9000 te scoren. Of evt. voor die tijd mijn 900 Classic erop inruilen, maar dan als tweede auto. Alleen ben ik daar nu geestelijk nog niet aan toe. Onthechtingsangst.

Plaats reactie