Accu keuze anno 2024

1984-1997
hermank
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: Accu keuze anno 2024

Bericht door hermank » di 17 dec, 2024 16:36

9323 schreef:
di 17 dec, 2024 16:05
Das niet genoeg denk ik. Misschien investeren in goeie druppellader?
Kan natuurlijk wel, maar beetje onhandig. Auto staat buiten op straat, dus accu moet er uit en binnen aan de lader.

en...wat is een goede druppellader. Ik zie ze van pakweg € 30 tot over de € 100

hermank
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door hermank » di 17 dec, 2024 16:43

9000-95 schreef:
di 17 dec, 2024 16:07
Zal krap aan zijn inderdaad. De 9000 heeft een 140A dynamo. Zeg dat je daarvan 80-100A beschikbaar hebt om te laden, dan kan je in een half uur dus hooguit 40-50Ah bijladen.

Klopt je laadspanning wel? Als die iets te laag is, wordt de accu nooit vol geladen. Meten met volle accu, draaiende motor, zo min mogelijk verbruikers aan. Dan moet je direct op de accu 14,3-14,5V meten.

Probeer ook eens dit: onder het rijden de accuspanning op de EDU weergeven en dan alle vier de raam schakelaars omhoog trekken terwijl de ramen al dicht zijn. Als de boordspanning op de edu dan ver dipt, heb je teveel overgangsweerstand in de bekabeling.
Ik heb geen gereedschap om te meten. De truc met de ramen kan weleens proberen. Maar 'teveel overgangsweerstand in de bekabeling'' wil zeggen lekspanning??

Oosthoek
Donateur
Donateur

Bericht door Oosthoek » di 17 dec, 2024 17:27

9000-95 schreef:
Probeer ook eens dit: onder het rijden de accuspanning op de EDU weergeven en dan alle vier de raam schakelaars omhoog trekken terwijl de ramen al dicht zijn. Als de boordspanning op de edu dan ver dipt, heb je teveel overgangsweerstand in de bekabeling.
We dwalen wat af van het oorspronkelijke onderwerp, maar toch: wat is de oorzaak en oplossing voor "teveel overgangsweerstand in de bekabeling"?

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » di 17 dec, 2024 17:30

hermank schreef:
di 17 dec, 2024 16:43
Maar 'teveel overgangsweerstand in de bekabeling'' wil zeggen lekspanning??
Nee, overgangsweerstand is wat anders. Dan verlies je teveel spanning over de bedrading. De hoofdkabel tussen de pluspool van de accu en startmotor/dynamo/verdeelblok is berucht wat dat betreft. Dan kan de dynamo nog wel 14,4V afgeven, maar je anderhalve volt verliest over de kabel hou je daar bij de accu maar 13V van over. Dan kom je nooit meer op 100% lading, eerder aan 50%.

"Lekstroom" is dat er een verbruiker teveel stroom blijft trekken als de auto uit staat. Vaak is dat een radio of een alarm dat niet goed in de ruststand komt. Kan je meten met een ampère meter tussen accu en auto. Wel een kwartiertje wachten na het afzetten, de trionic ecu blijft nog een tijdje wakker.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » di 17 dec, 2024 17:33

Oosthoek schreef:
di 17 dec, 2024 17:27
wat is de oorzaak en oplossing voor "teveel overgangsweerstand in de bekabeling"?
Oorzaak is oxidatie van het koper in de pers verbindingen. Je meet dan spanningsval tussen de ader en het aangeperste kabeloog. De oplossing is een nieuwe accu kabel. Of nieuwe ogen aanpersen als je genoeg lengte hebt. Of doorsolderen, werkt prima maar vergt wel wat ervaring.

Moet ergens een topic over zwerven hier.

hermank
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door hermank » do 19 dec, 2024 13:24

9000-95 schreef:

Klopt je laadspanning wel? Als die iets te laag is, wordt de accu nooit vol geladen. Meten met volle accu, draaiende motor, zo min mogelijk verbruikers aan. Dan moet je direct op de accu 14,3-14,5V meten.

Tijdens het rijden geeft de ECU als laadspanning aan 13,3-13,6 Volt . Met alle stroomverbruikers uit en dan alle raamschakelaars omhoog geeft nauwelijks een dip, gaat van 13,5 naar 13,3

ECU brandt zo nu en dan wel heel zacht, dan weer op volle sterkte (??) niet knipperend.

Ik hoop dat de :offtopic: politie dit bericht door de vingers ziet....het betreft toch nog steeds of de Bosch accu van 2 1/2 jaar al vervangen moet worden..

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » do 19 dec, 2024 14:25

Als de spanning zo weinig dipt bij de raamtest, is de bekabeling tussen de accu en de zekeringkast nog in prima staat. Maar de spanning is wel aan de lage kant, in een gezonde 9000 verwacht ik minimaal 14V op de edu. Kan duiden op een probleem met de spanningsregelaar of een probleem in de hoofd accukabel. Om meer uit te kunnen sluiten zul je echt met een multimeter aan de gang moeten. Zijn maar 5 euro bij de action die dingen :lol:
Ding op 20V DC bereik zetten en met draaiende motor en zo min mogelijk verbruikers de spanning op deze plekken meten:
- direct over de accu polen.
- tussen het blok en de B+ aansluiting op de dynamo. Die laatste is de dikke rode kabel die op de dynamo vast zit met een M8 boutje, kan je zo zien zitten.
- op de sigarettenaansteker aansluiting in de auto. Die laatste is ter controle van de action budget meter, wat je daar meet zou vrij exact moeten kloppen met wat je op de edu afleest.

Dat de helderheid van je edu wisselt kan meerdere oorzaken hebben. Lampjes in de edu kunnen slecht contact maken, dan zal een deel donkerder worden dan de rest. Of het lichtgevoelig oogje in de klok unit is aan het stukgaan. Schijn er eens in met een lampje, dan zou je beide displays feller moeten zien gaan branden. De sensor achter het oogje kan je vervangen, maar het hele klokje uitwisselen is makkelijker.

hermank
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door hermank » di 24 dec, 2024 12:00

Met een geleende, goede multimeter meet ik 14,3 V op de accupolen. Draaiende motor, alle stroomverbuikers uit.

Dat meetpunt bij de dynamo zie ik zo niet zitten, lijkt nogal diep weg te zitten en om me tussen het blok en een draaiende multiriem te wurmen met twee kabeltjes in mijn hand vind ik iets te spannend.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » di 24 dec, 2024 13:39

Die 14,3V is in elk geval gezond, dus daar zit het niet in.

Dan is het of een sluip verbruiker, of je accu is gaar. Om daar achter te komen is het het makkelijkst om de accu los te koppelen. Is hij dan ook leeg na een week, dan is het ding gewoon stuk.

jaap noord
Geregistreerd lid

Bericht door jaap noord » di 24 dec, 2024 16:17

Gewoon even dezelfde multimeter, maar dan in Ampère stand even tussen de + kabel en de accu (niet op contact), zo zie je direct als je een "slapende" verbruiker hebt.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » di 24 dec, 2024 17:55

Helaas met de meeste meters niet zo simpel. Om een sluip verbruik (wat in de orde van tientallen mA zal liggen) te kunnen meten, zal de meter op een vrij gevoelig stroom bereik moeten staan. De meeste meters hebben daarvoor een andere ingang als voor de zware stroom bereiken. En zijn op die lage bereiken internafgezekerd met een vrij kleine zekering. Die zal gegarandeerd plof zeggen door de inschakelstroom die er kortstondig loopt als je de accu los hebt gehad om de meter er tussen te zetten. Daarbij zal ook de trionic ECU een tijdje actief blijven na een spanning onderbreking, dus je moet sowieso een tijd wachten voor je het rust verbruik kan meten.

Om dit allemaal te omzeilen kan je de auto afsluiten met de motorkap open (mits je geen alarm daarop hebt zitten). Dan minimaal een half uur wachten. Boutje van de accu klem van de minpool lossen maar de klem niet los nemen. Dan één meetpen van de meter op de pluspool zetten en de andere op de plus klem houden, en zonder meetpennen te verbreken de accuklem omhoog trekken van de pool. Beste met twee man doen.

jaap noord
Geregistreerd lid

Bericht door jaap noord » di 24 dec, 2024 18:32

Klopt, maar mijn meter kan inderdaad schakelen van hoog naar laag amperages.
Ben installateur, dus niet besparen op meters.

hermank
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door hermank » di 24 dec, 2024 20:13

De multimeter die ik te leen heb heeft standen van
200 u (= micro A ?)
2000 u
20 m
200m
10A

kan ik daar wat mee?

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » wo 25 dec, 2024 13:50

Dat klinkt als zo'n simpel 3,5 digit geval gebaseerd op de good old 7106 DVM chip. Op zich niks mis mee hoor. Heb je een fotootje?

Het 10A bereik zit bij deze meters meestal op een aparte ingangsbus. De lagere stroombereiken zitten dan op de normale ingangsbus waarmee je ook spanning en weerstand meet. Die ingang is intern afgezekerd met een snelle 200mA zekering en die heb je zo om zeep. Die zekering vaak op de print gesoldeerd dus niet heel eenvoudig te vervangen.

Je kan daarom het beste proberen om het 10A bereik te gebruiken, da's wat robuuster. Waarschijnlijk moet je dan wel de meetsnoeren omsteken, check de handleiding. Op het 10A bereik is je resolutie echter vrij laag, 0,01A. Maar op zich moet je dan een te grote verbruiker nog wel kunnen zien. Alles boven de 30 a 40mA is foute boel.

Goed raad: na de meting gelijk de meetsnoeren weer in de oude stand terugsteken. Dit omdat de meter in de 10A stand nagenoeg een kortsluiting vormt. Vergeet je de snoeren terug te steken en sluit je hem daarna weer aan op een spanningsbron, dan gaat dat niet goed...

hermank
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door hermank » do 26 dec, 2024 12:56

Afbeelding

Enige stroomverbruiker die ik zie als de auto op slot is, is een rood lampje dat knippert op de radio om aan te geven dat er een code op zit.
Accu is niet na een paar dagen leeg, maar na een week moet ik toch de startkabels te voorschijn halen.
Ik wil de geleende multimeter niet opblazen, dus misschien is eerst accupool loshalen het beste. alleen weet ik nooit wanneer de 9000 wat langer stilstaat. Over het algemeen wordt er (uiteraard) regelmatig mee gereden. En om elke keer de instellingen van de airco en radiocode in te stellen en klokje weer op tijd te zetten.....

Anders toch ( nog maar eens) naar laten kijken door professionals.

Plaats reactie