Helaas geen wel in deze vertelling. Woensdag op weg naar huis op een stuk weg dat ik gebruik om vracht- en ander langzaam verkeer (lees 99% van de Noorse automobilisten) voorbij te komen kwamen er bij gas loslaten verdachte geluiden uit het motorruim. Onder het afwegen waar te stoppen ging het laadlampje van de dynamo al aan. Ik had nog vaart van bergaf naar beneden komen en bij afwezigheid van tegemoetkomend verkeer kon ik zo een bushalte aan de andere kant van de weg insteken. Bij openen van de motorkap bleek dat de multiriem compleet naar z'n grootje was. Typisch gevalletje van te lang gewacht met verwisselen, eigen schuld is goud waard. Nu had ik een nieuwe liggen dus eergisteren zou ik die gaan vervangen, maar natuurlijk was de riemspanner er ook aan. Nu heb ik nog steeds de zwarte donorauto staan, dus om toch weer te kunnen rijden de spanner daarvan afgehaald. Demontage ging in eerste instantie goed, maar opeens schoot de spanner toch uit elkaar

. Niet goed genoeg nagedacht over hoe ik dat ding er heel uit kon halen. Nu moest ik een spanner kopen die als het goed is komende week al kan aankomen voor ongeveer twee keer het bedrag als van een andere leverancier die pas over een week kan leveren, maar een auto huren om op het werk te kunnen komen is ook niet gratis.
Nu wat technische dingen. Met hoeveel bouten zit de spanner op het blok? Ik vond er in de gauwigheid twee, maar na die te hebben losgedraaid kwam ie nog niet los. Heb ik er een gemist of is het een kwestie van wrikken en met beleid gebruik maken van de rubber hamer? De bout van het loopwiel heeft een gewone draad. Voor zover ik kon voelen was er aan de binnenkant waar de schroefdraad zit niks onregelmatigs te vinden in de vorm van een opgelaste moer. Is er bekend of men later op een bout met gewone draad is overgegaan of dat aftermarket leveranciers een gewone draad hebben gebruikt? Dit is een MY'97, de donor van '94 heeft de linksdraaiende bout.
Alex