Multiriemspanner wee en wee

1984-1997
Plaats reactie
Alex B
Geregistreerd lid

Multiriemspanner wee en wee

Bericht door Alex B » zo 02 feb, 2025 18:45

Helaas geen wel in deze vertelling. Woensdag op weg naar huis op een stuk weg dat ik gebruik om vracht- en ander langzaam verkeer (lees 99% van de Noorse automobilisten) voorbij te komen kwamen er bij gas loslaten verdachte geluiden uit het motorruim. Onder het afwegen waar te stoppen ging het laadlampje van de dynamo al aan. Ik had nog vaart van bergaf naar beneden komen en bij afwezigheid van tegemoetkomend verkeer kon ik zo een bushalte aan de andere kant van de weg insteken. Bij openen van de motorkap bleek dat de multiriem compleet naar z'n grootje was. Typisch gevalletje van te lang gewacht met verwisselen, eigen schuld is goud waard. Nu had ik een nieuwe liggen dus eergisteren zou ik die gaan vervangen, maar natuurlijk was de riemspanner er ook aan. Nu heb ik nog steeds de zwarte donorauto staan, dus om toch weer te kunnen rijden de spanner daarvan afgehaald. Demontage ging in eerste instantie goed, maar opeens schoot de spanner toch uit elkaar ;-(+ . Niet goed genoeg nagedacht over hoe ik dat ding er heel uit kon halen. Nu moest ik een spanner kopen die als het goed is komende week al kan aankomen voor ongeveer twee keer het bedrag als van een andere leverancier die pas over een week kan leveren, maar een auto huren om op het werk te kunnen komen is ook niet gratis.

Nu wat technische dingen. Met hoeveel bouten zit de spanner op het blok? Ik vond er in de gauwigheid twee, maar na die te hebben losgedraaid kwam ie nog niet los. Heb ik er een gemist of is het een kwestie van wrikken en met beleid gebruik maken van de rubber hamer? De bout van het loopwiel heeft een gewone draad. Voor zover ik kon voelen was er aan de binnenkant waar de schroefdraad zit niks onregelmatigs te vinden in de vorm van een opgelaste moer. Is er bekend of men later op een bout met gewone draad is overgegaan of dat aftermarket leveranciers een gewone draad hebben gebruikt? Dit is een MY'97, de donor van '94 heeft de linksdraaiende bout.

Alex

limburg
Geregistreerd lid

Re: Multiriemspanner wee en wee

Bericht door limburg » zo 02 feb, 2025 20:05

Als ik het me goed herinner zit de spanner basisplaat met 3 bouten vast waarvan een inwendige torx is. Die zit in de buurt van het draaipunt van de spanner en waarvan de kop verbzonken is.

Spanner bout met rechtse draad ben ik nog niet tegengekomen, Mijn MY94 en MY97 hebben beide gewoon linkse draad op spanner bout.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » zo 02 feb, 2025 20:20

Spanrol altijd linkse draad inderdaad, alle bouwjaren. Zo niet dan is het een keer stukgedraaid waarschijnlijk, en hebben ze er een rechtse moer opgelast.

Om de spanner te demonteren hoeft de hele beugel met voetplaat niet los, gewoon de twee boutjes boven- en onderin de spanner eruit draaien.

Wil je wel het hele spul eraf halen, dan inderdaad de drie boutjes van de voetplaat losdraaien. Die twee zeskanten gaan prima, maar die verzonken torx zit meestal berevast en draai je zo dol. Wat ik altijd doe, is de twee zeskantboutjes eruit en dan de hele voetplaat iets linksom tikken met een hamertje oid. Dan komt de torx bout iets losser en draai je hem er zo uit.

Om te voorkomen dat de spanner uit elkaar knalt, deze nooit in één keer laten losschieten maar gedoseerd tegen de eindaanslag laten komen.

Ik zou ook goed checken dat alles op de riem vrij en soepel draait, de riem gaat er zelden aan zonder verdere aanleiding. Ook niet als hij stokoud is.

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » ma 03 feb, 2025 21:12

Ik ga proberen of ik de voetplaat met originele linksdraaiende bout van de donor kan krijgen. Als dat lukt heb ik het weer origineel op de auto. Ik heb de spanner van de donor langzaam ontspannen met het welbekende tooltje. Hij bleef in elkaar zitten toen ik het tooltje verwijderde en de bovenste bout verwijderde, maar de onderste bout had nog wat aanmoediging nodig en toen ging het mis. Als ik met m'n suffe hoofd die bovenste bout had laten zitten was het misschien wel goed gegaan.

De geleidewielen draaien beide zonder problemen rond, ik zal de rest controleren.

Alex

Plaats reactie