Stoelverwarming maar weer eens.

1984-1997
Plaats reactie
michelvenus
Geregistreerd lid

Stoelverwarming maar weer eens.

Bericht door michelvenus » zo 09 feb, 2025 12:10

Ik wou er geen nieuwe topic voor openen,er is al aardig wat geschreven over de stoelverwarming.
Maar ik heb met de zoekfunctie niet de info gevonden waar ik mee verder kan.
Bij m'n bestuurdersstoel doet de stoelverwarming het niet, passagiers stoel wel.
Ik heb het leer eraf gehaald en gezocht naar een breuk in de verwarmingselement maar die was er niet. Alleen de oude breuk die ik al eens gerepareerd had. Dat zit ook nog goed met elkaar verbonden. Is met rood omcirkeld.
Heb dan gekeken of er stroom opzit en zowel op de gele kabel als op de zwarte kabel zit spanning op. Dan zou het toch warm moeten worden? Of kan de thermostaat kapot zijn? Heb ook de schakelaars in de dashboard omgewisseld, maar dan wordt de element ook niet warm.
Kan het misschien nog zijn dat er te weinig stroom door het element gaat? Is dat te meten met een multimeter?
Afbeelding

Oosthoek
Donateur
Donateur

Re: Stoelverwarming maar weer eens.

Bericht door Oosthoek » zo 09 feb, 2025 12:22

Dit soort issues kun je alleen correct diagnosticeren met een multimeter. Wat is de weerstand over de verwarmingskabel? Als de weerstand te hoog is dan zit er toch een kabelbreuk of is de thermostaat kapot.

Heeft een 9000 wel een thermostaat in de stoel zitten? Ik dacht dat deze stoelen een voelerdraad hadden om de temperatuur door te geven aan een rheostat knop.

michelvenus
Geregistreerd lid

Bericht door michelvenus » zo 09 feb, 2025 12:31

Multimeter heb ik gelukkig. Vanaf welke punten kan ik dan het beste meten? Die zwarte kabel waar spanning op zit gaat onder de stoel naar een tweepolige stekker. Kan ik daar meten en dan de andere aan de gele kabel bij de grote zwarte stekker?
Dacht dat het de thermostaat was in het element, maar dan is het alleen een voeler.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » zo 09 feb, 2025 12:49

Er zit ook nog een verwarmingsmatje in het onderste deel van de rugleuning. Dat staat in serie met de mat in de zitting, dus als daar een breuk zit doet ook de zitting het niet meer. Als je de bedrading volgt kan je zo zien hoe het geschakeld zit.

Uiteindelijk moet je een lage weerstand meten op de stekker tussen stoel en auto, geelwit en zwart dacht ik. Tussen blauw en zwart zit de voeler.

michelvenus
Geregistreerd lid

Bericht door michelvenus » zo 09 feb, 2025 13:24

Ok. Op de zwarte kabel van de zitting die naar die tweepolige stekker gaat zit spanning op, die gaat dan toch vanaf die stekker naar de element in de rugleuning?
Zo dacht ik het gisteren gezien te hebben.
Op de zitting zit gewoon spanning, maar misschien te lage spanning? Heb bij die oude breuk een andere stukje stroomdraad ertussen gesoldeerd,zou daar teveel weerstand kunnen zitten?
Ga er straks even verder naar kijken. Heb ook nog ergens oude verwarmingselementen liggen,eens kijken of ik daar iets mee kan doen.
Nu eerst het stangen stelsel weer fatsoenlijk vastmaken.
Afbeelding

beekemm
Geregistreerd lid

Bericht door beekemm » zo 09 feb, 2025 13:32

Weet niet welk jaar je auto is bij een regelbare verwarming zit tussen blauw en zwart een temp. sensor, moet wat weerstand hebben, dus niet open,
pootje 1 en 5 stekker stoel, tussen 2 en 5 meet je de verwarming, ook daar meet je een weerstand, is die open dan heb je een breuk, vergelijk evt. je meting met de andere stoel die is goed.

Bij het latere model, zit op pootje 1 blauw de thermostaat in de stoel, en op pootje 2 geel de verwarming massa pootje 5.

michelvenus
Geregistreerd lid

Bericht door michelvenus » zo 09 feb, 2025 13:38

Ik heb een 1998er. Dankjewel, dan ga ik daar later vanmiddag even mee aan de slag.
Afbeelding

michelvenus
Geregistreerd lid

Bericht door michelvenus » zo 09 feb, 2025 16:41

Heb nog een stoelverwarmingselement gevonden in de kelder. Die wordt ook vrij snel warm dus die doet het. Kan al met de spanningzoeker verschil zien. De goeie uit de kelder geeft zwakke stroom en die van de stoel die niet warm wordt brand het lampje veel feller. Ik meet met de multimeter bij de kapotte verwarming helemaal niets en bij de goeie uit de kelder meet ik wel weerstand.
Dan heb ik waarschijnlijk ergens een kabelbreuk, kan dat ook in de rugleuning zitten?
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

michelvenus
Geregistreerd lid

Bericht door michelvenus » zo 09 feb, 2025 17:37

Zo,heb als het goed is de kabelbreuk gevonden. In de rugleuning dus. Als ik het aan elkaar verbindt dan geeft de multimeter ook weer een waarde aan. Dan ga ik dat weer repareren en dan ga ik ervan uit dat de stoelverwarming weer doet.
Kan ik daar gewoon een dun stukje stroomkabel tussen solderen,of moet het wel dik genoeg zijn en vooral niet te dun?
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » zo 09 feb, 2025 17:53

Komt niet zo kritisch. Als de binnen ader minstens net zo dik is zit je altijd goed.

michelvenus
Geregistreerd lid

Bericht door michelvenus » zo 09 feb, 2025 18:00

Ok, bedankt voor je reactie en ook de andere die gereageerd hebben.

Plaats reactie