ach ja, de 9000...
mijn eerste Saab was ook meteen het non-plus-ultra wat Saab in 1993 in de catalogus had staan: de Saab 9000 CD Griffin 2.3T 16v automaat met glazen schuifkanteldak, in de kleur 170 zwart. de enige andere leverbare optie was metallic lak. dat glazen schuifdak heeft me nog €50 aan BPM gekost
deze 9000 heb ik via het forum in München opgehaald en op 'verkeerde' duitse platen naar Nederland gereden. helaas ging ze twee jaar later uit elkaar als gevolg van een gaar TCS-systeem.
niet lang na ophalen van de zwarte, stond er een 'gespot' op het forum: een 9000 CC uit 1986 voor - jawel - €125,-. via de verkoop site (marktplaats, of iets gelijks) toen kontakt gelegd met de verkoper en met een oprijwagen de Belgische Binnenlanden in en de 9000 opgehaald. en €125 afgetikt, voor een auto uit 1986, met toen (in 2010) 138.xxx km op de tellert. deze 9000 heb ik nog, maar heeft werk nodig: remmerij, banden, en het stuurhuis zit 'vastgeroest'.
in 2012, tijdens een roadtripje met 2 forummers in UK, een '98 9000 Anniversary op de kop getikt voor omgerekend 300 euro. rechtsgestuurd, dat klopt. ik heb er vanaf 2013 een paar jaar mee gereden. in 2017 kwam er een Renault Scenic (bah, naar 4 maanden ingeruild op een Volvo V60), en 3 auto's later verplaats ik me nu in een Volvo V70 (ooit nieuw geleverd door degene die me de V60 heeft geadviseerd). terwijl er 2 Saabs 9000 'op de dam' staan...en de gedachte door mijn hoofd speelt om de V70 in te ruilen voor een 9-5DE Estate automaat. in ieder geval wil ik de Anniversary weer op de weg krijgen. remmerij ligt klaar om eronder geschroefd te worden, nu alleen nog de fut zien te vinden. en als iemand zich geroepen voelt om te helpen...

bandjes lijkt me ook geen probleem, en dan het monster der APK slachten...wat ik met de 9000CC wil, weet ik (nog) niet. vooralsnog is het een tuin-ornament.