een ode aan de 9000 CD

1984-1997
Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Re: een ode aan de 9000 CD

Bericht door Style&Co » do 04 apr, 2024 14:04

gimli schreef:
do 28 mar, 2024 19:23
Bij mijn weten alleen in MY 1992, omdat het "zalmneus" precies 1 jaar later naar de VS kwam. Dus het "zalmneus " was maar 1 jaar leverbaar in Europa/rest van de wereld, en precies 1 jaar in de USA/Canada.
volgens dit testverslag was de CC Zalmneus in 1991 al in de USA leverbaar

https://www.caranddriver.com/reviews/a3 ... e-numbers/

Afbeelding

gimli
Geregistreerd lid

Bericht door gimli » do 04 apr, 2024 14:44

We dwalen hier af van CD naar CC; ik hoop dat het niet off-topic is
Ik ken de test heel goed (en trouwens: een CC precies zoals die in de test werd onlangs uit een garage getrokken na meer dan 10 jaar te hebben gestaan in Duitsland ... eens kijken waar het heen gaat).

De test is van februari 1991. De test zegt niet dat de "nieuwe CC" al te koop was in de USA op het moment van de test, of beter gezegd: misschien was hij wel te koop, maar misschien werd hij pas na de zomer geleverd. Er zijn ook USA importen uit de VS in Duitsland die voor het eerst geregistreerd zijn in 1992 en niet al een jaar in een hoekje bij de dealer staan. Maar ik ben geen getuige uit die tijd. Misschien was de introductie van de aflopende snuit in de VS niet precies 1 jaar later dan de gebruikelijke modelwijziging, maar in het voorjaar van 1991 (in plaats van augustus 1990 in Europa). Als iemand toegang heeft tot de Saab USA persberichten voor MY 1991 en/of 1992, dan zou daar iets uit afgeleid kunnen worden. Ik ken alleen die van MY 1990 en daarna MY 1994.

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » vr 05 apr, 2024 8:13

het komt op mij over dat jij beter in deze (introductie)materie zit dan ik dus ik neem het voor waar aan. Om het topic verder zuiver te houden ga ik hier niks meer posten over de 9000 CC zalmneus. Mocht er daarover nieuwe info komen dan open ik een apart topic daarvoor

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » wo 17 apr, 2024 7:40

https://m.youtube.com/watch?v=37kbTOzsr4w

Bijzondere commercial voor de CD, ik kende deze nog niet.

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Sonab » wo 17 apr, 2024 9:13

Oude reclames zijn zó leuk...

Jungleman
Geregistreerd lid

Bericht door Jungleman » wo 17 apr, 2024 22:03

ach ja, de 9000...

mijn eerste Saab was ook meteen het non-plus-ultra wat Saab in 1993 in de catalogus had staan: de Saab 9000 CD Griffin 2.3T 16v automaat met glazen schuifkanteldak, in de kleur 170 zwart. de enige andere leverbare optie was metallic lak. dat glazen schuifdak heeft me nog €50 aan BPM gekost ;-|+
deze 9000 heb ik via het forum in München opgehaald en op 'verkeerde' duitse platen naar Nederland gereden. helaas ging ze twee jaar later uit elkaar als gevolg van een gaar TCS-systeem.

niet lang na ophalen van de zwarte, stond er een 'gespot' op het forum: een 9000 CC uit 1986 voor - jawel - €125,-. via de verkoop site (marktplaats, of iets gelijks) toen kontakt gelegd met de verkoper en met een oprijwagen de Belgische Binnenlanden in en de 9000 opgehaald. en €125 afgetikt, voor een auto uit 1986, met toen (in 2010) 138.xxx km op de tellert. deze 9000 heb ik nog, maar heeft werk nodig: remmerij, banden, en het stuurhuis zit 'vastgeroest'.

in 2012, tijdens een roadtripje met 2 forummers in UK, een '98 9000 Anniversary op de kop getikt voor omgerekend 300 euro. rechtsgestuurd, dat klopt. ik heb er vanaf 2013 een paar jaar mee gereden. in 2017 kwam er een Renault Scenic (bah, naar 4 maanden ingeruild op een Volvo V60), en 3 auto's later verplaats ik me nu in een Volvo V70 (ooit nieuw geleverd door degene die me de V60 heeft geadviseerd). terwijl er 2 Saabs 9000 'op de dam' staan...en de gedachte door mijn hoofd speelt om de V70 in te ruilen voor een 9-5DE Estate automaat. in ieder geval wil ik de Anniversary weer op de weg krijgen. remmerij ligt klaar om eronder geschroefd te worden, nu alleen nog de fut zien te vinden. en als iemand zich geroepen voelt om te helpen... :mrgreen: bandjes lijkt me ook geen probleem, en dan het monster der APK slachten...wat ik met de 9000CC wil, weet ik (nog) niet. vooralsnog is het een tuin-ornament.

Chlorix
Donateur
Donateur

Bericht door Chlorix » do 06 mar, 2025 10:20

Onder het mom van een leuke thread mag ja altijd een bump geven.

Ik zat me laatst te bedenken waarom ze de 9000 CD ook het nummer "9000" meegegeven hebben. Ja, het onderstel is hetzelfde als de 9000 CC, maar de carrosserie is behoorlijk anders.
Zowel een nieuwe neus als een andere kont toen de eerste uitkwam. Bovendien was de doelgroep niet eens hetzelfde.

Heeft iemand daar een idee over?

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » do 06 mar, 2025 20:36

platform is hetzelfde, motoren zijn hetzelfde, interieur is hetzelfde... alleen wat plaatwerk en lichten verschilden. Om daar een apart model voor in de markt te zetten had veel gekost (maar fabrikanten die platformsharing en badge engineering doen zijn dat wel gewend... Saab was daar later ook niet vies van)

Dat ze de (zalm)neus van de 9000 CD niet ook gelijk op de 9000 CC met steilneus hebben geintroduceerd snap ik nog steeds niet. Die neus was toen al 5 jaar oud. De zalmneus paste destijds veel beter bij de kleinere 900 die in 87 ook een zalmneus kreeg.

Verschillende body's obv 1 model doen bij alle fabrikanten. Ik zou willen dat Saab voor de 9000 nog een derde koetsvariant had uitgebracht... een 9000 combi (station). De mallen daarvoor hadden ze van Lancia kunnen kopiëren of gebruiken. Had ze geen windeieren gelegd

Afbeelding

Plaats reactie