Geen alarmlichten en grootlicht

1984-1997
Knientje
Geregistreerd lid

Re: Geen alarmlichten en grootlicht

Bericht door Knientje » vr 21 feb, 2014 23:29

:o Hij deed het bij jou ook?

Ruud 9.3
Donateur
Donateur

Bericht door Ruud 9.3 » vr 21 feb, 2014 23:36

ja, ik heb bijna alle relais doorgesoldeerd. Prima wagen. Nu weer terug naar het topic.

stellemans
Geregistreerd lid

Bericht door stellemans » za 24 mei, 2014 14:16

Wouter schreef:Opgelost!

De alarmlichten deden het weer na het plaatsen van een nieuw relais.

En de oorzaak van het (ontbreken van het) grootlicht was de stekker die scheef/slecht op de hendel zat.

Twee keer dodelijk simpel dus... :oops:
Helaas heb ik hetzelfde probleem en ben ik benieuwd waar het knipperlicht relais te vinden is?

Mijn knipperlicht functioneert zonder enig probleem, maar het gevarenlicht doet het sporadisch en valt dan na enige seconden weer uit en knippert onregelmatig. Ik hoop met het vervangen van het relais het probleem op te lossen.

Sander

odin1899
Donateur
Donateur

Bericht door odin1899 » za 24 mei, 2014 14:53

rechtsonder het dashboard achter de zekeringen denk ik (je hoort wel waar het knippergeluid wegkomt).

stellemans
Geregistreerd lid

Bericht door stellemans » zo 01 jun, 2014 20:33

relais vervangen en gevarenlicht werkt weer naar behoren

mvm9ck
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door mvm9ck » zo 04 aug, 2019 16:45

Idem hier, het groene relais nr 3 boven van links. Bij mij deed het alarmlicht het alleen nog icm een richtingaanwijzer. Als ik aan het relais rommelde begon hij te klikken/te werken. Ligt klaar om tzt doorgesoldeerd te worden....

Het handschoenenkastje uit- en inbouwen was nog de grootste klus. Met dank aan De900C-GAS:

"Trouwens: Om het handschoenenkastje op een makkelijke manier te kunnen losschroeven, wanneer je die gaat uitbouwen, zou ik eerst de scharnieren van het deksel losschroeven, zitten in in het handschoenenkastje, 2per scharnier, dan zakt het deksel een stuk verder, dan schroef je aan de voorkant van het handschoenenkastje de, ik meen zo uit mijn hoofd, 8schroeven los, verwijderd het kastje, let op de stekker van het lampje :idea:, dan zie je aan de voorkant van de zekeringskast 2schroeven zitten, die verwijder je, de zekeringskast zal nu een stuk(je) zakken, je tilt die een stukje op, met name aan de achterkant, trekt het zekeringskastje naar je toe en je kijkt nu op alle relais en bij het weer monteren van het handschoenenkastje schroef je alle schroeven weer vast, althans, als je niet vergeten bent om het stekkertje terug te plaatsen van het lampje, schroeft dan per kant een van de schroeven van het deksel van het handschoenenkastje zodanig vast dat de scharnieren nog maar net te verschuiven zijn, sluit dan het deksel, opent het deksel, kijk uit dat de afstelling die je nu hebt van de scharnieren niet verandert, schroeft nu de 4 schroeven vast, controleert de werking van het deksel, wanneer die niet goed is, nogmaals afstellen en je hebt dan deze keringskast en het handschoenenkastje compleet uit- en ingebouwd gehad. :wink: "

viewtopic.php?f=6&t=94079&p=1061879&hil ... n#p1061879

mvm9ck
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door mvm9ck » zo 04 mei, 2025 18:55

Nu heeft de blauwe 1996 CS hetzelfde probleem. Alleen heeft die auto een airbag aan de passagierskant.

Ik heb me suf gezocht op het forum, handleidingen, onderwerpen maar wat terloops wel genoemd wordt is nergens echt duidelijk verklaard: hoe kom ik bij dat relais? Lijkt me niet dat de zekeringsbank makkelijk uitneembaar is en de airbag al helemaal niet. Het klikgeluid komt wel daar achter ergens vandaan.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » zo 04 mei, 2025 19:52

De relais zitten bovenop de zekeringkast als je een airbag hebt. De afdekplaat boven de passagiers voetenruimte weghalen, daar zit een plastic deel aan vast dat om de zekeringen heen valt en waar ook het klepje aan zit. Zorg dat je contact af hebt als je die los trekt omdat er altijd wel wat zekeringen van de bovenste rij mee eruit komen en dat kan je een SRS storing opleveren als contact aan staat.

Dan twee torx boutjes losmaken die bovenaan de zekeringkast zitten. Dan kan het geheel omlaag scharnieren en kan je bij de relais.
Let op bij het weer in elkaar bouwen dat de kabelboom niet op de onderrand van het dashboard leunt. Daar zit een scherpe metalen lijst die graag de kabelboom doorschuurt.

mvm9ck
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door mvm9ck » zo 11 mei, 2025 15:46

Mijn hartelijke dank. Klinkt als een hachelijke operatie al zal het in de praktijk wellicht meevallen, zoals wel vaker.

En dan zoek ik nog een handleiding "relais doorsolderen", of een merk/typenr relais dat het versleten kan vervangen. Maar dat laatste viel nog niet mee zo las ik ergens op het forum.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » zo 11 mei, 2025 18:16

Zekeringkast laten zakken valt inderdaad erg mee.

Relais kan je openmaken, meestal zitten er wat van de aansluitpinnen los op de print. Die door solderen, is wel een priegelklusje bij het knipperlicht relais omdat er weinig ruimte is op het printje en alles heel dicht op elkaar zit. Alleen aan beginnen als je redelijk wat soldeer ervaring hebt en over goed soldeergereedschap kan beschikken.

Alternatief: Rademaker heeft ze kant en klaar doorgesoldeerd liggen.
Nieuw zijn ze ook nog wel te krijgen maar dan zijn ze best prijzig. 4069985 is het nr.

Plaats reactie