Buitenteperatuursensor 9000cs?

1984-1997
Plaats reactie
nelfrikandel
Geregistreerd lid

Buitenteperatuursensor 9000cs?

Bericht door nelfrikandel » za 02 aug, 2025 11:58

Hi,

Onder de voorbumper aan de bestuurderskant van mijn 9000 hing iets te bungelen dat ik niet helemaal kon thuis brengen. Zie plaatje. Ik vermoed dat het de buitentemperatuursensor is.
Afbeelding
Ik heb hem omhoog de motorruimte in getrokken en ergens tussen wat andere draden van de verlichting gefrut, want hij hing vlak boven het wegdek en ik wilde hem niet beschadigen en nu krijg ik nogal overdreven waardes (46Gr ;-|+ )van de buitentemperatuur in het dashboard, vandaar ook mijn vermoeden.

De vraag is waar deze ergens moet vast zitten? Iemand een aanwijzing?

Gr,
Nel

rademaker
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Re: Buitenteperatuursensor 9000cs?

Bericht door rademaker » za 02 aug, 2025 13:08

In een houder die normaliter onderaan binnenzijde van bumper is bevestigd.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » za 02 aug, 2025 15:13

Exact. Beste even de gril eruit pakken, dan kan je er zo bij. Ik had laatst iets vergelijkbaars, ding was ook aan de wandel gegaan. Zie dit topic, daarin staat ook een fotootje waar hij hoort. Sensor klikt vast in het gat dat je in het midden vd foto ziet

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » za 02 aug, 2025 17:08

Krijg je ook van die hoge temperatuurwaardes als de motorruimte koud is? Zo ja dan heb je veel weerstand tussen sensor en connector. Had ik ook eens terwijl het -26 was. Dan krijg je het niet warm gestookt in de cabine, zelfs niet als je het systeem op HI zet. Mocht de sensor uit de connector moeten, veel succes. Die krengen zitten vaak ontiegelijk vast.

Alex

nelfrikandel
Geregistreerd lid

Bericht door nelfrikandel » za 02 aug, 2025 17:46

ahaa, verhelderend.
kan je de grill er zo uit nemen, zonder tools?
Alex B schreef:
za 02 aug, 2025 17:08
Krijg je ook van die hoge temperatuurwaardes als de motorruimte koud is? Zo ja dan heb je veel weerstand tussen sensor en connector. Had ik ook eens terwijl het -26 was. Dan krijg je het niet warm gestookt in de cabine, zelfs niet als je het systeem op HI zet. Mocht de sensor uit de connector moeten, veel succes. Die krengen zitten vaak ontiegelijk vast.
Nope, buiten dat hij toen ik hem in de motorruimte had hangen extreem warme buitentemp aangaf, heb ik niets gemerkt
Inmiddels was hij er weer onderuit gaan hangen en alles is weer normaal. Nu alleen ff op zijn plek vastzetten.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » za 02 aug, 2025 19:12

Gril zit met twee torx boutjes bovenaan, zie je vanzelf. En dan is er een plastic pen bovenaan in het midden, zit in een soort slotgat. Iets optillen en je kan de gril naar voren kantelen en eruit pakken. Het plastic zal broos zijn dus doe het met enig beleid.

nelfrikandel
Geregistreerd lid

Bericht door nelfrikandel » zo 03 aug, 2025 13:31

9000-95 schreef:
za 02 aug, 2025 19:12
Gril zit met twee torx boutjes bovenaan, zie je vanzelf. En dan is er een plastic pen bovenaan in het midden, zit in een soort slotgat. Iets optillen en je kan de gril naar voren kantelen en eruit pakken. Het plastic zal broos zijn dus doe het met enig beleid.
Dit deel is gelukt, grille eraf genomen en de sensor naar voren getrokken langs de radiateur, ik denk dat het kabeltje ergens in een omweg zit want hetr is te kort om bij dat haatje op de foto te komen. Maar hij zit in ieder geval weer voor de radiateur en bungelt niet meer op de grond, voorlopig is het voor mij goed zo.

Afbeelding

Plaats reactie