Complete restauratie 9000 CDE 2.3 uit 1995 - weer een update 21-10-2025

1984-1997
lennardbijker
Donateur
Donateur

Re: Complete restauratie 9000 CDE 2.3 uit 1995 - kleine update

Bericht door lennardbijker » wo 22 mar, 2023 13:25

Ik kwam vandaag een advertentie tegen op Facebook voor een CDE achterklep, maar die staat dan wel in Groningen. Misschien heb je er wat aan: https://www.facebook.com/marketplace/it ... 445902930/

Wat betreft spuiten/verven van het motorblok, verven lijkt mij sterker gezien je het dikker aanbrengt, maar ik heb er geen ervaring mee. Heb ook wel eens gehoord dat een te dikke laag juist sneller kan gaan scheuren/afbladeren.

mitch291
Geregistreerd lid

Bericht door mitch291 » wo 22 mar, 2023 14:57

@lennardbijker

Bedankt, berichtje gestuurd, ben benieuwd of deze er nog is.

Dat bedoel ik met het verven/spuiten van een motorblok, veel tegenstrijdige berichten.
Wel bedankt voor het meedenken :D

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » wo 22 mar, 2023 15:00

Wat balans assen betreft: bij een 2.3 zou ik die niet weglaten bij een auto voor dagelijks gebruik. Ga je echt spijt van krijgen. Bij een twee liter is het wel redelijk goed te doen, maar door de langere slag heeft de 2.3 ze echt nodig naar mijn mening.

Vervang in ieder geval de twee balansas lager bussen die diep in het blok geperst zitten. Kan alleen met uitgebouwde motor. Is een speciaal tooltje bij nodig, maar dat is ook zelf wel te maken. Ik heb de maten ergens als je wilt.

De lagerbussen zijn er in twee breedtes, afhankelijk van je motor nummer. De oude versie is 30mm breed, de latere 20 mm. Controleer na het inpersen of de olietoevoer goed open is met perslucht door de oliekanalen.
De twee voorste balansas lagers (die aluminium gevallen die aan distributie zijde zitten) zijn niet meer nieuw te krijgen helaas voor de B2x4 blokken. Goede gebruikte zoeken, bij voorkeur met de assen erbij want die zullen met jouw kilometerstand ook niet helemaal fris meer zijn.

Ik heb het nog niet in de praktijk gedaan, maar denk dat het ook mogelijk moet zijn het hele balansas gebeuren om te bouwen naar het latere B2x5 systeem. Dat zat geloof ik zelfs al af fabriek op de allerlaatste serie 9000's.
Voor dat systeem is wel alles nog nieuw te krijgen en het scheelt je ook de aanschaf van de twee losse extra kettingtandwielen bij de distributie set. Ten opzichte van het B2x4 systeem zijn de assen zelf, de tandwielen en de voorste lagers anders.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » wo 22 mar, 2023 15:17

Hier een plaatje van hoe de binnenste bussen er uit zagen bij een gezond net onderhouden B234i blok met ongeveer 3 ton.
20190928_184554.jpg
Onderblok heb ik gedaan met een spuitbusje primer en daarna een spuitbusje zwarte lak van Motip dacht ik. Kijkt mooi, maar een ton verder is het meeste er wel af inmiddels :mrgreen:
20190928_151039.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

mitch291
Geregistreerd lid

Bericht door mitch291 » wo 22 mar, 2023 17:13

@9000-95

Bedankt weer voor je reactie.

Saab wordt zeker niet meer voor dagelijks gebruik, alleen ritjes met mooi weer.
Er gaan Wossner 91,0 mm. zuigers in.
Ik wil voor ongeveer 300-350 pk gaan.
Beetje trillingen neem ik eventueel voor lief, op internet diverse reacties gelezen dat het allemaal wel mee (kan) vallen, ook bij 2.3.
Dzidek is het overigens wel met je eens.
Ik zal in ieder geval de drijfstangen en zuigers zoveel mogelijk op zelfde gewicht brengen, scheelt ook weer een beetje.
Wanneer ik de olietoevoer naar de balansassen en kettingspanner afsluit, krijg ik meer oliedruk, altijd prettig.
Onderdelen worden inderdaad schaars, ook daarom wil ik ze ook liever deleten.
Ik heb begrepen dat de balansassen 2x de snelheid van de krukas draaien, is dus ook een "zwak" punt.

Ik zie diverse opties voorbijkomen.

1 kit kopen - bussen om lagerschalen te vervangen met de core/freeze pluggen achterzijde en een afsluitplaatje voor kettingspanner.

2 voorste lagerschalen en gat kettingspanner tappen dan een inbus erin, dan voor de achtersten, gaatje voor olietoevoer bij krukas tappen en inbus erin.
Vooral dit laatste bij optie 2 beetje eng.

V.w.b. verven, is inderdaad moeilijk om juiste keuze te maken, ik kom veel tegensprekende informatie tegen.

mitch291
Geregistreerd lid

Bericht door mitch291 » wo 22 mar, 2023 18:20

@lennardbijker

Contact gehad met verkoper achterklep, vriend van mij gaat deze binnenkort ophalen.
Super bedankt, ben ik erg mee geholpen.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » wo 22 mar, 2023 18:26

Tja, de meningen zijn inderdaad verdeeld over B234 zonder balans assen. Ik heb het ook overwogen maar niet gedaan, ook zelf nooit zo mee gereden. Wel een tijdje gereden met een blok waarvan één as niet meer meedraaide omdat er geen tandjes meer op het tandwiel zaten. Daar was compleet niet meer mee te rijden boven de 2800 toeren. Ging zo tekeer dat de downpipe na een paar duizend km van de turbo is gescheurd door de trillingen :lol: Maar da's niet goed te vergelijken met een complete delete natuurlijk.

Wat misschien wel een idee kan geven: balans systeem werkt pas goed vanaf iets van 1500-2000 toeren. Stationair doet het niet veel, wat de reden is dat een 2.3 altijd een beetje staat te stampen dan. Datzelfde karakter ga je zonder balans assen waarschijnlijk dan over de hele toerenband houden. Maakt het waarschijnlijk minder prettig om meer toeren te draaien.

Oliedruk argument snap ik, aan de andere kant ga je alles reviseren.
Wat is je plan met oliepomp en distributie deksel? Die eerste is volgens mij ook niet meer nieuw te krijgen, tweede is nog wel sporadisch te vinden maar prijzig. De pomp van een B2x5 is wel te vinden, dacht dat die er ook in past. Maar die heeft weer minder opbrengst dus of dat zo'n goed idee is?

Dat kanaaltje bij het derde hoofdlager afpluggen is niet zo eng op zich, goede loctite erin. Eventueel wat groter tappen zodat het inbusje dikker is dan het gat in de lagerschaal, kan er nooit wat gebeuren.

mitch291
Geregistreerd lid

Bericht door mitch291 » wo 22 mar, 2023 18:49

@9000-95

Hmm, downpipe moet wel blijven zitten natuurlijk, wordt ook nog eens een nieuwe van 3" met sportcat 8)
Ben hier al langere tijd naar op zoek, prijzig dingetje.

Hoge toeren ben ik niet naar op zoek, ik hou van veel koppel onderin, doortrekken hoeft van mij niet zo nodig.
(even een hele foute opmerking op dit forum :-| - dat vind ik zo heerlijk in de Audi :mrgreen: )

Ook over de keuze van een turbo ben ik nog niet uit.
Denk aan een Mitsubishi TD04-15T (max 300 pk) of Mitsubishi TD04-18T/19T (max 350 pk), ook lekker aan de prijs :twisted:

Misschien laat ik het ook wel bij de Garret, ga ik voor Stage 3, pakt lekker op in de lagere toeren, beter dan de boven genoemde turbo's heb ik begrepen.
Dan gewoon de standaard koppeling (240 mm.), standaard injectoren en standaard intercooler, alleen een 3" downpipe met sportcat.

Als ik de optie van de inbussen neem, dan kan ik alles laten zitten, lagerschalen e.d., toch?
Ik bedoel hiermee, dat wanneer het toch enorm tegenvalt, ik de inbusjes er weer uithaal en de balansassen weer kan monteren.

De oliepomp zier er uit als nieuw, geen krasjes o.i.d., ook distributiedeksel ziet er m.i. nog goed uit.
Zal binnenkort wel wat foto's plaatsen.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » wo 22 mar, 2023 19:25

mitch291 schreef:
wo 22 mar, 2023 18:49
Als ik de optie van de inbussen neem, dan kan ik alles laten zitten, lagerschalen e.d., toch?
Ik bedoel hiermee, dat wanneer het toch enorm tegenvalt, ik de inbusjes er weer uithaal en de balansassen weer kan monteren.
Dat kan, zelfs ook met de kit. Alleen moet in beide gevallen wel weer het blok eruit. Om de binnenste lagerbussen te plaatsen.
De oliepomp zier er uit als nieuw, geen krasjes o.i.d., ook distributiedeksel ziet er m.i. nog goed uit.
De spelingen opmeten, dan weet je pas wat. Ga er maar vanuit dat je distributie deksel na 560k wel in beetje ingelopen is. Overdruk ventiel zit daar ook in trouwens, ook zo'n ding wat wel eens uit wil lubberen op den duur.

mitch291
Geregistreerd lid

Bericht door mitch291 » wo 22 mar, 2023 19:28

@9000-95
De spelingen opmeten, dan weet je pas wat. Ga er maar vanuit dat je distributie deksel na 560k wel in beetje ingelopen is. Overdruk ventiel zit daar ook in trouwens, ook zo'n ding wat wel eens uit wil lubberen op den duur.
Ga ik controleren, bedankt voor de tip.

Carroda
Geregistreerd lid

Bericht door Carroda » do 23 mar, 2023 7:45

Ik betwijfel dat een 18T/19T onderom beter oppakt dan de originele td04/15T... ze zijn immers groter, dus meer massa, dus spoolt wat trager op, maar omdat ze groter zijn kunnen ze bij hogere toeren nog genoeg lucht leveren om de boost druk vast te houden, waardoor je t vermogen krijgt.

Met een T25 garrett kun je al 400+ Nm onderom genereren, alleen die kan het niet vasthouden.
Voor mij was dat de reden dat ik naar de td04 ben geswapped. Maar volgens mij zit ik nu ook.zo'n beetje tegen de grens aan van wat de standaard injectoren kunnen leveren.

Veel meer koppel als die 400-450nm onderom is volgens mij weer moord voor de versnellingsbak. Dus vrees dat je t toch ook met de toeren moet doen.

mitch291
Geregistreerd lid

Re: Complete restauratie 9000 CDE 2.3 uit 1995 - weer een update 21-10-2025

Bericht door mitch291 » di 21 okt, 2025 20:58

Nou, eindelijk project maar weer opgepakt.

Ik heb contact gehad met Rademaker betreffende een geheel ander voorraam stijl.
Dit blijkt moeilijker dan gedacht.
Na een paar keer heen en weer appen is er geen geschikte kandidaat beschikbaar.
Ik heb nog een paar keer geprobeerd mijn eigen te restaureren, geen kans, te ver heen.
Vooral ook de stijlen naar boven toe.
Afbeelding
Afbeelding
Het project een tijd in de koelkast gezet.

Wat ik nog wel gedaan heb in de afgelopen tijd.
Onder blok in de zwarte verf gezet, ik vind het zelf goed gelukt.
Afbeelding
Afbeelding
De geboorde cilinders:
Afbeelding
De motorruimte:
Afbeelding
Afbeelding

De Wössner Forged Pistons gewogen, allemaal op 0,5 gram gelijk, met en zonder zuigerveren gemeten.
Eigenlijk wel versteld gestaan hiervan, daar ga ik dus niets aan te doen.
Drijfstangen doe ik nog wel een keer, heel gepriegel om dit goed te doen.
Aangezien ik eigenlijk van het hele project af had gezien, ook niet meer aan gedacht.

Nadat ik diverse malen op internet heb gekeken naar onderdelen en er steeds vaker achter kom dat dit steeds moeilijker wordt,
steeds meer afstand van het project genomen.

Tot gisteren, en weer contact opgenomen met Rademaker.
Hij vertelde mij dat het bij hem moeilijk is om iets uit te slijpen e.d. (iets met open vuur) en heeft ook niets staan.
Rademaker heeft mij doorverwezen naar een ander forumlid, Jeroengsi

Vandaag contact gehad en hij heeft een 9000 staan die volgens hem goed genoeg is.
Nu nog even kijken wanneer ik daar naar toe zal gaan om de hele voorraam stijl eruit te slijpen.

Zelf al even bezig geweest om te kijken hoe ik hier e.e.a. los kan halen.
Sta er eigenlijk van te kijken, hoe makkelijk je de puntlassen kan doen met gewone boren.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ga morgen wel even speciale voor aanschaffen.

Mocht er nu iemand (binnenkort) naar Polen rijden en het geen probleem te vinden om bij Jereoengsi
even het voorraam eruit te slijpen en mee te nemen, hou ik mij aanbevolen :) :D :roll:

Ook zoek ik nog wel wat onderdelen.

Tot zover weer een (grotere) update.

Plaats reactie