Betere connectoren en nieuwe bekabeling mistlampen

1984-1997
Plaats reactie
Alex B
Geregistreerd lid

Betere connectoren en nieuwe bekabeling mistlampen

Bericht door Alex B » do 30 okt, 2025 13:30

Ik denk niet dat ik een controverse de wereld in breng als ik stel dat de electrische connectoren die op de 9000 gebruikt zijn een voorbeeld van een goed uitontwikkeld ontwerp zijn. Ik doel hier in het bijzonder op het meestal grijze type met ronde contacten. Hoe die dingen vast kunnen zitten en niet te scheiden zijn zal niet alleen mij hebben aangemoedigd tot het bezigen van krachttermen die ik hier maar niet zal neerschrijven. Om nog maar te zwijgen van corrosie van de contacten in de verbindingen die aan weer en wind zijn blootgesteld. De connectoren die de mistlampen in de voorspoiler aan het boordnet koppelen hebben in het bijzonder te lijden. Nu had ik alweer een jaar of twee kortsluiting in de stroomkring die naar de mistlampen gaat en daar de auto afgelopen weekend ivm olie verversen toch al met de voorwielen op bokkies stond was het tijd om dat eindelijk aan te pakken. Na wat onderzoek bleek de kortsluiting ergens in de kabelboom naar de rechter lamp te zitten. Met die kabelboom in die buis die daar loopt en omwonden met dat stoftape leek het me beter om een nieuw stuk bekabeling aan te leggen. Zo gezegd zo gedaan, waarbij ik (spat)waterdichte connectoren heb gebruikt:
Afbeelding

Afbeelding
Kosten niet veel en zijn makkelijk op een stroomkabel te bevestigen. Een zacht tuletje rond de stroomkabel houdt aan die kant het vocht tegen. Ik hoop het aankomende winterseizoen weer te kunnen genieten van extra verlichting op donkere wegen met sneeuw en slush en beter zicht op waar de kant van de weg zich bevindt.

Alex

rademaker
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Re: Betere connectoren en nieuwe bekabeling mistlampen

Bericht door rademaker » do 30 okt, 2025 15:27

Goede oplossing m.i. Jouw nieuwe stekkers werden in latere jaren ook hier en daar op de nieuwe Saab modellen geplaatst.
Die grijze stekkertjes met ronde contacten zijn uiteraard niet meer van deze tijd. De eenvoudigste manier om ze te scheiden vind ik nog altijd de methode met twee waterpomptangen vastklemmen en ze dan wrikkend vanelkaar te trekken. Vervolgens de pinnetjes reinigen, licht schuren en met contactspray inspuiten. Dan zou je er weer meerdere jaren op moeten kunnen vertrouwen.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » do 30 okt, 2025 15:57

Ik heb al een paar keer meegemaakt dat de draden los komen of slecht contact maken. Laatst nog bij de buitentemperatuur sensor. Er komt vocht bij de aansluiting van de draad op de pen en dan rot het daar weg. Het zijn niet de allerbeste connectoren nee. Gelukkig zitten ze maar op een paar plekken.

Aan de andere kant, als je ziet wat een drama's je tegenkomt bij oudere Italianen en Fransozen dan mag je eigenlijk niet klagen over een connector die het al met al toch dik 25 jaar volhoudt :lol:

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » do 30 okt, 2025 17:09

rademaker schreef:
do 30 okt, 2025 15:27
Goede oplossing m.i. Jouw nieuwe stekkers werden in latere jaren ook hier en daar op de nieuwe Saab modellen geplaatst.
Op onze 2002 9-5 zitten zulke als verbinding met de mistlampen. Gaat direct in de fitting van het lampje. Alles is daar waterdicht. Het is jammer dat toen de Taiwanezen mistlampen voor de 9000 gingen produceren dat niet is gewijzigd. Mochten ze de originele matrijs hebben overgenomen dan is het begrijpelijk.

Alex

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » do 30 okt, 2025 17:20

9000-95 schreef:
do 30 okt, 2025 15:57
Ik heb al een paar keer meegemaakt dat de draden los komen of slecht contact maken. Laatst nog bij de buitentemperatuur sensor. Er komt vocht bij de aansluiting van de draad op de pen en dan rot het daar weg.
Daar heb ik het ook een keer gehad, net toen het -26 was. De thermometer binnen gaf iets van over de +40 aan, dus het systeem dacht dat er gekoeld moest worden. Zelfs op Hi kwam er geen warme lucht. De thermostaat deed het ook niet goed dus het duurde eindeloos voor er een beetje lauwe lucht naar binnen kwam. Voor de volgende winter had ik de thermostaat vervangen en een motor- en coupéverwarmingsinstallatie ingebouwd. Beste investering automatig gezien ooit. En die connector omzeild door de kabeltjes met een kroonsteentje op de pootjes van de sensor te schroeven. Nooit meer last gehad.

Alex

Plaats reactie