Knipper knipper richtingaanwijzers

1984-1997
Plaats reactie
klaasj93
Geregistreerd lid

Knipper knipper richtingaanwijzers

Bericht door klaasj93 » ma 24 nov, 2025 20:19

Hallo forummers,

Sinds kort heb ik te maken met een eigenaardig karaktertrekje in de 9000. De richtingaanwijzer naar links knippert tegenwoordig in rap tempo, alleen het licht naast de koplamp doet niet mee (zijskirt en achter wel). Rechts knippert soms, maar meestal blijft het stil/zwart, zowel op het dashboard als bij de lampen aan de buitenzijde.
Als ik de alarmlichten aan zet, dan knipperen rechts én links alle lampen op normaal tempo, alsof er niets aan de hand is.

Iemand enig idee wat dit zou kunnen veroorzaken, en hoe dit op te lossen is :-S+

Ik hoop dat iemand kan helpen, bij voorbaat dank voor de hulp!
Oja, het gaat dus om een 9000 2.3t CSE, automaat, bouwjaar 1997 :O:

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Re: Knipper knipper richtingaanwijzers

Bericht door Sonab » ma 24 nov, 2025 20:43

Als er een knipperlichtje stuk is of geen goede massa heeft dan ontstaat het snelle knipperen.
Knippert hij alleen linksaf snel dan zijn alle knipperlichtjes aan de linkerzijde verdacht:
-er is een van die lampjes stuk
-van een van die lampjes is de massa niet goed

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » ma 24 nov, 2025 20:48

Klopt, snel knipperen heeft als functie dat je weet dat er een lampje stuk is. En alle lampjes staan per kant parallel. Dus voor, zijscherm, achter en instrumentenpaneel. Als er eentje daarvan het niet doet en de rest wel, is het lampje stuk, of iets met bedrading/fitting/connector. Ik zou dus beginnen met een nieuw lampje links voor.

Daarnaast heb je waarschijnlijk een probleem met of de richtingaanwijzer schakelaar op de stuurkolom, of het knipperlicht relais. Ik zou met die laatste beginnen, komt veel voor. Relais kan je repareren door het open te maken en de print door te solderen.

klaasj93
Geregistreerd lid

Bericht door klaasj93 » zo 30 nov, 2025 10:57

Super, dank voor de reacties, weer wat geleerd :)
Dan ga ik inderdaad in stapjes het probleem (proberen) op te lossen, eerst maar eens de lampjes vervangen!

Plaats reactie