stuurinrichting 9000CC 1986

1984-1997
Plaats reactie
Jungleman
Geregistreerd lid

stuurinrichting 9000CC 1986

Bericht door Jungleman » di 30 dec, 2025 11:04

zoals bekend (uit het verleden of uit mijn onderschrift) heb ik een '86-er 9000i CC. deze wordt, met goedvinden van de Nederlandse overheid, volgend jaar belastingvrij.

idee is natuurlijk om 'm weer de weg op te krijgen (net als de 9000 Anni...), maar ik heb er toch een beetje een uitdaging bij.

behalve vervangen van remmerij en banden, heeft de CC ook last van een vastzittende stuurinrichting.

dit was al zo toen ik 'm (voor €125) kocht, in 2010. maar als ik ermee wegging, was het een 'kort' zwaar punt, dat na een paar bochten verdween.
waarschijnlijk doordat ik soms in te moeilijke oplossingen denk, dacht ik een aantal jaar geleden, dat ik het stuurhuis+pomp+leidingwerk moest vervangen om het op de lossen. aangezien de plek van de pomp en leidingwerk bij de facelift van CC naar CS wijzigde, had ik het idee dat ik het stuurhuis van de CS moest samenbouwen met het leidingwerk+pomp van de CC.

onlangs was ik bij de Saab-goeroe in Rhenen, en daar de vraag gesteld wat het kon zijn en of mijn gedachte een goeie was. wat ik begreep was 1) ja, ik denk soms te moeilijk, en 2) hij vertelde me dat hij het in verleden ook wel meegemaakt had, en dat ze de kruiskoppeling er tussenuit haalden en een nacht in de olie legden.

vraag is nu natuurlijk: hoeveel werk is het om die kruiskoppeling eruit te krijgen, of op zijn minst enige vorm van smering toe te dienen, zodat de besturing weer enigszins soepel gaat.
zijn er tekeningen/scheten van de stuurinrichting bekend, en wie heeft ervaring met dit fenomeen? met de WIS kom ik niet heel ver.

Het lei/ijdend voorwerp (in betere tijden, al is dat nog niet zo lang geleden):
Afbeelding

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: stuurinrichting 9000CC 1986

Bericht door Saapie » di 30 dec, 2025 11:50

Valt qua werk erg mee. Je kan er van onderaf en van de zijkanten goed bij als je de plastic wielkastplaten demonteert.

Ik geloof dat Thijs Oosterbaan nog stuurhuizen heeft liggen. Vervangen is kortste klap.

Jungleman
Geregistreerd lid

Bericht door Jungleman » di 30 dec, 2025 17:09

ik heb een stuurhuis+pomp+leiding+reservoir van een CS liggen. dat zou dus samen met het CC-stuursysteem samengebouwd moeten worden tot een hybride, aangezien bevestiging van de respectievelijke pompen aan het blok verschillend zijn. bij de een zit de pomp boven de dynamo, bij de ander zit-ie eronder, en daardoor heb je dus slangen van verschillende lengtes, en andere ophangconstructie van de reservoirtjes.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » di 30 dec, 2025 18:56

De truc met de kruiskoppeling verwijderen is dat deze aan één kant iets kan schuiven de as op zodat je net genoeg ruimte krijgt om hem er tussenuit te pakken. Zo was het tenminste bij mijn vorige CS, maar dat zal bij een CC niet veel anders zijn. Verder inderdaad niet erg ingewikkeld, wel lastig toegankelijk ondersteboven in de voetenruimte liggend ;)

Zware punten in je stuur kan ook nog zitten in de toplagers van de veerpoten, of in de fuseekogels. Meestal maakt dat wel wat lawaai ook dan...

Jungleman
Geregistreerd lid

Bericht door Jungleman » di 30 dec, 2025 19:06

Ondersteboven in de voetruimte liggen wordt natuurlijk wat comfortabeler als je de bestuurdersstoel eruit haalt, 4 torxjes en hij is los.

Besturing maakte indertijd geen bijgeluiden. Het zware punt in de besturing was echt binnen 200 meter opgelost. In de loop der tijd duurde het wel steeds langer eer het zware punt eruit was, mede omdat er weinig mee gereden werd.

Eerst dacht ik nog dat het aan de servo-olie lag, dat naarmate de pomp langer draaide, de olie warm(er) werd en zo het stuurhuis doorsmeerde. Dat klinkt, nu ik het zo opschrijf als redelijke onzin. Makkelijk beginnen: kruiskoppeling eruit vogelen, komend voorjaar.

En natuurlijk kijken of het blok nog wat wil doen… :roll:

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » di 30 dec, 2025 19:32

Motor komt vast goed. Dingen gaan nooit stuk.

Jungleman
Geregistreerd lid

Bericht door Jungleman » di 30 dec, 2025 21:32

Even de accu uit de Caab overzetten en ik heb een antwoord. Vermits de benzine nog enig fut levert :roll:

Leuk waagstukje 🫣

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » di 30 dec, 2025 22:04

Benzine zou ik even eruit hevelen eigenlijk en er een jerrycan nieuwe in doen.

Jungleman
Geregistreerd lid

Bericht door Jungleman » wo 31 dec, 2025 19:27

Dat zou geen overbodige luxe zijn, nee.

Ik kan me wel herinneren dat de pomp wat anders is dan bij de CS, beetje 900classic-invloed, geloof ik.

Plaats reactie