Alex
Waterpomp laten vervangen
-
Alex B
- Geregistreerd lid
- Berichten: 2948
- Lid geworden op: zo 27 aug, 2006 21:40
- Regio: Norge - Noorwegen
Re: Waterpomp laten vervangen
Zo'n blokkeerblokje met vertanding heb ik gebruikt. Generiek ding, niet iets speciaal Saab. Dat schotje dat de onderkant van het koppelingshuis afschermt moet eraf. Is wat extra werk omdat het aan een kant op z'n plaats wordt gehouden door een bout die de bak aan het blok verbindt
. Het blokje kan je dan vastzetten in het boutgat van het andere boutje (als ik het mij goed herinner). Het maakt de hele operatie een stuk gecompliceerder.
Alex
Alex
1975 96; al meer dan 5 jaar een 5-jarenproject
1983 99; in dankbare herinnering naar de donorhemel
1973 Sonett
1994 9000 Aero in donorstatus
2002 9-5 Aero Estate
1997 9000 Aero
2004 9-5 Aero Estate
1983 99; in dankbare herinnering naar de donorhemel
1973 Sonett
1994 9000 Aero in donorstatus
2002 9-5 Aero Estate
1997 9000 Aero
2004 9-5 Aero Estate
-
Yuri_Peter
- Geregistreerd lid
- Berichten: 106
- Lid geworden op: za 27 aug, 2022 13:20
- Regio: BE - Limburg / Limbourg
Re: Waterpomp laten vervangen
Dan denk ik toch dat ik maar eens investeer in een slagmoersleutel.
Een pneumatische valt af. De compressors die ik heb, hebben een ketelinhoud van 25 liter en een maximale werkdruk van 8 bar.
Als ik daar een pneumatische slagmoersleutel opzet die genoeg kracht kan zetten om zo'n bout los te krijgen is de 25 liter tank binnen een paar seconden leeg.
Aangezien ik genoeg Makita 18V LXT accu's heb liggen was ik aan het denken om zoiets aan te schaffen. En graag had ik even jullie raad gevraagd.
Ik heb twee opties.
De Makita DTW1002Z. Deze heeft een vastzetkoppel van 1000 Nm en een losbreekkoppel van 1600 Nm. Maar het is een behoorlijk apparaat.
En de Makita DTW700Z. Vastzetkoppel van 700 Nm en een losbreekkoppel van 1000 Nm. Deze is wat compacter.
Het prijsverschil tussen de twee is € 30. Dit is relatief klein, dus ik ben uiteraard geneigd om het zwaarste model te kiezen. Maar misschien dat ik mezelf dan in de vingers snijd.
Voor de bout van de krukaspoelie is de 1002 geen probleem. Daar is voldoende ruimte. Maar stel dat ik ooit in een compactere ruimte moet werken...
Aan de andere kant zou ik het ook maar stom vinden als ik de 700 aanschaf en die later ergens niet zwaar genoeg blijkt te zijn.
Het gaat hier nu puur over de Saab 9000. Wat denken jullie?
Dan nog even over de punten aan de griptang slijpen om dat kreng van een borgveer los te krijgen.
Deze man heeft een veel simpeler idee met een waterpomptang:
https://www.youtube.com/watch?v=fwFVV6OyzG8
Het is een kort filmpje en de eerste minuut kan je skippen.
In plaats van de boren die hij gebruikt kan ik eventueel inbussleutels of staalnagels gebruiken.
Het lijkt me in ieder geval even gewaagd dan met een aangeslepen griptang, dus daar hoef ik het niet voor te laten.
Graag jullie advies!
Een pneumatische valt af. De compressors die ik heb, hebben een ketelinhoud van 25 liter en een maximale werkdruk van 8 bar.
Als ik daar een pneumatische slagmoersleutel opzet die genoeg kracht kan zetten om zo'n bout los te krijgen is de 25 liter tank binnen een paar seconden leeg.
Aangezien ik genoeg Makita 18V LXT accu's heb liggen was ik aan het denken om zoiets aan te schaffen. En graag had ik even jullie raad gevraagd.
Ik heb twee opties.
De Makita DTW1002Z. Deze heeft een vastzetkoppel van 1000 Nm en een losbreekkoppel van 1600 Nm. Maar het is een behoorlijk apparaat.
En de Makita DTW700Z. Vastzetkoppel van 700 Nm en een losbreekkoppel van 1000 Nm. Deze is wat compacter.
Het prijsverschil tussen de twee is € 30. Dit is relatief klein, dus ik ben uiteraard geneigd om het zwaarste model te kiezen. Maar misschien dat ik mezelf dan in de vingers snijd.
Voor de bout van de krukaspoelie is de 1002 geen probleem. Daar is voldoende ruimte. Maar stel dat ik ooit in een compactere ruimte moet werken...
Aan de andere kant zou ik het ook maar stom vinden als ik de 700 aanschaf en die later ergens niet zwaar genoeg blijkt te zijn.
Het gaat hier nu puur over de Saab 9000. Wat denken jullie?
Dan nog even over de punten aan de griptang slijpen om dat kreng van een borgveer los te krijgen.
Deze man heeft een veel simpeler idee met een waterpomptang:
https://www.youtube.com/watch?v=fwFVV6OyzG8
Het is een kort filmpje en de eerste minuut kan je skippen.
In plaats van de boren die hij gebruikt kan ik eventueel inbussleutels of staalnagels gebruiken.
Het lijkt me in ieder geval even gewaagd dan met een aangeslepen griptang, dus daar hoef ik het niet voor te laten.
Graag jullie advies!
-
Alex B
- Geregistreerd lid
- Berichten: 2948
- Lid geworden op: zo 27 aug, 2006 21:40
- Regio: Norge - Noorwegen
Re: Waterpomp laten vervangen
Wat foto's van de vliegwielblokkeerder en de griptangpunten voor het idee:


Die waterpomp is een variatie op een thema. Ik zou dat nooit doen met losse onderdelen, zou het doen met boutjes M3 of M4 die je dan behoorlijk kunt vastschroeven met een moertje of een schroefdraad tappen in de tang. Voordeel van griptang is dat als de tang eenmaal over de knik is je geen kracht meer hoeft te zetten om de ring klein geklemd te houden. Het manoeuvreert makkelijker. Bovendien is de kans groter dat je niet twee handen nodig hebt omdat de benen van de tang te ver uit elkaar staan. En als laatste hoef je niet zover onder de auto te reiken omdat de tang nu in de ruimte van de wielkuip steekt ipv parallel aan de poelie.
Alex


Die waterpomp is een variatie op een thema. Ik zou dat nooit doen met losse onderdelen, zou het doen met boutjes M3 of M4 die je dan behoorlijk kunt vastschroeven met een moertje of een schroefdraad tappen in de tang. Voordeel van griptang is dat als de tang eenmaal over de knik is je geen kracht meer hoeft te zetten om de ring klein geklemd te houden. Het manoeuvreert makkelijker. Bovendien is de kans groter dat je niet twee handen nodig hebt omdat de benen van de tang te ver uit elkaar staan. En als laatste hoef je niet zover onder de auto te reiken omdat de tang nu in de ruimte van de wielkuip steekt ipv parallel aan de poelie.
Alex
1975 96; al meer dan 5 jaar een 5-jarenproject
1983 99; in dankbare herinnering naar de donorhemel
1973 Sonett
1994 9000 Aero in donorstatus
2002 9-5 Aero Estate
1997 9000 Aero
2004 9-5 Aero Estate
1983 99; in dankbare herinnering naar de donorhemel
1973 Sonett
1994 9000 Aero in donorstatus
2002 9-5 Aero Estate
1997 9000 Aero
2004 9-5 Aero Estate
-
9000-95
- Donateur

- Berichten: 4215
- Lid geworden op: do 17 apr, 2008 10:47
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Waterpomp laten vervangen
Ik verwacht eerlijk gezegd dat een m3 of m4 boutje niet sterk genoeg gaat zijn om deze veer in toom te houden, dat breekt gelijk af met deze krachten. Beter iets van goed staal nemen.
En het is raadzaam iets van oog bescherming te dragen als je met zelfgemaakte tools aan de gang gaat, de kans dat de veer een keertje om je oren katapulteert is beslist aanwezig
En het is raadzaam iets van oog bescherming te dragen als je met zelfgemaakte tools aan de gang gaat, de kans dat de veer een keertje om je oren katapulteert is beslist aanwezig
9000 Anniversary 2.3T
-
Yuri_Peter
- Geregistreerd lid
- Berichten: 106
- Lid geworden op: za 27 aug, 2022 13:20
- Regio: BE - Limburg / Limbourg
Re: Waterpomp laten vervangen
Dank je voor de foto's, Alex.
Ik had nagemaakt wat ik op je foto's zag.
Maar toen ik de tang testte op een stukje metaal met twee gaten in brak één van de punten al meteen af. Misschien heb ik ze wat te dun afgeslepen aan de basis.
Hoe dan ook, ik begrijp wat je zegt over waarom een griptang handiger is dan een waterpomptang.
Ik heb dan maar jouw advies en wat ik in het filmpje zag gecombineerd.


Als pennen heb ik keiharde staalnagels gebruikt van 3,5 mm dik. Ze zitten 2,5 cm diep in de bekken van de tang geboord, geborgen met 2-componenten metaalepoxy.
Of dit de kracht van de veer kan verdragen valt af te wachten.
Oogbescherming is in ieder geval geen slecht idee.
Misschien beter een integraalhelm
Ik laat jullie weten hoe het afloopt.
Ik had nagemaakt wat ik op je foto's zag.
Maar toen ik de tang testte op een stukje metaal met twee gaten in brak één van de punten al meteen af. Misschien heb ik ze wat te dun afgeslepen aan de basis.
Hoe dan ook, ik begrijp wat je zegt over waarom een griptang handiger is dan een waterpomptang.
Ik heb dan maar jouw advies en wat ik in het filmpje zag gecombineerd.


Als pennen heb ik keiharde staalnagels gebruikt van 3,5 mm dik. Ze zitten 2,5 cm diep in de bekken van de tang geboord, geborgen met 2-componenten metaalepoxy.
Of dit de kracht van de veer kan verdragen valt af te wachten.
Oogbescherming is in ieder geval geen slecht idee.
Misschien beter een integraalhelm
Ik laat jullie weten hoe het afloopt.
-
Luthart
- Geregistreerd lid
- Berichten: 1698
- Lid geworden op: di 24 okt, 2023 18:47
- Regio: NL - Provincie Drenthe
Re: Waterpomp laten vervangen
Die borgveer van het deksel kun je ook open krijgen met 2 boortjes in de gaten en dan met een waterpomp tang.
Ik had van mijn werk zo’n grote borgveertang geleend. Gaat nog moeilijk omdat de tang ook steeds uit de gaatjes schiet als je kracht wil zetten.
Met de boortjes trick is het wel gelukt. Maar het blijven rot dingen die borgveren. Veel te groot.
Wat betreft die ‘klapper tol’ let even op het aansluitvierkant. Hele grote machienes hebben soms een 3/4” aansluiting…. Dan heb je ook andere doppen nodig.
Soms is het handig om gewoon een wringijzer te hebben met een scharnierbare 1/2” kop. Daar krijg je alles wel zo’n beetje mee los. Zoals subframebouten etc.
Ik had van mijn werk zo’n grote borgveertang geleend. Gaat nog moeilijk omdat de tang ook steeds uit de gaatjes schiet als je kracht wil zetten.
Met de boortjes trick is het wel gelukt. Maar het blijven rot dingen die borgveren. Veel te groot.
Wat betreft die ‘klapper tol’ let even op het aansluitvierkant. Hele grote machienes hebben soms een 3/4” aansluiting…. Dan heb je ook andere doppen nodig.
Soms is het handig om gewoon een wringijzer te hebben met een scharnierbare 1/2” kop. Daar krijg je alles wel zo’n beetje mee los. Zoals subframebouten etc.
Groet Daniël
1997 900 SE Turbo Talladega Coupé, Cayenne red
Restotec - Vapour blasting voor o.a. auto-, motor- en oltimeronderdelen.
1997 900 SE Turbo Talladega Coupé, Cayenne red
Restotec - Vapour blasting voor o.a. auto-, motor- en oltimeronderdelen.
-
Alex B
- Geregistreerd lid
- Berichten: 2948
- Lid geworden op: zo 27 aug, 2006 21:40
- Regio: Norge - Noorwegen
Re: Waterpomp laten vervangen
Zit wat in. Uitstekende gedeelte zo kort mogelijk houden zodat de hefboomwerking zo klein mogelijk is. Iets van goed staal kan natuurlijk nooit kwaad.9000-95 schreef: ↑do 04 jun, 2026 19:34Ik verwacht eerlijk gezegd dat een m3 of m4 boutje niet sterk genoeg gaat zijn om deze veer in toom te houden, dat breekt gelijk af met deze krachten. Beter iets van goed staal nemen.
Alex
1975 96; al meer dan 5 jaar een 5-jarenproject
1983 99; in dankbare herinnering naar de donorhemel
1973 Sonett
1994 9000 Aero in donorstatus
2002 9-5 Aero Estate
1997 9000 Aero
2004 9-5 Aero Estate
1983 99; in dankbare herinnering naar de donorhemel
1973 Sonett
1994 9000 Aero in donorstatus
2002 9-5 Aero Estate
1997 9000 Aero
2004 9-5 Aero Estate