Verschillende probleempjes 9000CSE

1984-1997
Plaats reactie
Yzord

Verschillende probleempjes 9000CSE

Bericht door Yzord » di 22 jun, 2004 18:40

Hiya, mijn 9000CSE uit 94 heeft wat kuren. Op zich niet zo erg, want het beestje is ook al 10 jaar oud, maar het zou tof zijn als het te maken is :)
Ik zal ze even opnoemen.

- Mijn airco werkt de ene keer wel, maar de andere keer weer niet.
- TCS CTRL brandt
- Anti Lock brandt

De auto lijkt goed te rijden (wat heet goed, perfect eigenlijk), dus de lampjes zijn mij een kleine raadsel. Wel rijden we er al maanden mee. Als je idd rustig remt, dan voel je dat soms de ABS erin komt. Dus lichtjes geklapper in het rempedaal. Ik heb al gelezen dat er sensors in de wielkappen zitten, dus die ga ik binnenkort eens schoonmaken.
Alleen de TCS CTRL lampje is mij een raadsel. Via http://www.thesaabsite.com/9000/TCSTESTpg1.gif heb ik het een en het ander kunnen lezen, maar het is me nog steeds een raadsel. Heeft dit iets te maken met de turbo? En is zoiets redelijk op te lossen?

Hopelijk kan iemand mijj helpen.

kingscup
Geregistreerd lid

Re: Verschillende probleempjes 9000CSE

Bericht door kingscup » do 24 jun, 2004 20:05

Hai,

met airco en tcs lampje kan ik niet helpen, maar met het anti lock lampje heb ik ook problemen, eerste brande hij steeds, bleek sensor kabel doormidden te zijn. Als dat bij jou ook is, en je moet er een kopen, koop hem dan via het internet, scheelt aardig wat centen, dingen zijn duur.

Toen ik hem vervangen had, was het probleem even weg. Nu gaat hij altijd branden nadat ik de auto gestart heb(na minuut) als ik dan auto stop, en dan opnieuw start is hij weer uit, soms moet ik dit 3 keer herhalen voordat hij helemaal uit blijft. Heb je dit ook?

Ik ga van het weekend de sensors er ook weer uithalen... kijken of dat helpt

In ieder geval succes

Superwox
Geregistreerd lid

Bericht door Superwox » vr 09 jul, 2004 22:31

Wellicht toch even bij de dealer langs, of bij een goede garage met de juiste uitrusting en daar je auto even uit laten lezen.....

(ff computer eraan hangen en dan volgt het antwoord vlot)

Succes !

Peter Lucas
Geregistreerd lid

Bericht door Peter Lucas » do 15 jul, 2004 12:27

Beste Yzord,

Ik heb eindelijk een gelijksoortige storing opgelost; lees mijn relaas maar even onder stroomstoring.

Peter

vosgeni
Geregistreerd lid

Bericht door vosgeni » vr 22 okt, 2004 13:55

:D Lees nu pas dit probleem. Heb dit vroeger ook v eel gehad met mijn 9000. Uitlezen gaf alleen aan dat er een probleem was met het gaskleppenhuis (ETS). De dealer zocht het dus in de ETS. Zelfs even een nieuwe monteren gaf geen soelaas.
probleem:
Af en toe kwam het TCS lampje aan, geen airco en (en dit moet je merken) TCS gaat op noodprogramma (zwaar gas en gereduceerde turbodruk)
Na veel zoeken (de dealer kwam er niet uit) ben ik er achter gekomen dat het dan bijna altijd de drukschakelaars zijn van het ETS systeem. Deze bevinden zich tegen het schutbord, links van de olie-vulopening. Doormeten is lastig. Mijn advies is (en zo heb ik het toen ook gedaan) één drukschakelaar tijdelijk verwisselen met diegene die bovenop het linkerscherm (binnen), als je voor de moter staat rechts, zit. Even improviseren, want de bevestiging is anders, maar de drukschakelaar is hetzelfde en die boven het scherm is minder kritiesch.
Als je dit doet ben je er snel achter. Je kunt ook eerst beginnen de stekkers los te halen, te reinigen en met contactspray inspuiten, dit kan ook al helpen.
Nieuw zijn die dingen vrij prijzig, ze gaan nogal eens kapot. Als het probleem met uitwisselen is opgelost kun je ook rustig zo door blijven rijden, want je merkt er niets van (tenzij de schakelaar helemaal kapot is, maar dat is die niet, want anders zou je altijd met TCS lampje aan blijven rijden)

SUCCES!!!!

Harmen
Geregistreerd lid

Bericht door Harmen » vr 05 nov, 2004 23:18

Die dingen zijn nieuw idd erg prijzig, vond ik €125 heb ik er voor betaald ongeveer. Ik denk dat ze op de sloop wel goedkoper te verkrijgen zijn.
Trouwens, daarmee was de oorzaak van mijn probleem toen niet opgelost, maar heb het toen maar blauw blauw gelaten, de wagen staat nu toch op de sloop

:(

Plaats reactie