Wij hebben een 9000 CD 2.3 uit ´97 met 120.000km op de teller.
Alleen nu komt er rook uit de uitlaat en hij stottert ook af en toe, kan dat een lekke koppakking zijn?
Hij is net voor een grote beurt geweest, maar hij bleek 3 jaar geen onderhoud te hebben gehad, ook geen verse olie en filter enz. kan dit erg schadelijk zijn voor de motor?
Lekke koppaking?
-
FlyingDutchman
- Geregistreerd lid
3 jaar geen verse olie? Dat meen je niet?!
Ik zou zo gauw mogelijk olie en filter vernieuwen.
Is het een turbo? dan alleen syntetische olie gebruiken!
daarnaa om de 10.000 km nieuwe olie en filter bij een turbo, met een i om de 20.000 km.
komt er witte of blauwe rook uit je uitlaat? als het een turbo is en er blauwe rook uitkomt dan kan er een probleem met de turbo zelf zijn.
of je koppaking lekt is van ver af moeilijk te zeggen, maar je kan zelf kijken of er bijvoorbeeld olieslieren of vetoogjes in de koelvloeistof zijn of witte schuim aan de oliepijl zit. of moet je telkens de koelvloiestof opvullen? laat in een garage testen of de koppaking lekt.
het stotteren kan ook komen van DI-cassette tenminste als het een model met DI is, anders misschien bougiekabels, bougies enz. Gebruik voor een Saab uitsluitend NGK bougies.
Ik zou zo gauw mogelijk olie en filter vernieuwen.
Is het een turbo? dan alleen syntetische olie gebruiken!
daarnaa om de 10.000 km nieuwe olie en filter bij een turbo, met een i om de 20.000 km.
komt er witte of blauwe rook uit je uitlaat? als het een turbo is en er blauwe rook uitkomt dan kan er een probleem met de turbo zelf zijn.
of je koppaking lekt is van ver af moeilijk te zeggen, maar je kan zelf kijken of er bijvoorbeeld olieslieren of vetoogjes in de koelvloeistof zijn of witte schuim aan de oliepijl zit. of moet je telkens de koelvloiestof opvullen? laat in een garage testen of de koppaking lekt.
het stotteren kan ook komen van DI-cassette tenminste als het een model met DI is, anders misschien bougiekabels, bougies enz. Gebruik voor een Saab uitsluitend NGK bougies.
-
Harmen
- Geregistreerd lid
-
Oostland
- Geregistreerd lid
Het is helaas geen Turbo.
En hij heeft net een grote beurt gehad (van 1300 euro
)dus olie en alles is vernieuwd.
Het is inderdaad een met een di-casette.
Verder is de rook niet meer zo ernstig, misschien kwam het wel door het temparatuurs verschil??
Bedankt voor de tip´s ik zal hem eens nakijken, en hoop niet dat er wat mis, want dan kunnen we de vakantie vergeten.
En hij heeft net een grote beurt gehad (van 1300 euro
Het is inderdaad een met een di-casette.
Verder is de rook niet meer zo ernstig, misschien kwam het wel door het temparatuurs verschil??
Bedankt voor de tip´s ik zal hem eens nakijken, en hoop niet dat er wat mis, want dan kunnen we de vakantie vergeten.
-
FlyingDutchman
- Geregistreerd lid