Van 2.3 lpt naar 2.3 fpt

1984-1997
Plaats reactie
Aero_9000

Van 2.3 lpt naar 2.3 fpt

Bericht door Aero_9000 » di 13 sep, 2005 17:18

Op dit forum staan verschillende onderwerpen over het ombouwen van een 2.3 lpt naar een 2.3 full turbo.

Ik las dat er dan eigenlijk 2 dingen veranderd moeten worden:
1. De APC/3-wegklep incl. slangen
2. Computer van een 2.3 full turbo

Volgens mij ziet zo'n APC/3-wegklep er zo uit.
Afbeelding

Als je stage 1 bij maptun bestelt, wordt dit toegevoegd. Maar als je stage 1 bekijkt voor een fullt turbo, is dit niet nodig.

Maar bij onze 2.3 lpt zit dit er al in, incl. de slangen. Het type nummer dat erop staat, is hetzelfde als bij een 9000 Aero(full turbo).

Het gaat hier om een anniversary, dus uit '97. Zou het kunnen zijn dat dit op voorhand is geplaatst en dat dus alleen de computer vervangen dient te worden om het gewenste effect te krijgen? Of moeten er nog meer dingen veranderd worden zoals de turbo. En zijn er nog meer verschillen?

SimonA50

Bericht door SimonA50 » di 13 sep, 2005 19:24

ik heb de zelfde auto als jullie en ook bij mij zat de 3wegs ventiel er al op.
Het is dus alleen de computer die voorzien word van andere software.

En dan...... T's bijna net zo lekker als se... ik bedoel je weet niet wat je overkomt :P

De foto toont inderdaad de 3wegs ventiel.

9000anni
Geregistreerd lid

Bericht door 9000anni » wo 14 sep, 2005 19:40

Ik heb ook een 2.3 lpt en daar bleek de apc klep inderdaad al op te zitten. Ik heb daarna informatie gevraagd bij een Saab dealer en die heeft uitgelegd dat alle 2.3 lpts en fpts die klep hebben. Dan zou je denken dat alleen een andere computer of software voldoende is. Het schijnt echter ook nog te kunnen dat, afhankelijk van bouwjaar en land van herkomst (bouw?), nog andere specificaties verschillen. Bijvoorbeeld de diameter van de turbo-inlaat (dat zie je niet aan de buitenkant) en iets met de inlaatverwarming. Het komt er op neer dat je in zo'n geval niet zomaar de ander software kan gebruiken omdat er dan nog op een ander gebied een mismatch is dat zich bijvoorbeeld uit in een verkeerde mengselverhouding. Volgens mij verschillen bij een automaat ook de schakelmomenten. Kan iemand misschien deze zaken bevestigen of uitleggen hoe het complete verhaal is? En als er variabelen zijn inzake bouwjaar oid hoe dit is uit te zoeken?

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » wo 14 sep, 2005 20:09

9000anni schreef:Ik heb ook een 2.3 lpt en daar bleek de apc klep inderdaad al op te zitten. Ik heb daarna informatie gevraagd bij een Saab dealer en die heeft uitgelegd dat alle 2.3 lpts en fpts die klep hebben. Dan zou je denken dat alleen een andere computer of software voldoende is. Het schijnt echter ook nog te kunnen dat, afhankelijk van bouwjaar en land van herkomst (bouw?), nog andere specificaties verschillen. Bijvoorbeeld de diameter van de turbo-inlaat (dat zie je niet aan de buitenkant) en iets met de inlaatverwarming. Het komt er op neer dat je in zo'n geval niet zomaar de ander software kan gebruiken omdat er dan nog op een ander gebied een mismatch is dat zich bijvoorbeeld uit in een verkeerde mengselverhouding. Volgens mij verschillen bij een automaat ook de schakelmomenten. Kan iemand misschien deze zaken bevestigen of uitleggen hoe het complete verhaal is? En als er variabelen zijn inzake bouwjaar oid hoe dit is uit te zoeken?
Standaard zit bij een lpt deze klep er niet op, simpelweg omdat deze bij een LPT overbodig is. Indien de klep toch aanwezig is, duidt dat eerder op een mogelijke tuning achteraf.

De inlaatcompressor vd turbo was idd anders bij een 93-er 9000 aero tov de andere aero's.

Sommige modellen hebben idd een verwarmingselement aan de inlaat zitten voor een betere verbranding bij koudstart, maar voor de software is dit irrelevant. Saab geeft namelijk maar 1 onderdeelnummer op voor de trionic versie per motorcode.

De schakelmomenten zouden in principe ook allemaal hetzelfde moeten zijn, daar dit geen elektronische bak is. Wel worden de schakelmomenten beinvloedt door de hoeveelheid olie...

SimonA50

Bericht door SimonA50 » wo 14 sep, 2005 21:15

marky schreef:[Standaard zit bij een lpt deze klep er niet op, simpelweg omdat deze bij een LPT overbodig is. Indien de klep toch aanwezig is, duidt dat eerder op een mogelijke tuning achteraf.
Standaard zit deze klep er wel degelijk op alleen niet bij alle modellen, waarom weet ik ook niet. Maar in iedergeval wel degelijk af fabriek.

SpeekTuning
Geregistreerd lid

Re: Van 2.3 lpt naar 2.3 fpt

Bericht door SpeekTuning » wo 14 sep, 2005 22:34

tja.....en mocht je de computer nog zoeken......dan zie ik vanzelf wel een pb'tje komen he? :wink:

groeten Sander

dubai9000
Geregistreerd lid

Bericht door dubai9000 » wo 28 sep, 2005 16:38

Dus als ik het goed begrijp kan ik dus op mijn 2.3 CSE LPT uit 1997 gewoon de turbodruk verhogen door nieuwe software? alle andere benodigde kleppen e.d. zijn gelijk aan een FPT?

Zo ja, wat kost zo'n computer van een FPTurbo? (speektuning?)

SpeekTuning
Geregistreerd lid

Bericht door SpeekTuning » wo 28 sep, 2005 21:31

dubai9000 schreef:Dus als ik het goed begrijp kan ik dus op mijn 2.3 CSE LPT uit 1997 gewoon de turbodruk verhogen door nieuwe software? alle andere benodigde kleppen e.d. zijn gelijk aan een FPT?

Zo ja, wat kost zo'n computer van een FPTurbo? (speektuning?)
.......prijzen altijd vragen via PM aub.............

dubai9000
Geregistreerd lid

Bericht door dubai9000 » wo 28 sep, 2005 22:51

ok, :oops:

maar bedankt voor je reactie!

Plaats reactie