motortemperatuur

1984-1997
Sander
Forum Admin

Re: motortemperatuur

Bericht door Sander » za 06 mar, 2004 17:12

Thom schreef:Ik vind het plaatsen van een tweede koelvin het bestrijden van een probleem op de verkeerde manier. Vergeet niet dat als je koelvin aangaat, de motortemperatuur al aan de hoge kant is. Je kunt dan beter zorgen dat de motortemperatuur niet aan de hoge kant wordt. Bijvoorbeeld door een 82 graden thermostaat, of een goede radiateur. Deze thermostaat is sowieso in mijn ogen voor turbomotoren altijd aan te bevelen. Wel kan in de winter de motor wat aan de koude kant worden. Voor een "gewone" 900i lijkt het mij wat overbodig, tenminste als je koelsysteem werkt zoals het hoort.
De radiator 'werkt' toch alleen als de auto beweegt en er daardoor lucht doorheen gaat? De tempereatuur van het koelsysteem in mijn 900 is altijd goed tot het moment dat je een tijdje stil staat. Na 1,5 minuut ofzo dan gaat de temperatuur pas stijgen.
Het idee van de extra koelventilator is dat op het moment dat de temperatuur zo hoog wordt dat de ventilator automatisch aangaat dat er gewoon wat extra koeling is en daarmee de temperatuur eerder op de optimale temperatuur wordt gekregen.
(zeker met het idee in mijn achterhoofd dat ik in augustus in het warme zuiden van Europa wil gaan rondtoeren :) )
Een vreemde redenatie?

Sander

Thom
Donateur
Donateur

Bericht door Thom » zo 07 mar, 2004 5:34

Nee, het is niet zo gek gedacht. Maar de tweede vin zou eigenlijk pas zin moeten hebben in extreme situaties, als het gehele koelsysteem het niet aan kan. Of inderdaad in hele warme landen. Maar als het koelsysteem (met een vin) het niet aan kan dan heb je al een probleem.
Ik ken de 99 als een auto met een koelsysteem dat aandacht nodig heeft. In mijn (ex) 900 16s heb ik geen enkel probleem gehad (wel ook veel minder km's gereden moet ik zeggen). Ik kan de koelvin handmatig aanzetten, maar ik merk dat dit bij snelheden vanaf 30 km/h geen invloed heeft op de motortemperatuur.
Een tweede koelvin vind ik een voorzorgmaatregel die je kunt nemen als je je niet zeker bent van een goede werking van het systeem. Net als een extra knop om de boel aan te sturen trouwens. Stel dat je contacten niet goed zijn dan hang je weer (dat heb ik een keer gehad, met als gevolg een kokende motor). Misschien is het beter een schakelaar met relais te maken, dat de koelvin aanstuurt. Dan kun je zelf bepalen wanneer je de extra koeling krijgt. Idee?

egbertsl
Geregistreerd lid

Bericht door egbertsl » wo 10 mar, 2004 22:37

:O:

Bedankt voor alle reacties! De afgelopen dagen heb ik weer heel wat kilometers in de file gestaan zonder dat ik een kokende motor heb gekregen....Mijn Saab gedraagt zich netjes!

Plaats reactie