Reparatie koplamp wissers

1984-1997
Plaats reactie
Dilemma
Geregistreerd lid

Reparatie koplamp wissers

Bericht door Dilemma » za 21 jan, 2006 16:58

Zo... gratis en voor niks mijn koplampwissers gerepareerd!

Ik vond een linkje op een ander forum waarop stond hoe de wissermotors te demonteren, uit elkaar te sleutelen en waar nodig te herstellen. Als de brandweer... ik denk dat het me bij elkaar anderhalf uur gekost heeft.

Grille demonteren, koplampen demonteren, knipperlichten losklikken. Daarna de wissermotor demonteren. Dat aan twee kanten en het leuke werk kan beginnen.

Ik heb helaas geen foto's gemaakt omdat het nodig een 'smerig' klusje is vanwege het vet in de motortjes en de koolstof van de borstels.

Je kunt de onderkant van de wissermotor behuizing (zwart) redelijk eenvoudig losklikken (Wel voorzichtig) en dan zie je dat er wat tandwieltjes e.d. inzitten en... ja hoor... een suf 12V motortje. Motortje eruit wippen en uit elkaar halen (heel voorzichtig). Bij mij wat het motortje aan de binnenkant nogal bevuild door het grafiet van de borstels. Daardoor waren een alle contacten van de "commutor" elektrisch aan elkaar komen te zitten... effect: motor draait niet meer.
Schoongemaakt en voila... alles werkt weer. Wel even opletten dat het contact van de parkeerstand weer goed op z'n plek komt te zitten (rare constructie met een vierkant geleidend plaatje) en alles in elkaar zetten.

Motortjes weer erop gemonteerd en klaar was Guido weer!

2x 140 $ uitgespaard ... da's wel effectief dacht ik zo ;-)

Dit waren de linkjes:

http://www.saab9000.com/procedures/elec ... iper.html

http://www.saab9000.com/procedures/elec ... epair.html

Elmo
Geregistreerd lid

Bericht door Elmo » zo 22 jan, 2006 20:49

lopen de wissertjes nu ook mooi synchroon? :)

Dilemma
Geregistreerd lid

Bericht door Dilemma » zo 22 jan, 2006 23:25

Dacht ik wel. Ik heb snel even gecontroleerd en het leek allemaal goed.
Dat kan toch ook haast niet anders vanwege de parkeer-schakelaar in de motor units?

Guido

Oostland
Geregistreerd lid

Bericht door Oostland » zo 22 jan, 2006 23:57

Geweldig ga k morgen direct proberen, alleen wel wat koud buiten :(

Elmo
Geregistreerd lid

Bericht door Elmo » ma 23 jan, 2006 9:21

dat kan toch ook haast niet anders vanwege de parkeer-schakelaar in de motor units?
jawel :)
moe'k nog ff fixen

Dilemma
Geregistreerd lid

Bericht door Dilemma » ma 23 jan, 2006 12:27

@ Elmo

Hoe krijg je dat voor elkaar dan? Als de parkeer stand is bereikt en je start de wissers opnieuw gaan ze toch automatisch gelijk?

Als dat niet zo is functioneert de parkeerschakelaar niet goed of een van de motortjes doet het maar half.
De aandrijving is in allebei de kanten gelijk (tandwieltjes evengroot enzo) en de stuurspanning is gelijk) dus dan moeten ze in ieder geval even snel bewegen.

Ik kan me voorstellen dat de uitlijning niet 100% klopt omdat de stand van de linker en de rechter wisser niet gelijk is, maar dat is makkelijk te verhelpen dacht ik zo ;-)

Succes
Guido

Elmo
Geregistreerd lid

Bericht door Elmo » ma 23 jan, 2006 13:08

Hoe krijg je dat voor elkaar dan? Als de parkeer stand is bereikt en je start de wissers opnieuw gaan ze toch automatisch gelijk?
Dunno. Viel me laatst op, zat bij de aankoop :)
Ze doen het wel dus ik waarschijnlijk is de schakelaar ok.
Ik zal de motortjes es gaan schoonmaken

Dilemma
Geregistreerd lid

Bericht door Dilemma » ma 23 jan, 2006 16:21

Succes!!

Misschien kun jij wel wat schoonmaakattributen bij de hand houden tijdens de actie en wat foto's nemen?

Mijn handen waren duidelijk te vuil om de camera te bedienen ;-)

G

Plaats reactie