Nog een Anni aangeschaft

1984-1997
odin1899
Donateur
Donateur

Re: Nog een Anni aangeschaft

Bericht door odin1899 » di 19 nov, 2013 18:41

Pffff, de achterste had geen zin om los te komen. De schroeven zitten vastgerot, met geweld de plaat moeten losrukken:
Afbeelding

Maar goed, we zijn er :mrgreen::
Afbeelding

Zometeen nog even met een dremeltje aan de gang om de achterste plaat er op te zetten.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » di 19 nov, 2013 19:50

Gefeli met het kenteken! Wel jammer voor ons, weer een échte 2.3T (van de weinigen die er zijn) die Nederland verlaat. Straks zijn er alleen nog opgeleukte lpt'tjes hier :P

Overigens, ga je de oude schroeven er uit dremelen of nieuwe gaten boren? ;)

Jungleman
Geregistreerd lid

Bericht door Jungleman » di 19 nov, 2013 22:54

niet te hopen dat je er last van krijgt: BS... ;-)

odin1899
Donateur
Donateur

Bericht door odin1899 » di 19 nov, 2013 23:23

Laat ik nou net vanavond een Dremel aangeschaft hebben :mrgreen:.

Dat kenteken viel bij ook al op ja, mijn eerste associatie was bullshit en kort er achteraan black sludge. Het liefste had ik een ZZ kenteken willen hebben, maar dan had ik eerst nog 2000 KM naar Finnmark moeten rijden. Beetje te veel van het goede voor een koel kenteken. Zie trouwens dat mijn grille scheef hangt..

-edit-
Verhip, pas in september 2015 naar de APK hier :shock:.

odin1899
Donateur
Donateur

Bericht door odin1899 » ma 25 nov, 2013 23:53

;-(+

Van het weekeinde op en neer naar Göteborg zonder problemen (behalve LPG pompen vinden dan). Rij net weg bij het werk; 'check coolant' in een bocht.. Bij de supermarkt de kap open, kvs is behoorlijk stuk lager dan gisteren. Blok/scherm/subframe zeiknat aan de rechterkant, zal wel de waterpomp zijn die aan het overlijden is :|.

Jungleman
Geregistreerd lid

Bericht door Jungleman » ma 25 nov, 2013 23:59

apk-datum is wel prettig ver vooruit.

waterpomp is vrij makkelijk te doen. 't is alleen effe k*tten onderlangs je aircopomp om bij je waterpomp te komen.

't zou ook nog een lek tankje kunnen zijn?

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » di 26 nov, 2013 12:54

Voor de waterpomp moet zowieso de aircopomp eraf omdat de steun van de aircopomp over de waterpomp valt. Eerst het expansievat weg, dan kan je de aircopomp via die ruimte opzij wegpakken en boven de koplamp leggen. Aircoleidingen hoeven niet los. Verder is het vrij simpel, het meest beroerde boutje om los te krijgen is de banjobout van de koelleiding naar de turbo achterop het pomphuis. Kan je bij met een dop 12, daarop een kniestuk en dan wat verlengstukken achter boven de turbo langs zodat je met de ratel boven de bak kracht kan zetten.

En nog het welgemeende advies een originele waterpomp te nemen. Ik heb na 3 imitaties in anderhalf jaar tijd er zojuist ook weer een originele op gezet. De levensduur van de aftermarket pompen is voorzichtig gezegd nogal onder de maat, de laatste 3 pompjes deden het tussen een paar duizend en 20000 km. Originele pompen zijn nog altijd te bestellen via de dealer en zijn de meerprijs dubbel en dwars waard.

odin1899
Donateur
Donateur

Bericht door odin1899 » di 26 nov, 2013 19:17

Bedankt voor de tips. Gelukkig is er het nodige te vinden over het vervangen van de waterpomp. Lijkt niet erg ingewikkeld, alleen wel een rotklus bij -6. Ik heb de gok genomen en een 'Ruville' aftermarket pomp besteld voor veel te veel geld. Vanochtend ook even bij de garage langs geweest, maar die hebben pas maandag tijd. Voor de zekerheid de tijd maar gereserveerd, als het mij zelf met de pomp lukt kunnen ze dan mooi de olie verversen.

Gedurende de nacht was het niveau gezakt van 1-2 mm boven max tot precies op max. Bij koude start komt er ook een heel akelig mechanisch, schrapend geluid aan de rechterkant weg. Er is duidelijk *iets* aan het overlijden. Vanavond maar even snel winterbanden op de zilveren Anni met lekke koppakking gooien, kan ik in ieder geval nog wel rijden.

odin1899
Donateur
Donateur

Bericht door odin1899 » vr 29 nov, 2013 10:27

Bah, B202 pomp binnengekregen ;-|+.

Jungleman
Geregistreerd lid

Bericht door Jungleman » vr 29 nov, 2013 12:09

jah, dapasnie...mocht-ie onvindbaar/onbetaalbaar zijn, dan kan ik je wellicht aan een 2.3-waterpomp (<'93) helpen, mijn zwarte 9000 (1993, 2.3FPT, 216k km) gaat uit elkaar. weet alleen niet of dat past, bedenk ik me nu...

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » vr 29 nov, 2013 12:28

Sapphire schreef:Gefeli met het kenteken! Wel jammer voor ons, weer een échte 2.3T (van de weinigen die er zijn) die Nederland verlaat. Straks zijn er alleen nog opgeleukte lpt'tjes hier :P
het wordt ook rap minder met de 9000 lpt-tjes en de i-tjes voor je het weet zijn ze op!

odin1899
Donateur
Donateur

Bericht door odin1899 » do 05 dec, 2013 14:06

Toch maar lui geweest en de garage een originele Saab pomp laten plaatsen, 3,7 uren werk; klinkt wat aan de hoge kant (universele garage maar met ex-Saabmonteur). 6200 NOK lichter, tja...luiheid heeft zijn prijs. Koelvloeistof rekenen ze 100 NOK per liter voor :shock:.

Oude pomp:
Afbeelding
Afbeelding

Geen speling op de as, lagers zullen dan nog wel goed zijn? Lijkt er op dat het alleen de afdichting om de as is die los is geraakt (kan dat..?).

odin1899
Donateur
Donateur

Bericht door odin1899 » ma 16 dec, 2013 18:31

Weer terug geweest naar de garage omdat de boel nog steeds lekte. Ze hebben een slangenklemmetje bij de pomp wat vaster aangedraaid en bij het afpersen van het koelsysteem bleek er (een beetje) vloeistof in de verbrandingskamers te lopen. Alleen cilinder 4 bleef droog volgens de monteur. Bwuh, koppakking dus hoogstwaarschijnlijk (of gescheurde kop) :evil:.

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door jansen » ma 16 dec, 2013 18:53

Bwuh, koppakking dus hoogstwaarschijnlijk (of gescheurde kop)
Zou eerst eens kijken ofdat je kopbouten wel de juiste voorspanning hebben, meestal zitten ze te los met waterlekkage en/of olie lekkage als gevolg.

Jungleman
Geregistreerd lid

Bericht door Jungleman » ma 16 dec, 2013 19:00

na verloop van tijd (2 ton of zo) een keer natrekken kan inderdaad geen kwaad. en over het algemeen zweet een 9000-kop altijd iets op de hoek bij cylinder 4, aan de kant van het vliegwiel, dus.

Plaats reactie