Kopersgids SAAB 9000 (aankooptips) - nu met checklist

1984-1997
brinkie
Geregistreerd lid

Re: Kopersgids SAAB 9000 (aankooptips) - nu met checklist

Bericht door brinkie » za 24 dec, 2022 12:40

Mooi dat dit lijstje er is en bijgewerkt wordt qua roest.
Gisteren bij een 9000 CS 2.0 lpt uit 1995 wezen kijken samen met mijn schoonvader die al meer dan 50 jaar Saab rijdt en onder andere een 9000 heeft gereden. Zag er op de foto's heel aardig uit en "reed goed" aldus de verkoper APK tot april.
Vraagprijs was 1745 euro, voor dat bedrag kun je tegenwoordig kennelijk een sloper verwachten. Zag er van dichtbij nogal mishandeld uit. Begon hier en daar al gemeen te roesten (schokdemper torens voor, rand van de ruit van de achterklep, banden van de benzinetank; binnenkant achterschermen waren links en rechts al half weggerot). Starten deed 'ie niet omdat de accu dood was, met startkabels sloeg de auto wel snel aan en kon ik op het dashboard zien dat er een ABS en SRS storing was en de spanning was 9.7 volt, dynamo denk ik stuk. Nadat de motor warm was geworden de kachel op HI gezet en het begon naar koelvloeistof te ruiken. Klein stukje gereden stuur maximaal naar rechts en je hoorde knakgeluiden van een kapotte homokineet (maximaal naar links geen bijgeluiden). Reed overigens wel soepel.
De rest van het lijstje maar niet gecheckt, we hebben de verkoper bedankt en zijn weggereden.

Ewout
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Ewout » za 24 dec, 2022 14:36

Niet helemaal de juiste plek hiervoor, maar:
brinkie schreef:
za 24 dec, 2022 12:40
Vraagprijs was 1745 euro, voor dat bedrag kun je tegenwoordig kennelijk een sloper verwachten.
Dat klopt wel ongeveer. Althans, voor €1.750 heb je tegenwoordig geen goede en goed-onderhouden Saab 9000 meer te pakken, zie ook viewtopic.php?f=6&t=166007 (en zeker niet op dat adres).

brinkie
Geregistreerd lid

Bericht door brinkie » za 24 dec, 2022 22:54

Niettemin wil ik degenen heel hartelijk danken die dit lijstje hebben samengesteld. Ik heb er heel veel aan gehad.
(En ook dank voor de reality check...)

Ewout
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Ewout » za 24 dec, 2022 23:06

Graag gedaan, daar doe ik het voor!

beekemm
Geregistreerd lid

Bericht door beekemm » wo 01 mei, 2024 9:42

Is en blijft een wereld auto, met wat ouderdom kwaaltjes, maar vergeleken met veel andere merken valt het heel erg mee.

Plaats reactie